בתחילת העשור עוד דבק בתעשיית האופנה ה"ההירואין שיק", מושג שהודבק למבנה גופה של דוגמנית העל משנות ה-90, קייט מוס. דוגמניות חלמו לצעוד עם הכנפיים בתצוגה השנתית של ויקטוריה סיקרט, שהיוותה גם פסגת הקריירה.
רגע לפני שסוגרים את העשור, התבשרנו לפני מספר שבועות כי התצוגה השנתית מבוטלת, ומניות החברה בשנה האחרונה רק צונחות. "נשים לא רוצות לקנות יותר בגדים במותג שאי אפשר להזדהות עם המודל שלו", אומר מוטי רייף, מפיק אירועי אופנה, ובהם את שבוע האופנה הישראלי.
• איזה עשור היה לנו! היכנסו לעמוד המיוחד של "סיכום העשור"
• לא מסכימים עם הבחירות שלנו? בוארו לבחור את אנשי ואירועי העשור שלכם
• חושבים שאתם יודעים כל מה שקרה בעשור האחרון? היכנסו לחידון העשור הענק
"גם בארץ, תעשיית האופנה קידשה מודל יופי אחד עד לא מזמן, ותרמה לנזק חברתי עצום. נערות ונשים לא אהבו איך הן נראות, עשו דיאטות בלי סוף והיו מתוסכלות. עכשיו אנחנו סוגרים עשור, ואני שמח לראות שיש באמת שינוי אותנטי. אידיאל היופי היום לא תלוי במידה, גיל, צבע עור, גובה ומוצא. נגמר העידן של מודל יופי אחד", מוסיף רייף.
ריי שגב, דוגמנית ומנהלת סוכנות הדוגמנות "ג'וסי" למידות פלאס סייז, אומרת כי, "פייסבוק, ובשנים האחרונות האינסטגרם, האיצו את השינוי. נשים החלו להעלות פוסטים, להגיב לדברים שלא מצאו חן בעיניהם וזה עורר שיח ציבורי, מה שלא היה ניתן לעשות בעשור הקודם. הפוסטים חשפו מציאות לא תקינה ועוררו מודעות".
עוד מספרת שגב כי, "בתחילת העשור, כשבנות צעירות כמוני רצו להתלבש אופנתי וטרנדי, לא יכולנו למצוא בגדים ברשתות האופנה הקיימות. היה רק את 'מתאים לי' ואת רשת 'עונות', והבגדים בחנויות אלו לא התאימו לנו מבחינת הסטייל. בנוסף, חיפשתי לראות בפרסומות שונות דוגמניות במידות שלי שיהיו עבורי מודל לחיקוי ולא היה כאלה. עבדתי על סטים של צילומים כמעצבת תפאורה וראיתי דוגמניות שהגיעו לימי צילומים ואמרו להן שהן לא מספיק רזות".
"השינוי התחיל בשטח"
שגב ורייף מסכימים ששינוי המגמה הגיע מהשטח, חברות האופנה ומעצבי העל לא היו משתנים אם לא הייתה דרישה לכך. "נשים גורמות לחברות האופנה בארץ ובעולם לשנות את החשיבה שלה, וחברות האופנה מבינות שאם לא יעשו כך לא יהיו להן לקוחות".
View this post on InstagramOct 10, 2019 at 8:58am PDT
נקודה חשובה שעוררה שינוי הייתה בשנת 2012, כשמגזין ווג פרסם אמנה עם חתימות של 19 עורכות של מגזיני אופנה שונים, שהציעה רפורמה בתעשייה שקראה לאסור העסקת דוגמניות שסובלות מהפרעות אכילה, או כאלה שטרם מלאו להן 16.
גבולות הגזרה החלו להשתנות, מותגי על החלו לכלול בתצוגות שלהן ובקמפיינים גם דוגמניות פלאס סייז כמו אשלי גרהאם, לארה סטון, קנדיס הופיין ועוד אחרות, שהפכו מהר מאוד לדוגמניות מבוקשות.
בשנים האחרונות מעצב העל קלווין קליין מציג בקולקציות ההלבשה התחתונה דוגמניות במידות גדולות. המעצבים טומי הילפיגר וראלף לורן הם דוגמא למעצבים שמשיקים בקולקציות שלהם כל עונה גם קולקצייה למידות פלאס סייז. מותג הספורט NIKE השיקו ליין ספורטיבי במידות גדולות, ואף הציגו לאחרונה בחלון הראווה בובה בממדי גוף אנושיים.
View this post on InstagramJun 18, 2019 at 5:20am PDT
לפני כארבע שנים, מוטי רייף התעקש לכלול בתצוגות האופנה בשבוע האופנה נשים במידות גדולות. "שנה שעברה עשינו אודישן לשבוע האופנה. הזמנו נשים בכל הגילאים במידות פלאס סייז כדי שיצעדו בתצוגה של המעצב דרור קונטנטו. ההיענות של הנשים שהגיעו לאודישנים הייתה עצומה, ומאוד הופתענו . עמדו שם מאות נשים ונערות בטוחות בגופן, מחויכות ומאושרות".
נטע ברזילי
כשנטע ברזילי צעדה על המסלול בשבוע האופנה האחרון בתצוגה של בננהוט, לבושה בבגד ים צהוב, היה נראה שיש כאן שינוי. "הרגשתי בשבוע האופנה האחרון שבאמת יש כאן מהפכה", אומר רייף, "אני רוצה להאמין שזה מחלחל לרשתות אופנה שמבינות שהן חייבות שינוי. יש כאן התחלה של משהו טוב שקורה אך יש עוד דרך ארוכה".
שגב מוסיפה, "נטע עשתה שירות טוב להרבה נשים. היא מעבירה מסר בכל הזדמנות של 'תאהבו את עצמכם ואת מי שאתם'. היא מודל לחיקוי להרבה ישראליות, היא לא דופקת חשבון לאף אחד וזה לא עניינו של אף אחד אם היא מלאה, היא מוצלחת".
איתי בצלאלי, הסטייליסט שמלווה את נטע ברזילי בכל הופעותיה ואף מלביש את הזמרת נועה קירל שגם היא מקפידה בהופעותיה להדגיש אידיאל יופי אחר לנערות מציין: "אם ב-2010 התעסקו בלקטלג אנשים לפי מסגרת וחוקים מסוימים, היום זה לא רלוונטי יותר. כשנינט זכתה בכוכב נולד, החברה צפתה שהיא תרד במשקל, נטע לעומתה מראה שאי אפשר להשפיע עליה".
לירז אסייג מספרת כי לפני עשור היא הייתה דוגמנית פלאס סייז עסוקה. "דגמנתי לכל מה שהוגדר אופנה למידות גדולות וזה די עיצבן אותי, חשבתי שלא יתכן שאני אשאר מקוטלגת בצורה כזו, הגדרתי את עצמי כדוגמנית כמו כל דוגמנית רזה אחרת חוץ מהמידה. התחלתי להילחם ופגשתי את תקרת הזכוכית. אמרו לי, 'לירז, את יפה ויש לך פנים יפות אבל את יכולה להיות רק בנישה של הדוגמניות השמנות'. הסברתי לכולם שאני זה המיינסטרים, רוב האוכלוסייה במידה 42-44, אי אפשר להתעלם מנתון זה".
"אני מככבת בימים אלה על מסכים גדולים בקניונים בקמפיין לקולקציה של 'גליתה', זה משהו שרק חלמתי עליו בעבר", אומרת אסייג. "מצד שני זה לא מספיק, הייתי רוצה לראות יותר ויותר מותגי אופנה מקומיים שירחיבו את טווח המידות שלהם".
עם הפנים קדימה
"אנחנו נכנסים לעשור שיהיה בו דור שלא מוכן להתפשר, של נשים שלא שותקות ולא מפחדות להביע את עצמן. עניין מימדי הגוף לא יהיה משהו שצריך לדון עליו מרוב שיהיה מובן מאליו", אומרת אסייג.
View this post on InstagramNov 6, 2019 at 12:11pm PST
רייף מסכם כי, "בעשור הבא, תעשיית האופנה תבין שהאותנטי זה אידיאל היופי, ויופי בא בכל מידה, ובכל גיל. יינתן דגש על האישיות שהדוגמן או הדוגמנית מציגים, ולא ידובר רק על החיצוניות".
"נראה יותר דוגמניות פלאס סייז ישראליות שמצליחות וקוטפות קמפיינים בארץ ובעולם", אומרת שגב. "רשתות אופנה ומעצבי אופנה שלא יכללו בקולקציות שלהן מידות גדולות יפסידו לקוחות. עוד דבר שיבוא יותר לידי ביטוי, מה שבעשור הנוכחי כלל לא מומש, זה גם דוגמנים במידות גדולות שיהיו מודל לחיקוי עבור גברים רבים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו