ביפר (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

פחד ממכשירים דיגיטליים: יש כזה דבר - ואחרי "מבצע הביפרים" הוא הלך והתעצם

אחרי השבוע האחרון לא מעט פניות הגיעו באשר לחשש מפני שימוש בטלפונים סלולרים • ממתקפות סייבר, הודעות זדוניות והתחזות לגורמי ביטחון – מה עושים ואיך מתמודדים?

[object Object]

אחרי השבוע החולף, הגישה שלנו כלפיי מכשירים דיגיטליים קיבלה טוויסט חדש ויצירתי, אך מלחיץ. באופן מפעים ושומט לסתות תקלה מסתורית גרמה לאלפי מכשירים להתפוצץ בו זמנית, ולא רק פעם אחת. אחרי התפוצצויות מכשירי הביפר ה"נחותים" טכנולוגית – התפוצצו גם מכשירי קשר, מכשירים לטביעות אצבע ועוד מכשירים מתקדמים יותר.

כבר מזמן הבנו שנעשינו תלויים במכשירים האלו שאנחנו נושאים בכיס, אבל לא העלינו בדעתנו איך הם יהפכו את כל מי שנושא עמו מכשיר כזה למשתתף פעיל על כורחו בלוחמת הסייבר.

הטלפון הסלולרי הפך לכלי לוחמה. אילוסטרציה, צילום: גטי אימג'ס

לא מדובר רק בהודעות עילגות של גורמי הביון האיראניים המתחזות להודעות פיקוד העורף ומצוות על מאות ישראלים להיכנס מיד ל''מרחב מוגן", אלא ממש לכלי נשק כפי שנוכחו לדעת פעילי ארגון הטרור הלבנוני. 

לאחרונה התחילו לקבל ברשת "עוצמות – פסיכותרפיה רב תחומית", פניות לא מעטות בנושא הפחד שיש בעיקר בקרב ילדים ובני הגיל השלישי מפני המכשיר הסלולארי שיושב אצלם בכיס.

מהי פוביה ממכשירים דיגיטליים?

מדובר בתחושת פחד משימוש במכשירים כאלו המתבטאת ברגשות שליליים, החל מאי נוחות ורתיעה מהשימוש בהם ועד להתקפי חרדה של ממש.

חלק מתמכרים וחלק מפחדים, צילום: GettyImages

הגורמים לרתיעה הזו יכולים לנבוע מחוויות שליליות בהתנסויות קודמות, פחד מהלא מוכר או לחילופין פחד מהתמכרות. אין ספק שלא ניתן להימנע משימוש במכשירים דיגיטליים, הם חלק מהחיים שלנו ביום יום. הסלולר הוא כלי רב עוצמה בקצות האצבעות שדרכו אנחנו יוצאים אל העולם - אבל גם מכניסים את הסכנות המתרבות אל המרחב האישי שלנו.

חשוב מאוד לטפל בפוביה ממכשירים דיגיטליים

מי שסובל מפוביה ממכשירים דיגיטליים יתקשה להשתלב בחיים מודרניים, ומי שסובל מהתמכרות לאותו מכשיר יחווה קושי במציאת שלווה ואיזון.

עלינו לקחת לתשומת ליבנו את הדבר הכי חשוב במערכת היחסים שלנו עם המכשירים הללו, מודעות - ידע הוא כוח והכרת הסכנות הכרחית. החל מעוקצים והונאות, התמכרות ועד למתקפות סייבר.

אם הפחד הפך למשתק, או שהתמכרות גרמה לפגיעה בתחומי חיים אחרים, חשוב להכיר במצב ולפנות לסיוע מקצועי.

תרגול אפקטיבי לפוביה הזו היא למשל חשיפה מבוקרת בטיפול CBT שתיתן מענה לנמנעים וגם למתמכרים ותסייע להם להבין איך הם יכולים לתת מענה לצרכים רגשיים שלהם, שהמסך שואב מהם או גוזל מהם.

שימרו על עצמכם וכמו בכל דבר בחיים – חשוב שתדעו איך להעניק תשומת לב למציאת האיזון הנכון, וזכרו שאין פוביה שהיא "פעוטה" או "מגוחכת", כל פוביה עלולה לשבש באופן מהותי את שגרת החיים, ומומלץ לטפל בה כבר כשהיא מופיעה. אל תהססו.

שגיא ברסלב עובדת סוציאלית ומטפלת משפחתית, מתמחה בטיפול בפוסט טראומה ובהתמכרויות, מנהלת ברשת "עוצמות – פסיכותרפיה רב תחומית"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו