הכי מסקרן: הצצה לבתים הפרטיים של מעצבים ישראלים

קורות חשופות, שיכשוכית על הגג וזוג פסלים שעשו את הדרך מבנגקוק- כך מעצבים המעצבים את בתי המגורים שלהם

הטריפלקס הפרטי של שירלי דן, כל קומה שמתרעת על כ-40 מ"ר, תכנון: שירלי דן. צילום: שי אדם

כולם רוצים לדעת באיזה בית גרים המעצבים והאדריכלים שמתכננים את הבתים שלנו. מצאנו ארבע מעצבות פנים ומתכננות שפתחו לנו את הדלת ואפשרו הצצה.

הטריפלקס הפרטי של שירלי דן

שירלי דן תכננה כמה מבתי היוקרה היפים בארץ והיא עצמה מתגוררת בדירת טריפלקס תל אביבית בת שלוש קומות לא גדולות במיוחד, אך על אף שטחן הצליחה לייצר לעצמה חלל מעוצב ופרקטי.

כל קומה משתרעת על שטח של כ-40 מ"ר. בקומה המרכזית תוכנן החלל הציבורי, בתחתונה ממוקמות שתי סוויטות לילדים שחולקים חדר משפחה משותף עם מרפסת היקפית. בקומה העליונה תוכננה יחידת מאסטר שפתוחה לגג, שם מוקמו שכשוכית גדולה ומטבח חוץ. בין כל הקומות מחברת מעלית. את תחושת המרחב יצרה דן באמצעות פתחים רחבים שמקיפים את החלל בקומות השונות.

המפתחים הרחבים יוצרים תחושת מרחב, תכנון: שירלי דן, צילום: שי אדם

דן תכננה את שילוב כל הפונקציות באופן בו היא מתכננת את הבתים של לקוחותיה, הן מבחינת הסגנון העיצובי שהפך לכתב יד שמוזהה עמה והן ביכולת לייצר פונקציונאליות גבוהה גם במרחבים עם אילוצי גודל. ניתן לראות זאת למשל במטבח שלמרות שהוא לא מאוד גדול יש בו אי מרווח עם מקומות ישיבה וקולט אדים מעל לכיריים.

פריט מיוחד

"על הקיר שבסלון תליתי תמונה שמאוד יקרה לליבי, של מבנה בנווה צדק אותה צילם גלעד רדט. היא צולמה לפני כעשור כשעבדנו יחד על ספר האדריכלות והעיצוב הראשון שלי, בלוקיישן מהמם שממחיש את האופן שבו תל אביב הישנה מתמזגת עם זו החדשה. כשעברנו לדירה היא התחברה באופן מושלם לוויב ולמרקם האורבני של העיר שמשלב חדש וישן".

הבית של האדריכלית הגר לושי

הבית הפרטי של הגר לושי ממוקם בקיבוץ סמוך ליוקנעם ומגלם מבחינתה את הניסיון שצברה לאורך השנים בתכנון פרויקטים בסגנונות שונים. את הבית הפרטי שלה היא תכננה לה, לבן זוגה, שלושת ילדיהם וכלב המשפחה.

מדובר במבנה שמורכב משתי יחידות דיור קיבוציות פשוטות, בנות כ-40 מ"ר כל אחת, שחוברו יחד ולהן התווסף חלק בנוי של 80 מ"ר- כך יצרה מפלס אחד בשטח של כ-160 מ"ר. 

הבית של האדריכלית הגר לושי, הקורות והעמודים נשארו חשופים, תכנון ועיצוב הגר לושי, צילום: נטע קונס

במהלך התכנון עמדו בפני האדריכלית לא מעט אתגרים תכנוניים, בין השאר עמודים קונסטרוקטיבים רבים וקורות. היא החליטה להשאיר אותם חשופים ולשלב אותם במבנה כאלמנט אדריכלי, זאת לצד שילוב של אלמנטים מעץ אלון בגוונים שונים.

"את התכנון והעיצוב אני מתאימה עבור הלקוחות, בהתאם לטעם ולצרכים הספציפיים שלהם. השאיפה היא לנתח את הפרוגרמה בצורה המיטבית, לבחון ולבצע כל פרט בקפידה ולהגיע לתוצאה מדוקדקת כשלרוב המעטפת משמשת כמעין קנבס ניטרלי ואת המקצב והסגנון אני מייצרת על ידי שילוב אלמנטים שקל ופשוט להחליף", אומרת לושי.

הבית של האדריכלית הגר לושי, שתי יחידות קיבוציות שחוברו, תכנון ועיצוב הגר לושי, צילום: נטע קונס

פריט מיוחד

אחד האלמנטים האהובים על לושי הוא זוג פסלים אותם קיבלו היא ובן זוגה, כמתנת חתונה מחברים תאילנדים אותם הכירו לפני שנים, בתקופה שבה עבדה עם בן זוגה בבנגקוק. ב-2012, הם עשו את כל הדרך לישראל כדי לשמוח יחד איתם בחתונה. בבית החדש תכננה עבורם לושי מקום ייעודי בפינת האוכל כך שיהיו מוצגים לעיני כל.

הבית של מעצבת הפנים צביה קזיוף

את דירת הדופלקס הפרטית שלה בתל אביב עיצבה צביה קזיוף על טהרת המינימליזם. הצבעים ששילבה נוכחים אך שומרים על עידון. כחלק מתהליך העבודה נתנה קזיוף דגש לאיזון מדויק בין נפחים וממדים, שכלל יצירת תקרות גבוהות ושילוב תאורה דקורטיבית, באזורים נקודתיים דוגמת פינת האוכל והאי במטבח.

דירתה הפרטית של המעצבת צביה קזיוף, עיצוב מינימליסטי, עיצוב: צביה קזיוף, צילום: עודד סמדק

הדירה מגלמת הלכה למעשה את תפיסת עולמה התכנונית וחתימת ידה של המעצבת אותן היא מביאה לידי ביטוי בכל הפרויקטים עליהם היא אמונה - החזון שעומד לנגד עיניה בכל פרויקט שהיא מתכננת, כמו גם דירתה הפרטית, הוא לייצר סביבת מגורים קוסמופוליטית בה משולבים חומרים על זמניים, שיהיו רלוונטיים ואהובים גם כעבור שנים.

פריט מיוחד

גרם המדרגות, שמחבר בין הקומה הראשונה למפלס התחתון, הוא מהאלמנטים הבולטים במרחב, והתכנון שלו היה אחת מההחלטות הסופיות שלקחה קזיוף בתהליך עיצוב הדירה - התקנתו גרמה בפועל ללא מעט עיכובים והרחיקה את מועד המעבר בחודש שלם, אך לצד התסכול וההמתנה הממושכת היה ברור שהתהליך הקפדני הוא חיוני והתוצאה הסופית שהתקבלה היא הוכחה לכך.

צבעוניות נוכחת אך לא משתלטת, עיצוב: צביה קזיוף, צילום: עודד סמדר

הבית של מעצבת הפנים קרן גנס

קרן גנס בקשה ליצור חוט מקשר מהכניסה לבית - פנימה, שימשיך את הקשר גם אחרי העלייה במדרגות אל קומת החדרים. את החלל המרכזי היא חילקה לסלון וחדר עבודה ויצרה משרד שהוא גם חדר אורחים בעת הצורך, כזה שניתן לצרף ולהפריד מהחלל המרכזי. הבית פונה לכיוון צפון ולא מקבל הרבה אור שמש. צביעת החלל המרכזי בגוונים בהירים של תכלת ושילוב נגיעות של כתום יצרו מרחב בהיר שמפצה על החוסר באור טבעי.

בסלון, שפונה לגינה ומייצר קשר ישיר עם החוץ, ממוקמת ספרייה גדולה, שתורמת למראה האוורירי הודות לחלקים פתוחים והמשכיים שתוכננו בה. בחלל משולבים גם פריטי ריהוט מעץ אלון טבעי בהיר ועבור הפתחים נבחר פרופיל ברזל בלגי מינימליסטי עם מודולים שמתחברים למודול של הקמין, ליצרת מראה הרמוני.

ביתה הפרטי של מעצבת הפנים קרן גנס, תחושת רוגע נעימה, עיצוב: קרן גנס, צילום: אסף פינצ'וק

ביתה הפרטי של גנס ממוקם בקריית אונו ומייצג את תפיסת התכנון שמאפיינת את כל הפרויקטים שלה, סביבת מגורים שמשרה תחושת רוגע נעימה, וקושרת בצורה מיטבית בין החוץ לפנים, במטרה להדק את תחושת הביחד.

המטבח בביתה הפרטי של מעצבת הפנים קרן גנס, עיצוב: קרן גנס, צילום: אסף פינצ'וק

 פריט מיוחד

בכניסה לבית שילבה המעצבת פריט שמאוד יקר לליבה - אגרטל צר, ארוך וגולמי, עשוי קרמיקה בעבודת יד אותו קבלה מאמה במתנה. היא מקמה אותו על שידה בכניסה לבית ושמה בו פרח אחד ביום מהגינה. גנס מוסיפה - "בפרט עכשיו, בתקופה הקשה שכולנו חווים, זה פריט שמספק לי תחושה של ביטחון, פשטות, חיוך ותקווה לימים טובים יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר