לא כאלה צדיקים: לאן נעלמו כל המיליונים של הארי ומייגן?

קרן הצדקה של בני הזוג קיבלה שני מענקים בגובה של יותר מ-6 מיליון, אך הם לא דווחו בטופסי המס בארצות הברית • העמותה קיבלה השעיה ועולות ספקות באשר להתנהלות "עבריינית"

הארי ומייגן בקולומביה. צילום: AFP

טעות ברישומים או הטעיה מכוונת – זו השאלה שמעסיקה בשבועות האחרונים את הממלכה הבריטית לאחר שנודע כי קרן הצדקה המפורסמת של הארי ומייגן The Archwell Foundation לא דיווחה כשורה על שני מענקים בגובה מיליונים שקיבלו.

לפי הדיווחים בדיילי מייל הבריטי, הקרן, שהיא ארגון ללא מטרות רווח שהוקמה בשנת 2020 על ידי הדוכס והדוכסית מסאסקס במטרה לקדם יוזמות חברתיות וקהילתיות ברחבי העולם ומתמקדת בנושאים כמו בריאות נפשית, חינוך, תמיכה בקהילות מוחלשות וקידום שוויון מגדרי, קיבלה במהלך השנתיים האחרונות שני מענקים בגובה של יותר מ-6 מיליון דולרים, אך אלה לא דווחו בטופס המס האחרון של העמותה.

למרות שייתכן ומדובר בדיווח חסר שיתוקן בהצהרה הבאה שתוגש בנובמבר, כך לפי הדיילי מייל, עדיין רבים תוהים מדוע בדיווחי הקרן מופיע סכום של 2,000,911 דולר בלבד.

חוסר שקיפות. הארי ומייגן , צילום: AFP

מאז הוקמה  לפני ארבע שנים, הקרן מצאה את עצמה מעורבת בכמה תסבוכות רגולטוריות ומשפטיות שיצרו ספקות לגבי התנהלותה. בשנת 2021, העמותה קיבלה אזהרה חמורה מרשויות העמותות בקליפורניה לאחר שלא הגישה בזמן את הדיווחים השנתיים הנדרשים ואת דמי החידוש, דבר שהוביל להשעיה זמנית של פעילותה הפילנתרופית. השעיה זו גרמה לנזק תדמיתי משמעותי, לאחר שהעמותה הוגדרה כ"עבריינית" ולא "במצב תקין". נוסף לכך, היו טענות על חוסר שקיפות בנוגע למקורות המימון של העמותה, במיוחד בעקבות תרומות גדולות שהתקבלו באופן אנונימי, מה שהוביל לשאלות נוספות מצד הציבור והתקשורת לגבי אופן ניהול הכספים של Archewell.

מעבר לבעיות הרגולטוריות בקליפורניה, היו דיווחים על קשיים נוספים בהגשת טפסים ומסמכים לרשויות המס בארצות הברית, מה שהוביל לחשד שייתכן והעמותה לא עומדת בכללי הדיווח הפיננסי. הביקורת הציבורית התחזקה כאשר הופיעו דיווחים על סכומים גדולים של תרומות שלא שוקפו במלואם בטפסי המס של העמותה, כמו במקרה של תרומות אנונימיות מרובות. בנוסף, היו גם ספקולציות על כך שהקרן נתמכת בעיקר על ידי תורמים עשירים במיוחד ולא דרך קמפיינים גיוס רחבי היקף, מה שעורר תהיות לגבי הקשרים הפילנתרופיים של הארי ומייגן והשפעתם האישית על הפעילות הפיננסית של הקרן.

מי תורם לבני הזוג? הנסיך הארי ומייגן מרקל, צילום: AP

כעת כאמור ייתכן שהעמותה תמצא את עצמה שוב מתמודדת עם קשיים בגיוס ובהפצת תרומות בחודשים הקרובים, כאשר רשות המס הפנימית (IRS) ממתינה להצהרת המס הבאה של העמותה במטרה לקבל  הסבר "מניח דעת" למיליונים החסרים שנתרמו לקרן של הזוג.

הגילוי האחרון מגביר את הספקולציות שהעמותה של מייגן והארי נתמכת על ידי מספר תורמים עשירים במיוחד כששני המענקים האחרונים ניתנו בשנה הכספית 2022/23 -  הראשון בשווי 6 מיליון דולר מארגון Fidelity Charitable והשני בשווי 10,050 דולר מארגון Tisbest Philanthropy, כפי שמופיע בטפסי 990 של שני הארגונים (טופס 990 הוא דו"ח פיננסי שנתי שחובה על עמותות וארגונים ללא מטרות רווח בארצות הברית להגיש לרשויות המס הפנימיות (IRS). הטופס נועד לספק שקיפות לציבור ולרשויות על הפעילות הפיננסית של העמותה, וכולל מידע על הכנסות, הוצאות, תרומות, משכורות, ומידע על חברי הדירקטוריון). מטרת טופס 990 היא להבטיח שעמותות עומדות בתקנות המס והחוקים הפיננסיים ולא מנצלות לרעה את מעמדן הפטור ממס, כשעמותות גדולות נדרשות להגיש טופס 990 מפורט יותר. 

בכל הקשור לעמותה של הארי ומייגן, סביר שתורמים פרטיים השתמשו בחברות אלו כדי לתרום כסף באופן אנונימי, כפי שהיה בעבר עם תרומות גדולות ל-Archewell.

"טענות מגוחכות". הנסיך הארי ומייגן מרקל, צילום: אי.פי

מקור המקורב להארי ומייגן יצא להגנת הזוג בראיון לאתר הבריטי אקספרס והדגיש כי טופס ה-990 של העמותה כולל את  סך התרומות שהתקבלו בין ינואר 2022 לדצמבר 2022, ולכן הארגון מאמין שהדיווח שלו, שהצהיר על 2,000,911 דולר בהחזר המס האחרון הוא נכון וכל תרומה שהתקבלה בשנת 2023 תופיע בדוח המס הבא. "זה כל כך לא הוגן לעשות את זה לעמותה כשהם עשו הכל בצורה נכונה", אמר המקור.

"הטענות מגוחכות מכיוון שהם (הדוכס והדוכסית) תמיד היו גלויים ושקופים לגבי הכספים שלהם", אמר והוסיף כי "הדיווחים השקריים האלה יכולים להיות מזיקים מאוד עבור בני הזוג במיוחד מכיוון שזה מטעה מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר