לא רק אייל גולן ודניאל גרינברג: גרושים חושפים את האמת על החיים אחרי הפרידה

שני האקסים המתוקשרים הם רק טיפה בים של גרושים וגרושות שמתמודדים עם ההשלכות של סיום הקשר • "יש געגוע ענק לשלמות המשפחה, אבל לפעמים אין ברירה"

דניאל גרינברג ואייל גולן . צילום: ניר פקין

תובנות שאחרי גירושין: כמו שכולנו ראינו בימים האחרונים את הסכסוך המתוקשר בין שני האקסים, אייל גולן ודניאל גרינברג, השניים הם רק טיפה בים גדול של זוגות שהחליטו להפריד כוחות. ההחלטות האלה אף פעם לא מתקבלות בקלות, יש להן השלכות וגם געגוע למשהו שאבד.

יניב בן משה, בן 45 מכפר סבא, הוא ⁠גרוש+1 ומייסד קהילת "גרושים ביחד". ⁠לפני 15 שנה הוא החליט להתגרש בתום ארבע שנות נישואין. הסיבה לכך, לדבריו, הייתה פשוטה: "הרגשתי שהכול נגמר – בעיקר הכימיה". יחד עם זאת, קבלת ההחלטה הייתה פחות פשוטה ולמרות שהסביבה הקרובה תמכה בו לא היה קל לו לעשות את הצעד. 

"התחושות הן די קשות, כי אתה מרגיש שנכשלת, אבל אחרי זה יש תחושת הקלה שעברת את זה – והנה מתחילים מחדש", הוא מספר.

יניב בן משה (לפני הגירושין)

יניב טוען כי כיום אין בו געגוע לאותה המשפחה שהייתה לו, אך לדבריו הדבר דורש תהליך מסוים של עיכול.

"אני יכול לומר בפה מלא שרוב הגרושים מרגישים תחושת אבל מסוימת בתחילת התהליך. אבל מאחר שאני בקשר טוב מאוד עם הילד שלי, וגם עם גרושתי, זה נותן לי את התחושה הכי טובה בעולם – שבזה הצלחתי. מעבר לזה, יש לי בת זוג כבר מעל לארבע שנים, שאותה הכרתי במסגרת מפגשי הקהילה שלי".

"יש תהליך של עיכול". בן משה

"זה היה קשה מנשוא"

יעל ברזילי מפתח תקווה התגרשה לפני שש שנים וזו הייתה ההחלטה הכי קשה שהיא קיבלה.  "זה היה קשה מנשוא, כי בעיניי המשפחה זה ערך מקודש ועליון", היא אומרת. "תמיד שמתי את טובת המשפחה והילדים בראש וכך גם הגרוש. הייתי נשואה 22 שנה וההחלטה התקבלה אחרי שנים של התלבטויות, מחשבות קשות והתייעצות משותפת עם גורמים מקצועיים, בניסיון לשפר את הזוגיות. לצערי זה לא צלח, וכשאת מתחילה למות מבפנים זה משפיע באופן רע גם על המשפחה. ההחלטה בסופו של דבר להתגרש הייתה לטובת כולם, ובלתי נמנעת".

יעל מספרת שבזמנו היא שיתפה את הסביבה ואת המשפחה הקרובה, בשלב מאוחר יחסית של ההליכים. "לא הרגשתי צורך להתייחס לקשקשת ולעצות מיותרות של אלו שאינם קרובים אליי ולא באמת מכירים אותי. ממש לא עניין אותי 'מה יגידו', כי בסופו של דבר אלו חיי.  את ההחלטות שלי אני משתדלת לקבל מתוך מודעות למה שחשוב לי, לילדים שלי, ולשאלה איך אני רוצה שהדברים יראו. הסביבה הופתעה מאוד, אבל עבר להם", היא מוסיפה.

"יש געגוע". יעל ברזילי 

 

באשר לשאלה הגדולה שנוגעת לתחושות המורכבות שאחרי "פירוק המשפחה", יעל משיבה כי ללא ספק יש השלכות להחלטה להפריד כוחות. "יש געגוע ענק לשלמות המשפחה", היא אומרת, "אבל לפעמים אין ברירה, החיצוניות היא לא חזות הכל".

לצד כל זאת, בשורה התחתונה נראה שיעל מעודדת זוגות דווקא כן להתעקש ולנסות, לפני שהם מקבלים את ההחלטה להתגרש: "עצתי היא לנסות בכל דרך אפשרית לשפר את הזוגיות בתוך המשפחה. לא למהר לקבל החלטות שיתכן ומבוצעות מתוך אימפולסיביות, אגו וכדומה. אם במצב של קיצון ואין ברירה קיבלתם את ההחלטה להתגרש – תהיו שלמים איתה. תדעו שאתם הולכים לתקופה קשה ומאתגרת של שינויים והסתגלויות, אבל תאמינו שיצמח לכם ולילדכם רק טוב בעתיד".

"כאב גדול וריקנות"

ימית סייג בת 42 מאור עקיבא, גרושה+2 ונמצאת בזוגיות חדשה.  אחרי שנים ארוכות של ניסיונות לשקם את הזוגיות היא החליטה לסיים את הקשר.

"מדובר בהחלטה לא פשוטה שלקח שנים להתבשל בה. לעבד, לעכל ולהשלים עם אובדן הזוגיות והמבנה המשפחתי", היא מספרת. "הזוגיות כבר לא הייתה שם, רק כאב גדול וריקנות – אז החלטתי שלצערי אין מנוס מפרידה".

"לא חששתי ממה יגידו". ימית סייג ובן הזוג החדש

ימית מספרת כי במקרה שלה הסביבה הקרובה הגיבה בצער, אבל לא הייתה מופתעת כלל. "כולם מסביבי ידעו מה המצב, וכמה ניסיונות וגלגולים עברנו. לא חששתי ממה שאנשים יגידו, אלא משינוי הזהות שלי ברמה המנטלית, ומההיבטים המורכבים של 'הלבד'. אחרי הכול מדובר בניהול תא משפחתי חדש ועצמאי, הסתגלות לחיים לבד, חיפוש זוגיות חדשה לראשונה מזה שנים רבות, ובהתמודדות של הילדים עם המשבר", היא אומרת.

אחרי ההחלטה גם ימית מספרת שהרגישה הקלה גדולה, מעצם ההכרעה שלקח לה שנים לקבל. "לצד זאת, חוויתי המון רגשות קשים של בדידות, עצבות ופחד. זו הייתה תקופה מטלטלת מאוד, מעוררת אימה לפעמים. אבל לא התחרטתי לרגע".

באשר להשלכות שהגיעו בעקבות ההחלטה, אומרת ימית שגם אלו לא איחרו לבוא. "בתקופה הראשונה היה המון געגוע לשלמות המשפחה כפי שהכרתי אותה והייתה תחושה קשה של אובדן. כל פעם שהילדים הלכו לאבא שלהם, הייתי בוכה ומתייסרת", היא מספרת, ומוסיפה שלשמחתה היא שמעה על קהילת הגרושים של יניב בן משה בפייסבוק, שם היא מצאה שותפים לדרך וגם נחמה.

"די מהר ובאורח פלא ממש, נכנסתי לקבוצה 'גרושים ביחד' והתחלתי לנהל אותה יחד עם יניב. הקהילה הפכה להיות העוגן הרגשי והמשפחה החדשה שלי, מקור לתמיכה וגם למפגש עם אנשים כמוני, ועם מודלים משפחתיים אחרים שעובדים מצוין, ושנתנו לי השראה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר