עשור עבר מאז שהיזם קווין סיסטרום השיק את האפליקציה לשיתוף תמונות ששינתה את העולם כולו, ובפרט את עולם האופנה. האינסטגרם הפך לכלי קריטי בתעשיית הצילום, עיצוב האופנה והשיווק, עם תוכן שעובד 24 שעות ביממה ללא הפסקה.
18 חודשים בלבד אחרי השקת המיזם הטכנולוגי, פייסבוק קנו אותו עבור ביליון דולר. לפני כמה חודשים, חברת הטכנולוגיה בלומברג אינטליג'נס העריכו את שוויו מחדש, וקבעו כי מחירו היום עומד 100 ביליון דולר, זאת בנוסף ל-1.6 ביליון דולר שהאינסטגרם מגלגל בתעשיית המשפיענים כל שנה על פי חברת השיווק העולמית מדיה קיקס.
• איזה עשור היה לנו! היכנסו לעמוד המיוחד של "סיכום העשור"
• לא מסכימים עם הבחירות שלנו? בוארו לבחור את אנשי ואירועי העשור שלכם
• חושבים שאתם יודעים כל מה שקרה בעשור האחרון? היכנסו לחידון העשור הענק
עידן משפיעני האופנה
אחד התחומים המעניינים ביותר שהפלטפורמה הצליחה ליצור הוא הקמת ענף חדש לחלוטין וקריירה למיליוני אנשים - "משפיען אופנה". אנשים אנונימיים מכל העולם הפכו בזמן קצר לאייקוני אופנה מקומיים ובינלאומיים, עם מאות ואלפי עוקבים ומעריצים שעוקבים אחרי כל לוק שהם לובשים.
View this post on InstagramDec 2, 2019 at 11:28am PST
המשפיענים בעצם הפכו ליצרני תוכן, דוגמנים וצלמי אופנה נחשקים שמקבלים שכר הולם ואף גבוה מאוד על כל תיוג והמלצה של מותג אופנה, בזמן שהם מבלים בשבועות האופנה בעולם ומחליפים מראות טרנדיים במהירות, ולעיתים גם זוכים לשמור את כל הבגדים והאקססוריז במתנה.
מי שהצליחה לעשות חיל בתחום היא בלוגרית האופנה האיטלקית קיארה פראני, שהפכה מנערה אנונימית עם בלוג שנקרא THE BLOND SALAD, שבקושי הצליחה לסגור את החודש, למעצבת אופנה מן המניין, דוגמנית ואחת הנשים העשירות בתעשיית האופנה בעולם עם שווי מוערך של 10 מיליון דולר.
View this post on InstagramNov 25, 2019 at 9:07am PST
בין אושיות הרשת הבולטות בישראל אי אפשר שלא לציין את אחת ממובילות השינוי, הדוגמנית המצליחה נטע אלחמיסטר עם 1.6 מיליון עוקבים. היא כיכבה עד היום בקמפיינים הגדולים בישראל, בהם קסטרו, אדידס, אירוקה, טוונטי פור סבן ועוד רבים.
View this post on InstagramNov 19, 2019 at 12:05pm PST
אחריה, עם כמות עוקבים מרשימה מאד, יש שורה ארוכה של משפיעניות אופנה. בין הבולטות אפשר למנות את כוכבות "איט גירלז", דנה זרמון שמובילה בפער עם 477 אלף עוקבים וליבר בלילתי עם 87 אלף עוקבים. לשתיהן סטייל משובח ותמונות מדויקות באינסטגרם שגורפות מאות אלפי לייקים, מה שמביא להן גם קמפיינים גדולים ונחשקים בתעשייה.
דנה זרמון תרגמה את ההצלחה שלה לעסק והקימה את בית הספר לאינסטגרם הראשון בישראל - אינסטאקדמי. לדבריה, היא זיהתה את הכוח שיש ברשת הזו כשהאינסטגרם היה בחיתוליו. "ראיתי שיש עסקים ואנשים פרטיים שהולכים לאיבוד ביצירת תוכן", היא מספרת. "יצרתי פורמט מאוד קולע לאיך אמור להיראות עמוד אינסטגרם, איך מדברים אל הקהל, איך משלבים אלמנטים שיגרמו למעורבות, זה כרטיס ביקור דיגיטלי וצריך ללמוד לתפעל אותו".
View this post on InstagramOct 4, 2019 at 6:00am PDT
איך השפיע האינסטגרם על האופנה בישראל?
זרמון: "אם פעם פאשן בישראל היה טאבו, ורק לקהל מסוים, היום כולם פתוחים יותר ומבינים את חשיבות ההשקעה בלבוש ובמראה חיצוני". בלליתי מסכימה ומציינת כי, "בגלל שהכל עולה לפיד ולסטורי, אנשים מרגישים צורך להשקיע יותר בלבוש ובסגנון וזה מבורך בעיני. אם פעם היה צריך מנוי למגזין ווג כדי ללמוד איך להתלבש, היום כל אחד יכול להיכנס לאינסטגרם ולקבל השראה אינסופית לאופנה, מה שהפך את עולם האופנה לנגיש לכולם ולא רק למביני עניין".
View this post on InstagramApr 3, 2019 at 7:50am PDT
מה היה הרגע שהבנתן את הכוח שיש לכן באינסטגרם?
"עקבתי באדיקות אחרי בלוגריות מהעולם וראיתי מה קורה איתן ורציתי את זה גם", אומרת זרמון. "התחלתי להשקיע בתוכן שלי, בלוקים שלי ובצילום כדי להגיע לזה. מי שהיוותה בשבילי ההשראה הכי גדולה זו קיארה פראני, יש לה טונות של סטייל, ואהבתי אותה עוד לפני שהיא הפכה למי שהיא היום. ברגע שהתחילו לפרסם את התוכנית 'איט גירלז' היתי כבר עם 10 אלף עוקבים, שאולי זה נשמע היום מעט אבל בזמנו זה היה מטורף, בטח בארץ. אני זוכרת שישבתי עם חברה שלי רגע לפני שזה עלה לאוויר, היא שאלה אותי אם יעלו לי עוקבים בעקבות התוכנית ועניתי שאם אגיע ל-20 אלף זה יהיה מדהים. כמה ימים אחרי הפרק הראשון הייתי כבר על 90 אלף עוקבים, התרגשתי מאוד".
View this post on InstagramOct 3, 2019 at 1:32am PDT
בלילתי מוסיפה כי, "הגדילה שלי ברשת קרתה בתהליך איטי. פעם ראשונה שקיבלתי משהו בחינם הבנתי שיש לי כוח גדול, וכמובן שכל פעם שפונים אלי ממותג לגבי שיתוף פעולה או קמפיין זה מחזק את עוד יותר את הביטחון והכוח שיש לי ברשת. אני חושבת שהשיא אצלי קרה שאתר האופנה שלי קרס מרוב כניסות אחרי שהשקתי את הקולקציה הראשונה של LA FILLE DE. זו היתה הרגשה מדהימה ומרגשת מאוד".
בלוגרית האופנה קורל מיכאלי עם 29 אלף עוקבים מוסיפה לדברים של זרמון ובלילתי ואומרת כי אמנם התמונות נראות ללא מאמץ אך מדובר בעבודה לכל דבר. "אני משקיעה באינסטגרם בין שלוש שעות עד עשר שעות ביום. חשוב לי להיות מעניינת ולהישאר רלוונטית, רק ככה מצליחים בתחום. כבר לא מספיק להיות רק פנים יפות, חייבים להראות תוכן מוסף לעוקבים שרוצים להכיר אותך יותר".
View this post on InstagramNov 26, 2019 at 12:29am PST
תעשיית הדוגמנות בישראל
לפני האינסטגרם, דוגמנים היו נולדים ונוצרים בסוכנות דוגמנות בלבד לאחר אודישנים והחלטת אנשי מקצוע. לאחר חתימת חוזה ייצוג הם היו עושים יום צילום מסודר ומצלמים בוק, ספר תמונות בעל משקל כבד, שהיה מלווה את הדוגמן בכל אודישן ופגישה לקראת סגירת קמפיין אופנה ייעודי.
View this post on InstagramSep 20, 2019 at 7:02am PDT
בעשור האחרון כל הקלפים נטרפו, ובזכות עמוד אינסטגרם מושך ואטרקטיבי יש אפשרות לדוגמנים לקבל קמפיין בשווי מיליוני שקלים. כמו כן, מודל היופי הנשי השתנה, ואם פעם מי שהיו מובילות קמפיינים הן נשים בעלות נתונים "מושלמים", 90-60-90, היום מובילות קמפיינים דוגמניות שהן גם אושיות רשת, עם אמירה, סגנון ואופי ייחודי עם מידות גוף של נשים אמיתיות כמו אשלי גרהאם, דוגמנית פלאס סייז שמובילה קמפיינים עולמיים, וכמו הדוגמנית לילי רוז דפ, הפנים של מותג האופנה הנחשב בעולם שאנל, שגובהה 1.61 ס"מ בלבד.
עומרי יערי הוא סוכן דוגמניות והבעלים של סוכנות הדוגמנים ITM שמנהל היום נבחרת דוגמניות מובילה בעולם, בהן יעל שלביה, עדן פינס, עומר נודלמן ואנה זק, אושיית רשת עם מעל למיליון עוקבים.
"שהאינסטגרם נולד, סוכנויות דוגמנות בארץ בזו לו ולא נתנו לרשת במה כי הם רצו להמשיך לשלוט במה שנכון בעיניהם להציג בתעשיית האופנה בארץ ולהדגיש מודלים ישנים של יופי כמו רזון, גובה וריצה בין אודישנים מסביב לעולם עם בוק כבד", מספר יערי. "אני הייתי הראשון בתעשיית הדוגמנות בישראל שזיהה את הכוח של הפלטפורמה מבין הסוכנויות, וזאת בעקבות הקשר האישי שלי עם הדוגמנית נטע אלחמיסטר. ראיתי מה קורה סביבה, הרגשתי את הבאזז וידעתי שאני חייב לפעול בהתאם. הבנתי שאני כבר לא צריך להשקיע ולשלוח את הדוגמניות להתרוצץ בין אודישנים וצלמי אופנה, והשקעתי בייצור תמונות מחמיאות לאינסטגרם ויצירת עמודים נכונים ואופנתיים לכל אחת, והחלו להגיע אלינו פניות".
"מותגי אופנה יודעים שאם הם באמת רוצים למכור, הם חייבים לקחת מישהו שמדבר את השפה שלהם ומחובר למותג. למשל, אם זה מותג ספורט אז צריך לקחת דוגמנית שעושה הרבה ספורט ומנהלת אורח חיים בריא", אומר יערי.
השפעת האינסטגרם על מותגי אופנה
מותג האופנה קסטרו הוא אחד ממותגי האופנה הוותיקים בישראל, שהוקם בשנת 1973, הרבה לפני עידן הרשתות החברתיות. לדברי מור פסו, סמנכ"לית השיווק של קסטרו, "האינסטגרם גרם לכל תעשיית האופנה להרים הילוך ולעבוד עוד יותר קשה. כבר לא מספיק לעצב קולקציה פעם בחצי שנה, חייבים להיות עם יד על הדופק, להקשיב לצרכנים ולייצר להם מה שהם רוצים ללבוש".
לדבריה, "לפני האינסטגרם היינו מייצרים שתי קולקציות בשנה, קיץ וחורף. היום אנחנו מייצרים את שתי הקולקציות וגם בכל שבוע ממשיכים לשחרר ולייצר פריטי אופנה חדשים בהתאם לטרנדים שהופכים לוויראליים באינסטגרם".
כמה האינסטגרם חשוב בתעשיית האופנה בישראל?
"מאד חשוב. החוכמה בעיני היא לדעת לספר את הסיפור של המותג לפי החוקים והטרנדים שרצים באינסטגרם, זה נושא שכל יום מעסיק אותנו בחברה", אומרת פסו. למרות ההצלחה הגדולה של הרשת, לא מדובר בתחליף בלעדי. לדבריה, "אינסטגרם הוא שחקן חזק מאוד בעולם השיווק, אבל הוא עדיין שחקן משלים לפרסום בטלוויזיה, שלטי חוצות, מגזינים ועוד. לפי המחקרים, רוב הצרכנים שמגיעים לרכוש בחנויות אופנה עושים מחקר באינסטגרם, לאחר מכן באתר ואז מגיעים לבצע את הרכישה הסופית פיזית בחנות. כלומר, האינסטגרם מחזק את הרצון של הלקוח לקנייה, אבל לא מחליף את חווית הקנייה בחנות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו