אישה מצלמת סלפי עם בתה התינוקת. צילום: gpointstudio / Freepik

מהי תופעת "שיתוף הורי" ואיך היא יכולה להזיק לילדים שלכם?

הורים שנוטים לשתף הרבה תמונות של ילדיהם ברשתות החברתיות - עלולים להזיק להם בכמה מובנים • אספנו עבורכם מידע הכרחי בנוגע לתופעה, וכמה טיפים להפחתת הסיכונים

[object Object]

אחת הסכנות המוגברות שילדים עלולים להיתקל בהן ברשתות החברתיות מגיעה ממקור בלתי צפוי: ההורים שלהם. התופעה של "שיתוף הורי" - כאשר הורים משתפים תמונות של ילדיהם ברשתות החברתיות - טומנת בחובה סיכונים משמעותיים.

במאמר שכתבה לאתר CNN, קארה אליימו, פרופ' לתקשורת באוניברסיטת פיירליי דיקינסון, סיפרה שנחשפה למקרים רבים של השלכות שליליות. במהלך אחד המחקרים שלה, נערה אחת סיפרה שהיא חוששת שתלמידים ישתמשו בתמונות שפרסמו הוריה כדי ללעוג לה. תמונות עלולות גם לצוץ מחדש בעתיד ולהשפיע על חייהם המקצועיים של הילדים.

מידע שהורים מפרסמים עלול לסייע לגורמים מסוכנים לעקוב אחר ילדיהם במציאות, צילום: GettyImages

הסיכון החמור ביותר הוא שתמונות של ילדים עלולות להילקח מחשבונות הוריהם ולהתפרסם באתרים לפדופילים. בנוסף, מידע שהורים מפרסמים - כמו שם בית הספר או תמונות של תחנת האוטובוס - עלול לסייע לגורמים מסוכנים לעקוב אחר ילדיהם במציאות.

מעבר לסכנות הפיזיות, יש גם השפעה פסיכולוגית. ילדים שגדלים בתחושה שהם חייבים להצטלם באופן קבוע כדי למשוך תשומת לב, עלולים לפתח תלות באישור חיצוני. מחקרים מראים שהדבר קשור לחרדה ותסמיני דיכאון. בנות פגיעות במיוחד, שכן החברה נוטה לשפוט אותן בחומרה על המראה החיצוני שלהן.

מומלץ להשתמש בחשבונות פרטיים ולאשר רק עוקבים המוכרים במציאות, צילום: GettyImages

כמובן, לא כל שיתוף בהכרח מזיק. לדוגמה, מדי פעם ניתן לשתף תמונות של ילדיכם בעדכונים פרטיים וזה אף יכול להועיל שלילדים שלכם יש רשת מורחבת של משפחה וחברים ברחבי העולם שאכפת להם מהם ומרגישים מחוברים אליהם - אך חשוב להיזהר.

למרבה המזל, ישנן דרכים להפחתת הסיכונים. מומלץ להשתמש בחשבונות פרטיים ולאשר רק עוקבים המוכרים במציאות. בפוסטים פומביים, עדיף לכסות את פני הילדים הצעירים אם ישנה אפשרות ולהימנע עד כמה שניתן משיתוף מידע רגיש כמו מקום לידה, שם בית ספר ומקומות שהילדים פוקדים באופן קבוע. כשמשתפים מידע רפואי או אישי, מומלץ להשתמש בשמות בדויים.

ילדים שגדלים בתחושה שהם חייבים להצטלם באופן קבוע כדי למשוך תשומת לב, עלולים לפתח תלות באישור חיצוני, צילום: GettyImages

חשוב גם לשקול אם ניתן להשתמש בתמונות מחוץ להקשר או כדי להביך ילדים - עכשיו או בעתיד. "השאלה שכדאי לשאול את עצמכם לעיתים קרובות לפני הפרסום ברשתות היא: אם זה יופיע מחדש בעתיד, האם זה יגרום נזק לקמפיין הנשיאות של בתי או בני?", הציעה פרופ' אליימו במאמר שלה.

בעוד שהורים רבים מודאגים ממה שילדיהם עושים ברשתות החברתיות, חשוב לזכור שחלק מהסכנות נובעות, גם אם שלא במתכוון, מההתנהגות של ההורים עצמם. שיתוף אחראי ומודע הוא המפתח להגנה על ילדינו במרחב הדיגיטלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו