בימים מאתגרים אלה כשחוסר הוודאות גובר, כשאצל רובנו גם הביטחון האישי מתערער, לכם ההורים יש אתגרים נוספים שאיתם אתם צריכים להתמודד. איך להמשיך וליצור שיגרת חיים תקינה כשגם לכם מאוד קשה ובחוץ משתוללת מלחמה? איך להישאר קשובים וסבלניים עבור הילדים, כשהמצב גורם לכם לחוסר ריכוז ולמתחים? את התקופה המאתגרת הזו אפשר לעבור ביחד כקבוצת כוח משפחתית, מסע משותף שלכם עם הילדים ממקום נוח, אוהב ומכיל.
זמן של ביחד בלי הסחות דעת
תקבעו זמן קבוע שנוח לכולם בו תשבו ביחד עם הילדים, ותייצרו איתם שיח חופשי. הילדים יוכלו להכין ציור או לכתוב את מה שהם רוצים לשתף. תנו להם להוביל, תוך הנחיה שלכם עם שאלות פתוחות. כך תוכלו להבין יותר טוב מה הילדים שלכם צריכים עכשיו ועם אלו קשיים רגשיים ומנטליים הם מתמודדים. גם אתם יכולים לשתף בקשיים שאתם חווים ולבקש מהילדים עצה או פיתרון, כך תעניקו לילדים תחושה שהם נחוצים. שיתוף פעולה כזה יחזק את החוסן שלכם כמשפחה, יצור עבורכם את השפה הייחודית שלכם ואף יחזק את הביטחון האישי.
החופש להקשיב ולהרגיש
ילדים חווים את עולמם דרך הרגש והדמיון. אלמנט הדימויים מאוד טבעי עבורם והם מאוד מחוברים לטבע. עזרו לילדכם להוציא החוצה את מה שהם חווים דרך שימוש בדימויים מהטבע, מה שיעזור להם לשחרר דאגות ופחדים בצורה קלה ויצירתית.
לדוגמא: פחד מהרעש הפתאומי של האזעקות – זהו פחד ששייך לפחדים הישרדותיים מולדים, שמטרתם להגן עלינו ולכן קשה יותר לשחררם. כדי לעזור לילד לשחרר את הפחד מרעש פתאומי של האזעקה יש להעביר את מודעות הפחד שהילד נמצא בה למודעות של סקרנות ויצירתיות. אפשר לתת הסבר הגיוני ועובדתי על עוצמת הצליל של האזעקה שמטרתו להגן עלינו ואפשר להמחיש את ההסבר גם בציור. הסבר כזה יוצר סקרנות אצל הילד ומעורר את היצירתיות והפחד כבר אינו פקטור באירוע.
אחרי הסבר כזה, אנחנו יכולים לחבר את הילד לדימויים מהטבע. אפשר לעזור לו לדמיין את גלי הקול של האזעקה כגלי הים. כשהם גבוהים מאוד - נזהר ולא נכנס למים, וכשהגלים נמוכים נכנס למים כי אין סכנה. ולכן גם רעש האזעקה הוא בזרימה כמו גלי הים. בנוסף אפשר להכין עם הילד שלט שבעזרתו הוא יוכל לשלוט בעוצמת הקול של האזעקות לפי איך שהוא יבחר לשמוע.
שימו מוזיקה וציירו את התחושות שעולות
הפעילות הזו מיועדת לילדים וגם לכם ההורים ומאפשרת להפחית רגשות קשים כמו לחץ, חרדה, פחד, צורך בשליטה – וגם מחזקת ביטחון והערכה עצמית. הכינו מראש מוזיקה תרפויטית למדיטציה (יש בשפע ביוטיוב), צבעים שנמרחים בקלות על הדף ונוחים לאחיזה. הפעילות אף תאפשר לכם להכיר טוב יותר את עולמו הפנימי של ילדכם ולהבין מה הוא חווה בזמן המאתגר הזה.
כמה הצעות ליישום:
א. קודם כל, לשחרר את הצורך שהציור ייצא "יפה". פשוט להקשיב למוזיקה המרגיעה, לשחק עם הצבעים על הדף ולנוע בזרימה עם הצלילים.
ב. עבודה עם רגשות דרך הצבעים – בשלב הראשון הילד מצייר את עצמו וצובע את הגוף לפי צבעי הרגשות הנעימים והלא נעימים שמופעים בציור. אפשר גם לשאול אותו: "אם הצבעים שבחרת עבור הציור היו רגשות, אילו שמות של רגשות תיתן להם?"
ג. כעת נבקש מהילד לעצום עיניים ולדמיין מעלית שנעה בגוף בעזרת הנשימות, מהראש ועד כפות הרגליים, כשבדרך הוא עוצר אותה בכל פעם שהוא בוחר לאסוף צבע שמסמל רגש לא נעים. כך הילד אוסף למעלית את כל הרגשות הלא נעימים ומשחררים אותם דרך כפות הרגליים - והחוצה מהגוף.
ד. בשלב זה הילד מצייר ליד הציור הקודם ציור חדש, כשהפעם הוא צובע את הגוף שלו רק בצבעים שמסמלים רגשות נעימים. את הציורים תתלו איפה שתרגישו שמתאים לכל אחד, כדי שבכל פעם שיציפו אתכם רגשות לא נעימים תביטו בציור - ותצבעו את גופכם דרך הדמיון בצבעים של הרגשות הנעימים.
יצירת המקום הבטוח דרך כתיבת סיפור מלווה בציור
בתהליך הזה אנחנו עוזרים לילד לפתח את הדמיון, היצירתיות, השפה – וליצור דרך הכלים האלה מציאות בעלת משמעות חדשה ורצויה יותר עבורו, שהוא היה שותף מלא בהמצאתה.
ההנחיה:
סיפור בהמשכים – נחליט ביחד איזה סוג של סיפור שאנחנו רוצים לכתוב: דרמה, אגדה, מתח, פנטזיה? אחר כך ניתן לילד להחליט מי הגיבור שלו והיכן העלילה מתרחשת. ניקח דפים חלקים, כשבראשון נכתוב משפט אחד או כמה משפטים ומשם הילד ימשיך אותנו, וכך כל אחד ממשיך את הסיפור בתורו. כשמסיימים, מבקשים מהילד לצייר ציור בהשראת הסיפור: את הגיבור הראשי והדמויות והמקום שבו מתרחשת העלילה.
עודדו אותו לספר לכם על הדמות הראשית: מה החוזקות שלה, איזו יכולת יש לה שהוא הכי מתחבר אליה והיה רוצה שתהיה גם לו? מה תכונות האופי שלה, הגיל שלה, איך היא נראית? האם הוא רוצה להיות חבר שלה? והאם היא מעניקה לו כייף ושמחה? וגם לחקור את הסביבה שבה מתרחשת העלילה: היכן היא נמצאת, מה גודלה? תיאור הנוף, צבעים, ריחות, מראות. האם נעים וכיף לו במקום הזה? והאם הוא ירצה לחזור למקום הזה שוב?
כעת נבקש מהילד לתלות את הציור במקום שהוא יבחר. הציור הזה מהווה את המקום הבטוח עבורו שהוא יכול לשוב אליו בכל פעם שירצה ואולי אפילו להמשיך עוד את הסיפור, ואת ההשראה מהדמות של הגיבור בסיפור.
יצירת שמש הכוח האישית והמשפחתית
כל אחד מבני המשפחה מצייר את "שמש הכוח האישית שלו", כשכשקרני השמש מהוות את תכונות האופי, דברים שאוהבים וחלומות שרוצים להגשים. אחרי שכל אחד סיים את השמש שלו, יוצרים ביחד את השמש המאוחדת - "שמש הכוח המשפחתית", כל אחד בוחר מהשמש האישית שלו איזה קרניים הוא רוצה לתרום לשמש המשפחתית, וביחד מוסיפים קרניים של דברים שאוהבים לעשות כמשפחה וגם של החלומות המשותפים. את היצירה המשותפת תוכלו למקם על קיר בבית שיהפוך לקיר הכוח המשפחתי שלכם, ולהוסיף אליו עוד ועוד יצירות משפחתיות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו