מחקר חדש מצא כי גם אם אתם נותנים עצה לילד המתבגר שלכם והוא עונה לכם ב"אין סיכוי", עדיין סביר להניח שמשהו משפיע ומחלחל לעומק.
"בני נוער נמצאים בשלב בו הם רוצים לקבל את ההחלטות בעצם", מסבירה החוקרת קלי טו מאוניברסיטת אילינוי. "התגובה המידית יכולה להיות התנגדות או חוסר רצון, אבל העצות לגבי איך למסגר מחדש את הבעיה, לשקול הסברים או סיבות אחרות וגם לחשוב מה הם לומדים מהניסיון שלכם, כהורים, בהחלט עוזרת", מסבירה טו לגבי תוצאות המחקר שהתפרסם בגיליון האחרון של כתב העת Journal of Applied Developmental Psychology.
"ייתכן שהם צריכים זמן כדי לעבד ולהעריך את העצות שלכם. זה אולי לא יהיה רלוונטי לגבי הבעיה הספציפית שעלתה, אבל בעתיד, במהלך חוויות אחרות בחייהם, הם יזכרו את זה".
טו היא פרופסור חבר להתפתחות האדם ולימודי המשפחה באוניברסיטת אילינוי. המחקר התמקד ב-100 זוגות של אימהות וילדים בהם הילדים היו בכיתה ה', כלומר, בסביבות גיל 11. טו מסבירה כי בגיל הזה עוברים הילדים תקופה קשה מבחינה חברתית ולימודית, קצת לפני שהם עוברים מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים.
האימהות והילדים התבקשו להקדיש חמש דקות לשיחה על בעיה שהייתה לילד האחרונה. "רצינו להבין מה קורה בשיחות בפועל בין הורים לילדים", אומרת טו. "התמקדנו באתגרים לימודיים כמו קושי להבין את שיעורי בית הספר, שיעמום בכיתה או בעיות בניהול זמן. רצינו לדעת מה ההורים מספרים לילדים שלהם על איך להתמודד עם גורמי לחץ".
כחלק מהמחקר, כל ילד וההורה שלו גם השלימו סקר שהתמקד במידת התמודדות של הילד בבית הספר ובמידת המעורבות החברתית שלו. הסקר הושלם לפני ואחרי השנה הראשונה של הילד בחטיבת הביניים.
לדברי טו, כאשר אימא מייעצת לילד שלה לגבי התמודדות עם נושא לימודי ספציפי, הילד מקבל בדרך כלל תשובה הכוללת אסטרטגיה "אקטיבית" איך לפתור את הבעיה.
"לא מצאנו שהורים אמרו לילדים שלהם להתעלם מהבעיה ולא לדאוג לגביה, כפי שאנחנו רואים לפעמים עם בעיות של בני גילם", אומרת טו. "במיוחד סביב המעבר לחטיבת הביניים, ההורים רצו שילדיהם נסו להתמודד עם האתגר".
רוצים להסתדר לבד
שלוש עצות נפוצות שהאימהות נתנו: לבחון מחדש את הבעיה ולראות בה כ"חוויה לימודית"ף אסטרטגיה המפעילה את הילד לחפש פתרון בכוחות עצמו, לפנות לעזרת חבר, מורה או בן משפחה.
רוב הילדים ביטלו את העצות של האימהות והשיבו ב"אולי", "לא יודע". יחד עם זאת התשובה לא אומרת שהילדים לא לקחו את העצות לתשומת ליבם. "ילדים רבים פשוט לא רוצים להיראות כאילו הם צריכים את האימהות שלהם שיעזרו להם". בהתבסס על הדיווחים של הילדים וההורים, נראה שהעצות שקעו פנימה ועזרו לילדים.
למעשה, ילדים שהשיבו בביטול לגבי העצות של האימהות שלהם הראו שיפור בלימודים. הסיבה לכך, לפי טו, היא כי העצה כן התקבלה אצל הילד, למרות שהוא השיב בביטול. לכן, חשוב מאוד להמשיך ולתת לילדים עצות גם כאשר נראה מבחוץ כי הם לא מקשיבים או מבטלים אתכם.
"אחת הנקודות העיקריות מהמחקר הזה היא החשיבות של לתת מגוון הצעות לילדים, במיוחד כאשר הם מתמודדים עם אתגרים בבית הספר. גם אם נראה לכם שהם לא מקשיבים לכם, לעצות שלכם יש יתרונות לטווח הארוך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו