קייט מוס בשנות ה-90. צילום: AFP

רזון קיצוני וכוכבים הוליוודים: הסדרה שמנסה לייפות את ההיסטוריה

הסדרה החדשה "In Vogue: The 90s", עוסקת בסוגיות המורכבות ביותר בעולם האופנה - בצורה שונה ממה שאנחנו רגילים • הסדרה מנסה לפאר את המגזין באופן שמחסיר עובדות היסטוריות חשובות, אך מצליחה לרתק את צופיה למסך

[object Object]

הסדרה החדשה "In Vogue: The 90s", המגוללת את סיפורו של מגזין האופנה הגדול העולם ואת ההשפעה שלו על תעשיית האופנה של שנות ה-90, יצאה בסופ"ש האחרון בדיסני פלוס ועוסקת בסוגיות המורכבות ביותר בעולם האופנה - בצורה שונה ממה שאנחנו רגילים.

הסדרה כוללת אירועים רבים שהתרחשו בתקופה הזאת והשפיעו על תעשיית האופנה, עד כדי כך שהיא פוצלה לשני חלקים: החלק הראשון כולל 3 פרקים ועלה ב-13 בספטמבר והחלק השני יעלה ב-20 בספטמבר.

שער ווג הזכור עם דוגמניות העל של שנות ה-90, צילום: צילום מסך

אחד הנושאים השנויים במחלוקת המוצגים בסדרה הוא אידיאל היופי של שנות התשעים. באחד הפרקים בסדרה, מציגים את קייט מוס כדוגמנית ששינתה את מודל היופי לטובה ופרצה דרך עבור דוגמניות נוספות שקודם לכן לא הצליחו להתברג בתעשייה - מעין עיוות של ההיסטוריה דרך משקפיים ורודים במיוחד.

קייט מוס אכן שינתה את אידיאל היופי באותה התקופה, אך הייתה מזוהה עם "הירואין שיק" ומראה שדוף מאוד, שפגע בנשים רבות במידות שונות ובהלך הרוח הכללי בתעשיית האופנה ומחוצה לה - לא משנה כיצד יציגו אותו. דוגמניות נוספות כמו נעמי קמפבל ולינדה אוונג'ליסטה אף סיפרו כי באותה תקופה הן הרגישו מאוימות ממנה וממודל היופי החדש ש"קבעה".

קייט מוס מאחורי הקלעים של תצוגת אופנה בשנות ה-90, צילום: GettyImages

במהלך הסדרה, אחד המומחים בתעשיית האופנה מסביר כי קייט מוס הראתה שלא חייבים להיות מושלמת, כי גם היא נחשבה נמוכה מדי (למרות שהיא 1.70) עם רגליים ושיניים עקומות. האמירה הזו, שלמעשה מדגישה את השאיפה הבלתי ניתנת להשגה לשלמות - גם כשמדובר באחת הדוגמניות המצליחות ביותר בעולם - פוגעת בדוגמניות רבות ובנשים בכלל, ובעצם מצדיקה את מודל היופי המעוות של שנות התשעים.

כמובן שזו לא הייתה יכולה להיות סדרה על ווג מבלי להתייחס לעורכת ווג האגדית אנה ווינטור, שמחזיקה בתפקידה מאז שנת 1988 והפכה לסמל משמעותי בתעשיית האופנה. 

במהלך הסדרה, ווינטור מנסה להיראות קשובה ליתר העורכים במגזין ואומרת שהיא חושבת שלכל אחד צריכה להיות דעה שונה וכי היא מנסה להקיף את עצמה בכמה שיותר אנשים שחושבים אחרת ממנה - אך בפועל, כל תעשיית האופנה יודעת שהיא זו שמחליטה בסופו של דבר, כשגם יתר העורכים מציינים זאת ומדברים על כך שהיא מאוד דורשנית וקשה, בדומה לדימוי הציבורי שנוצר עליה ובמיוחד ב"השטן לובשת פראדה".

אנה ווינטור בערב השקת הסדרה, צילום: רויטרס

נושא נוסף המוצג בסדרה הוא "המיזוג בין תעשיית האופנה והוליווד", שבא לידי ביטוי בפרק השלישי ומגדיר את לידתו של הסטייליסט ההוליוודי, מקצוע שעל פי הסדרה לא באמת היה קיים לפני שנות ה-90 - כך לפי עורך ווג המיתולוגי אדוארד אנינפול.

תחילה, הסדרה מתייחסת להשקת הסרט "ארבע חתונות ולוויה אחת" כאירוע ששינה את פני האופנה לתמיד. הסרט, שיצא בשנת 1994, כלל את השחקנית ליז הרלי שבזמנו הייתה שחקנית צעירה ובחרה ללבוש לפרימיירה החגיגית שמלה שחורה ושיקית של ורסצ'ה, עם שסע עמוק ברגל וסיכות ביטחון מוזהבות בצדדים - לה עשתה סטיילינג בעצמה. 

השמלה של ורסצ'ה שלבשה ליז הרלי בשנת 1994 // GettyImages

בסדרה מספרים כי יממה לאחר מכן, כל גופי התקשורת בבריטניה סיקרו את השמלה המרהיבה והנועזת בזמנו של הרלי, שהפכה לכוכבת. לפי עורכי ווג, האירוע נחשב לתפנית משמעותית מכיוון שהוא למעשה הראה איך פריט לבוש יכול להפוך שחקנית אנונימית לכוכבת מפורסמת בן לילה. 

לאור העובדה שהסדרה עוסקת בשנות ה-90, מורגש כי היא מנסה להוכיח שהמהפכות הגדולות ביותר בתעשיית האופנה התרחשו בשנים אלו. למרות שאכן התרחשו מהפכות בתקופה זו, מאז ומתמיד לאופנה היה כוח להפוך שחקנית אנונימית לכוכבת מפורסמת - עוד בתקופת מרילין מונרו, שכן סטייליסטים עבדו בתעשיית האופנה הרבה קודם.

בסדרה מופיעות גם שחקניות מוכרות נוספות כמו שרה ג'סיקה פרקר וגווינת' פאלטרו, שמדברות על כך שלפני שנות ה-90 הן היו לובשות פריטים מהארון הפרטי שלהן ויוצאות להשקות לעיתים גם ללא איפור ושיער - עובדה מעניינת שהוסיפה את הפרספקטיבה ההוליוודית.

שרה ג'סיקה פרקר, צילום: רויטרס, ארכיון

בין היתר, הסדרה מספרת גם על דוגמניות העל של שנות ה-90, כמו סינדי קרופורד, נעמי קמפבל ולינדה אוונג'ליסטה - שהתגלו על ידי המגזין ועל קולקציות האופנה המשמעותיות ששינו את פני ההיסטוריה.

הסדרה החדשה שמספרת על תעשיית האופנה של שנות ה-90 ועל המגזין האהוב באותה התקופה, מנסה לפאר את המגזין ואת הנפשות הפועלות בו, באופן שלעיתים מחסיר עובדות היסטוריות חשובות. עם זאת, לחלוטין מרתק לשמוע על האירועים החשובים ששינו את תעשיית האופנה לתמיד, מזווית אחרת ומפי בכירים בתעשייה שגרמו להם לקרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו