עיצוב של שלומית אופיר. שרשרת וצמיד מגן דוד | צילום: עידו לביא

שובו של המגן דוד: כך הפך סמל יהודי עתיק לטרנד אופנתי בעקבות המלחמה

נראה שבשנה האחרונה, בעקבות המלחמה, מקומם של התכשיטים, ובמיוחד זה של תכשיטי מגן דוד, זכה להתעוררות מחודשת • הסמל שלנו ניער מעליו אבק וחזר אלינו בעוצמה עזה וברוח חדשה - ולא רק בקרב יהודים מאמינים או מסורתיים, אלא מכל המגזרים, בישראל וברחבי העולם • "אנחנו קונים שרשרת מגן דוד לא רק לעצמנו - אלא גם לעולם", אומרת חוקרת העיצוב נוי אלון, "בואו תראו, אני ישראלית, יהודייה, קשורה לאדמה הזאת, ואת זה אף אחד לא ייקח מאיתנו"

ביומיים שאחרי טבח 7 באוקטובר, כשעוד לא הבנו את גודלו של האירוע המטלטל, שוטטתי ברחובות תל אביב כדי לנשום קצת נורמליות בין אזעקה לאזעקה. כמו בכל יום עברתי על פני חנות תכשיטי הכסף הגדולה שליד ביתי, אלא שהפעם, בניגוד לימים שבשגרה, אלה שלפני המלחמה הגדולה שהפכה את חיינו באחת, משהו קרא לי פנימה. אני חייבת מגן דוד, אמרתי לעצמי.

"את יודעת, זה מוזר", אמר לי המוכר. "את האישה השלישית שנכנסת לכאן היום ומבקשת שרשרת של מגן דוד".

לפני שנה לא ידעתי עד כמה הצורך הפנימי שלי הוא צורך קולקטיבי. ימים ספורים אחר כך כאילו התמלאה המדינה שרשראות של מגן דוד. על נשים ברחוב, על חיילים, על מגישות חדשות ואורחות בפאנלים, על דתיים וחילונים. בכל מקום אפשר לראות את צמד המשולשים לא רק מתנוסס על הדגל בגאווה, אלא גם עלינו, קרוב ללב.

צורה גיאומטרית נקייה. שרשראות בעיצוב של מורן בר מורנו. עיצוב: Bymorano; צילום: סטודיו מורנו

תכשיטים היו מאז ומתמיד אמצעי לביטוי אישי וסמל לאינדיבידואליות. הרעיון של תכשיטים הוא עתיק, משחר ההיסטוריה. חפירות ארכיאולוגיות במערות של אבותינו הקדמונים מספרות לנו על תכשיטים שנוצרו לפני כ־100 אלף שנה. התכשיטים הראשונים היו עשויים עצמות בעלי חיים, אבנים ועץ, והיו בעלי אופי מעשי יותר ועזרו ל"אנשי המערות" לאבטח את בגדיהם או לחבר חתיכות עור. עדויות ארכיאולוגיות מראות, עם זאת, שאבותינו הקדמונים החלו להשתמש בחפצים קטנים אלה כדי לקשט את עצמם וכקישוטים בכלל.

מגן דוד עם שבעה יהלומים בעיצוב איה גישורי / צילום: תכשיטי ברוקנר

עם כל זאת, עבור העם היהודי, תכשיטים מעולם לא היו רק קישוטיים. יש דוגמאות רבות לאבני חן ולחפצים קטנים שנשאו משמעות חשובה ורוחנית, לא רק בזמנים שבהם הם נענדו והוצגו בפועל, אלא גם כמורשת משפחתית, לאורך ההיסטוריה ועד לזמנים המודרניים, בין שמדובר בחושן, במזוזה, במגן דוד, בחמסה או ב"חי" ובין שבאחד מהקמעות הרבים, בקישוטים הקבליים, בטבעות נישואים או בצמידים. תכשיטי יודאיקה הם מיקרוקוסמוס של האמונה והמסורת היהודית, והם מסמלים הגנה, אהבה, שגשוג, ואפילו את ירושלים, המלכה הזהובה.

מזור לטראומה

נראה שבשנה האחרונה מקומם של התכשיטים, ובמיוחד זה של תכשיטי מגן דוד, זכה להתעוררות מחודשת. הסמל שלנו ניער מעליו אבק וחזר אלינו בעוצמה עזה וברוח חדשה - ולא רק בקרב יהודים מאמינים או מסורתיים, אלא מכל המגזרים, בישראל וברחבי העולם.

התכשיט מסמל זהות. Elements by Tal Man / יח"צ

"לתכשיט בזמן משבר יש משמעות עמוקה", מסבירה חוקרת העיצוב נוי אלון, מרצה, מנהלת הרשתות החברתיות והארכיון הדיגיטלי במחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר. "מגן דוד כתכשיט קיים אלפי שנים. לתכשיט יש פונקציה עוד משחר התרבות האנושית. הוא קודם כל קמע, ואחר כך הוא מסמל זהות".

לאורך ההיסטוריה תכשיטים שיקפו הרבה יותר מאשר היותם חפצים דקורטיביים, ולמעשה הם אחד הממצאים הארכיאולוגיים העתיקים ביותר שנתגלו.העתיק שבהם אותר ממש כאן בישראל ליד הר הכרמל, והוא עשוי חרוזי קונכיות בני 100 אלף שנה. התרבות והסמליות השפיעו מאוד על תולדות עיצוב התכשיטים, והיתה סביבם אמונה כי מי שעונד עליו את התכשיט, או נכון יותר את הקמע, נושא על עצמו גם הגנה.

קמע יהודי. תכשיט בעיצוב נטע וולפה / צילום: דימיטרי גרין

את המקור למגן דוד אפשר לאתר לפני אלפי שנים בתרבויות המזרח, כסמל פופולרי במסורות פגאניות, וכן כאלמנט קישוטי שהיה בשימוש בכנסיות מהמאה הראשונה, ואפילו בתרבות המוסלמית. בהקשר העברי, "מגן דוד" הוא ביטוי שמוזכר לראשונה בתלמוד הבבלי לא כסמל, אלא ככינוי לאלוקים. בהמשך, לפי התרבות היהודית, הסמל קישט את המגינים של צבא המלך דוד, ואפילו רבי עקיבא בחר במגן דוד כסמל של מרד בר כוכבא נגד הקיסר הרומי.

"מגן דוד הוא למעשה קמע יהודי, ויש סביבו שלל אמונות תפלות ודתיות", מסבירה אלון, "הוא מעניק הגנה, שמירה, ביטחון, בריאות. ברגעי משבר אנחנו נאחזים בקמע שישמור עלינו. ב־7 באוקטובר הפגיעה באני האישי ובאני הקולקטיבי היתה קשה מאוד, ושרשת עם מגן דוד היא סוג של תגובת נגד לאירוע. זה מחזיר אותנו ומקשר אותנו לזהות".

כבר בשעות הראשונות, מספרת אלון, היא התחילה לראות ברשתות החברתיות חיפוש של תכשיטי מגן דוד, בעיקר אצל גברים ונשים שיצאו להילחם בשטח, ובהמשך הצפה כללית של השוק. "הצורך שלנו ליצוק משמעות לתוך פריט הוא לא חדש, הוא קיים תמיד, אבל זה עלה שוב עם פרוץ המלחמה. ככל שהטראומה גדולה יותר, כך תגובת הנגד חזקה יותר".

אסתטיקה לצד משמעות

בשוק המקומי מעצבים וצורפים רבים החלו ליצור ולייצר מתוך דחף וצורך פנימי. "ב־7 באוקטובר כולנו חיפשנו מה אפשר לעשות, איך אפשר להזדהות ולתרום", מספרת המעצבת שלומית אופיר. "רצינו להראות את מה שאנחנו מרגישים בפנים כלפי חוץ, ולתכשיט יש יכולת להביע את זה. זה לא בגד שמחליפים וזה לא דגל שמתעטפים בו. הוא קטן, עדין, מביע רגש ויש לו ערך אמוציונלי, ומשם זה מביע רצון לשייכות ולהזדהות".

חור שנפער. צמיד בעיצוב שלומית אופיר. צילום: עידו לביא

אופיר, שמתמקדת בתכשיטי אופנה מסחריים, לא עיצבה עד לאותו הרגע תכשיט עם מגן דוד. "זה הרגיש לי דתי. אני יהודייה ואוהבת את הדת שלי, אבל לא הרגשתי צורך לענוד על עצמי משהו עם סמל דתי מובהק כי זה פחות מגניב או מעניין, והקו שלי יותר מסחרי".

התכשיט הראשון עם מגן דוד שעיצבה אופיר יצא שבועיים לאחר פרוץ המלחמה. "זה תכשיט לתרומה, כי גם אנחנו כעסק מקומי רצינו לתרום ולעזור, אז חלק מהאחוזים הלכו לתרומה לתושבי העוטף".

את התכשיט עם מגן דוד עיצבה אופיר כחלק חלול בתוך תליון של לב. "הלב הקולקטיבי שלנו עם החור שנפער בצורת מגן דוד מסמל עבורי את האהבה לצד הכאב", היא מסבירה.

התכשיט הפך מייד ויראלי ונמכר בכל רחבי העולם בעשרות אלפי יחידות, ובמותג הצליחו לגייס קרוב ל־400 אלף שקלים שהועברו לתרומות. בעקבות הביקוש הוציאה אופיר עוד כמה תכשיטים עם מגן דוד בעיצובים שונים: "עשיתי למגן דוד אדפטציה כדי להפוך אותו לפריט אופנתי, נחשק, עם אמירה עיצובית".

ממד אחר

את הביקוש האדיר לתכשיטים עם מגן דוד הרגישה גם המעצבת מורן בר מורנו, בעלת מותג התכשיטים MORANA, שאת שרשרת המגן דוד שלה אפשר לראות כמעט על כל מגישת חדשות בטלוויזיה. "אני חושבת שמכרתי 700 שרשראות עם מגן דוד בחודשיים", היא אומרת. מורנו, שעיצבה לפני שלוש שנים שרשרת מגן דוד לגל גדות, התמודדה עם הביקוש שגדל. "בראייה כלכלית אני חושבת שזה מה שהציל את העסק שלי. אני עסק קטן, מותג, בזמני משבר תמיד סופגים הפסדים, אבל הפעם כולן רצו תכשיט עם מגן דוד, וזה באמת נתן גם מרווח נשימה", היא אומרת.

מורנו מתמקדת כבר שנים בליין שמבליט את הצורה הגיאומטרית והנקייה, ולכן המגן דוד, שני המשולשים, נדמה כהמשך טבעי לאופי היצירה שלה. "המגן דוד התלת־ממד הוא מאוד מינימליסטי ועדין מצד אחד ומצד שני יוקרתי מבחינת החומרים שאני עובדת איתם".

התגובה העיצובית של התכשיטנים יצרה מהלך שהעלה את המגן דוד מסמל דתי לפריט אופנתי, וגם לכזה בעל ערך כלכלי. "אנחנו רגילים לראות תכשיטים קלאסיים, כאלה שקיבלנו בירושה או שמעוצבים בפשטות, אבל פתאום יש חדשנות בעיצוב, יש שילובים חדשים וגם שימוש בחומרים יוקרתיים כמו זהב ושיבוץ של אבנים או יהלומים שמעלים את הערך", מסבירה אלון. "המגן דוד מקבל ממד אחר, פרופורציה שונה ועוד מסרים שמשתלבים בפנים, כמו מפת המדינה או תאריך".

טרנד חוצה יבשות. טבעות בעיצוב של מורן בר מורנו. עיצוב: Bymorano; צילום: סטודיו מורנו

המעצבת והצורפת נטע וולפה, שפועלת בתחום יותר משלושה עשורים, שואבת את ההשראה שלה מפריטים מהמאות ה־18 וה־19. "סמלים בתוך מלאכת יד יהודית מאוד נוכחים בשורשים שלנו", היא אומרת, "מגן דוד הוא ארכיטיפ מאוד קדום, ובתוך מה שאני עושה אני מחפשת את האלמנטים שמתאימים לנשים. אמנות ותכשיטים זה משהו שהולך ביחד, זה נוגע בלב ואני מחפשת את המקום הזה של אהבה וייחודיות כשאני ניגשת לעצב תכשיט.

"תכשיט עם מגן דוד נתפס עד לא מזמן כמשהו מאוד גברי. השילוב של הסמל החזק עם אבנים או מראה וינטג' משתלב עם סט שלם של תכשיטים שנשים עוטות על עצמן", מסבירה וולפה. "בשנה האחרונה אני יכולה לראות לקוחות מכל המגזרים עם תכשיטים של מגן דוד, זה עונה על צורך פנימי. היהדות היא של כולנו, ואחרי המכה הקשה התפיסה הזהותית התעוררה מחדש".

אשת הטלוויזיה לשעבר ומעצבת התכשיטים בהווה טל מן מייצרת תכשיטי מגן דוד עוד מתחילת דרכה בתחום, לפני 14 שנה. "יש גרסאות שונות שמלוות אותי. אני אוהבת תכשיטים עם סמלים, ומגן דוד מאפשר לי לייצר משחק גיאומטרי וויזואלי. אני יוצקת טאץ' עיצובי נוסף מעבר לקווים הברורים של הסמל. דגם בארי, על שם קיבוץ בארי, הוא למעשה מגן דוד עטוף בלבבות, בעוד בדגם 'מגן של דוד' השתמשתי רק בקווי המתאר. בכל פעם אני משחקת קצת עם העיצוב כדי לייצר עניין ויופי מעבר לצורה הסטנדרטית", אומרת מן.

"מאז תקופת המלחמה אני מרגישה גידול משמעותי בביקוש למגן דוד. כולנו רוצים להרגיש מוגנים אחרי שאיבדנו את תחושת הביטחון שלנו, אנחנו רוצים להתאחד תחת סמל היהדות שלנו כעם, להרגיש חוסן ותקווה".

דיאלוג עם היהדות

יהודי התפוצות מנהלים באופן תדיר מערכת יחסים עם הדת ועם המדינה כתוצאה מהמרחק הגיאוגרפי והצורך להיות חלק מקהילה. כאן, בישראל, כולנו קהילה אחת גדולה, כך שלרוב אנחנו לא מרגישים את הצורך בדו־שיח הזה. עצם הנוכחות שלנו בישראל היא בעלת אמירה שמשפיעה על כל אורחות החיים שלנו.

צמוד אלינו. יפעת עובד / צילום: טל עבודי

"בארץ אף אחד לא התעניין בתכשיטי מגן דוד, זה היה בעיקר מתנה לבר מצווה או לטקס בעל אופי דתי", אומרת וולפה. "בארה"ב עבדתי עם שלושה מפיצים בתחום היודאיקה והיתה לי קולקציה רחבה לבת מצווה ולבר מצווה, לאנשים שיש להם זיקה לדת. כשחזרתי להתמקד רק בשוק הישראלי לא היה לזה ביקוש בכלל, חילונים בטח לא התעניינו בתכשיטים מהסוג הזה. מאז 7 באוקטובר כולנו נמצאים בתפיסה זהותית חדשה לגבי היהדות שלנו, אולי כי משהו בביטחון הקיומי שלנו התערער. הישראלים פתאום מזהים את היהדות שלהם מחדש, הם רוצים שיהיה טוב ועונדים על עצמם סממנים, וזה לא משנה לאיזה צד של המפה הפוליטית אתה שייך. לכולנו יש את החיבור הזה שמעניק לנו גאווה".

יפעת עובד, שפתחה את המותג העצמאי שלה לפני חמש שנים לאחר עבודה לצידו של אביה, אלברט משיח ז"ל, שהיה אחד מחלוצי תעשיית היהלום בישראל, מעצבת כבר שנים תכשיטים בעלי סממנים יהודיים ופועלת הרבה גם מעבר לים. את תכשיט מגן דוד הראשון שלה עובד עיצבה כבר לפני 20 שנה, כסמל עוצמתי המחבר את כל העם היהודי בארץ ובעולם. עם פרוץ המלחמה הרגישה יפעת צורך לעצב קולקציה שלמה בשם ארץ ישראל, כשהסמל המוביל אותה הוא המגן דוד.

משמעות עמוקה / עיצוב וצילום: יעל לוין שנקר

"תכשיט הוא משהו נצחי, שהכי קרוב אלינו ומונח ישירות על הגוף והעור, ומה יותר מחובר אלינו כיהודים מאשר המגן דוד, שתמיד יישאר וינחה אותנו? אנחנו כל כך זקוקים לו עכשיו צמוד אלינו. אני מאוד מחוברת לרוחניות, במיוחד מהזווית היהודית, ולכן הרגשתי צורך לעצב תכשיט שהוא חלק מהמורשת שלנו".

גם עובד, שמוכרת גם בחנויות מעבר לים, מספרת כי מאז פרוץ המלחמה הביקוש לתכשיטי מגן דוד עלה בצורה משמעותית. "היתה התעניינות מאוד גדולה בתכשיטים עם מגיני דוד, וגם בכאלה עם סמלים יהודיים נוספים. בכל מקום אפשר היה לראות יהודים שעונדים את התכשיטים בגאווה", היא מספרת.

יהודי התפוצות, בעיקר בארה"ב, חשו שהקשר שלהם לישראל, וכן זהותם היהודית, העמיקו לאחר 7 באוקטובר. עלייה משמעותית במקרים אנטישמיים מאז פרוץ המלחמה חיזקה את תחושת הסולידריות בין היהודים, מה שהגביר את הצורך לענוד סמלים של יהדות.

רייצ'י שנאי היא מעצבת תכשיטים ופעילה יהודית מעוררת השראה, שנולדה בניו יורק כנכדה לניצולת שואה. יצירותיה משקפות את זהותה היהודית העמוקה ומחבקות את המורשת הנצחית של עמה. קולקציית "מזל" שלה היא ביטוי עוצמתי לחוזק, תכונה שמאפיינת יהלומים. את התכשיטים שלה אפשר לראות על מפורסמים ברחבי העולם, החל מנועה תשבי, דרך מונטנה טאקר, דברה מסינג, סלמה בלייר ואחרים. ממש כמו בארץ, גם מעבר לים יהודים שלא ראו בעצמם דתיים או כאלה שעוטים על עצמם סממנים יהודיים, ראו לנכון להפגין את היהדות שלהם ולהראות אותה בגלוי וללא בושה.

האייקון שלנו. Elements by Tal Man / יח"צ, צילום: Elements by Tal Man 250 שח. צילום יחצ (1)

"כשהאירוע הוא קולקטיבי אנחנו בוחרים את הסמל, את האייקון שלנו שיעביר את המסר", מסבירה אלון. "במקרה שלנו זה המגן דוד. הגוף שלנו הוא מסר, הוא פוליטי. אנחנו משדרים את עצמנו החוצה. יש מי שרואה את מה שאנחנו עונדים. זו פעולה שמגיעה כתגובה לאירוע. אנחנו קונים שרשרת מגן דוד לא רק לעצמנו - אלא גם לעולם. בואו תראו, אני ישראלית, יהודייה, קשורה לאדמה הזאת ולמדינה הזאת - ואת זה אף אחד לא ייקח מאיתנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר