רוצים להשקיע? התיק שיכול להכפיל את הכסף שלכם: הסיפור מאחורי הפריט הנחשק בעולם

תיק הבירקין של בית האופנה הרמס נחשב לאחד התיקים היוקרתיים והנחשקים בעולם ועם השנים הפך לסמל סטטוס ברמה בינלאומית • עם הזמן שוויו עלה, והוא הפך להשקעה כלכלית משמעותית

תיק הבירקין של הרמס. צילום: GettyImages

תיק הבירקין של בית האופנה הרמס נחשב לאחד התיקים היוקרתיים והנחשקים בעולם ועם השנים הפך לסמל סטטוס ברמה בינלאומית, המעיד על מעמד, עושר וסגנון אופנתי משובח. הוא מיוצר בעבודת יד בתהליך של שישה שלבים שאורכים כ-20 שעות והביקוש לרכוש אותו הוא עצום. בשנת 2020, מכירות התיק עלו ב-185 אחוזים יותר ולאחר כשנתיים, ערכו של התיק עלה ביותר מ-4 אחוזים, מה שמוכיח שמוצרי יוקרה יכולים להיות השקעה מצוינת.

לקוחות צריכות להראות נאמנות למותג. הרמס, צילום: AP

לאחרונה, נחשפה תביעה שהוגשה נגד בית האופנה הרמס, שהתייחסה לשיטת המכירות המיוחדת (והבעייתית) שלהם - זו שגם גורמת לרווח כלכלי ענק ולביקוש עצום מצד הרוכשים של תיקי הבירקין. שיטת המכירות עובדת כך: הפריטים הנחשקים ביותר של המותג, כמו תיקי בירקין וקלי הנמכרים בעשרות עד מאות אלפי דולרים, מוצעים לסירוגין ובדרך כלל רק ללקוחות שכבר יש להן היסטוריית רכישות במותג - כלומר, הלקוחות מחויבים לקנות פריטים נוספים על מנת שיקבלו את האפשרות לרכוש את התיק המיוחל.

באופן מעט אירוני, בעקבות התביעה והשיח על השיטה המדוברת הערך של תיקי הבירקין רק עלה ואנשים נוספים מבקשים לשים את ידם על התיק הנחשק. מעבר להיותו תיק היסטורי ואייקוני ששינה את עולם האופנה, הוא הפך להשקעה כלכלית לכל דבר. אז האם זו באמת השקעה משתלמת?

ג'יין בירקין, צילום: רויטרס

קצת היסטוריה

בשנת 1983, השחקנית ג'יין בירקין התיישבה ליד מנכ"ל הרמס באותה התקופה, ז'אן לואי דיומא, בטיסה מפריז ללונדון. כשתיק הקש הפתוח של בירקין נפל וכל תכולתו התפזרה על רצפת המטוס, היא התנצלה בפניו וסיפרה לו שהיא אינה מוצאת תיק עור גדול שהיא אוהבת מספיק. המנכ"ל קיבל השראה ובחר  לעצב לג'יין תיק על שמה שיצא לאור בשנת 1984.

לאורך השנים, התיק הפך לסמל חשוב והיסטורי של תעשיית האופנה, מפורסמות רבות נראו מחזיקות אותו והוא קיבל גם מספר התייחסויות בתרבות הפופולרית - כולל בכמה סדרות וסרטים אייקוניים. אחת הסצנות הזכורות שמשלבת את התיק היא בסדרה "סקס והעיר הגדולה", כאשר סמנת'ה הגיעה לרכוש את התיק ונתקלה בקשיים רבים הכוללים רשימת המתנה של כמה שנים ותשלום של עשרות אלפי דולרים. 

@cryterion_edit

 השקעה כלכלית 

הכלכלה יוצאת הדופן של הבירקין שינתה את מאזן הכוחות הרגיל בין הקונה לעובד החנות. בבוטיקים של הרמס, לעובדים יש כוח רב. כמה מהנשים העשירות בעולם הביאו עוגיות תוצרת בית לחנות כדי לפנק את המוכרים, הציעו כרטיסים להופעות ואפילו חופשות במטוס פרטי - הכל כדי לשים את ידם על בירקין.

כיום, קונים שרוצים בירקין בחנות של הרמס חייבים להתאמץ. בגלל שיטת המכירות המדוברת, הקונים צריכים ליצור קשר טוב עם אחד מעובדי המותג. השלב הבא הוא לרכוש סחורות אחרות בחנויות המותג, כמו צעיפי משי, שעונים ונעליים, כדי "לזכות" בתיק הנחשק.

ייצור מוגבל. הרמס, צילום: AP

כמה צריכים הקונים לרכוש כדי שיציעו להם תיק? אספני בירקין אומרים שאין כלל מסוים אבל רוב האנשים יכולים להוציא 10,000 דולר או יותר על צעיפים, נעליים ובגדים של הרמס לפני שיציעו להם תיק בירקין פשוט. 

גם לאחר הוצאות של עשרות אלפי דולרים, ייתכן שלציידי הבירקין לא יציעו את התיק בגודל או בצבע שהם רוצים. זה יוצר הזדמנות פז עבור שוק היד שנייה. 

"שוק היד שנייה הפך לסוג של 'כפתור קנה עכשיו' עבור תיקי בירקין", סיפרה מומחית לאתר הוול סטריט ג'ורנל. קונים רבים מוכנים לשלם יותר כסף כדי לרכוש בירקין באופן מידי, בצבע המדויק שהם רוצים.

תיק בירקין, צילום: סותביס, צילום מסך

לפי נתונים שנחשפו על ידי Art Market Research, בירקין שנקנה במכירה פומבית ב-2010 יימכר היום בכ-50 אחוזים יותר. המניה של הרמס עצמה הפכה להשקעה הרבה יותר חכמה מבירקין, ועלתה פי 20 מאז 2010.

נראה שהקונים חושקים בבירקין כי הוא נדיר, יקר ועשוי היטב. אין סמל סטטוס טוב יותר למי שרוצה להציג את עושרו. והציד הכרוך בהשגת אחד עשוי להיות כל העניין. קונים עשירים סובלים בתור בחנויות של הרמס באופן שהם לא רגילים אליו בתחומים אחרים בחייהם. למרות שמותגי על נוספים מנסים להתחרות בשוויו של תיק הבירקין, נדמה כי לעת עתה מעמדו של תיק היוקרה בטוח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר