מריח לא טוב: בית האופנה היוקרתי שאנל חוטף בשבוע האחרון מתקפה זועמת ברשת, לאחר שלוח השנה המיוחד שהוציא לרגל חג המולד, המכונה "advent calendar" והבטיח שלל הפתעות מפנקות וייחודיות של המותג, הוכתר על ידי גולשים רבים כבדיחה וביזיון בעיקר בשל מחירו היקר.
האדוונט קלנדר הוא לוח שנה מיוחד, הסופר לאחור את הימים מתחילת דצמבר ועד חג המולד, ומגיע לרוב בצירוף עם הפתעות קטנות וייחודיות. מה שהתחיל בקטנה, הפך לפופולרי מאוד בחו"ל בשנים האחרונות, כשמותגים רבים דואגים לייצר כאלה עבור לקוחותיהם.
העיצוב של הלוחות וההפתעות המוחבאות בתוכו הם כמובן גולת הכותרת, אך הקונספט לרוב זהה: 25 חלונות המייצגים 25 ימים בספירה, כל חלון בגודל שונה ובכל חלון מתחבאת הפתעה אחרת, כשחלק מהחוויה הוא כמובן הציפייה וההתרגשות המחודשת מדי יום בעת הפתיחה.
שאנל, שציינו השנה 100 שנים לבושם האיקוני שלהם "מספר 5", החליטו לפנק את קהל הלקוחות בלוח שנה ייחודי שכזה, אך במקום לשמח את הקונים - הצליח מותג האופנה היוקרתי לגרום דווקא לסערה.
מי שהחלה את הסערה במודע או שלא, הייתה טיקטוקרית בשם אליס הרמון, שקנתה את הלוח שמחירו עומד על 825 דולרים, וכנהוג ברשתות החברתיות צילמה את תהליך הפתיחה שלו, שהפך עד מהרה לוויראלי.
בסדרת סרטוני טיקטוק שזכו למיליוני צפיות, חשפה הרמון כשהיא חצי מבודחת וחצי מאוכזבת, כי ברבים מהחלונות בלוח השנה שהיו אמורים להכיל הפתעות יוקרתיות, הסתתרו בעצם מתנות עלובות למדי שכללו מדבקות, מחזיק מפתחות, סימנייה, מגנט ושקיק בד עם לוגו החברה.
הלוח, שלרוב ממוספר מאחד עד 24, החל את הספירה מהיום החמישי (כנראה כמחווה לבושם האייקוני של החברה) וכלל 27 חלונות. למרות שהרמון דירגה את אריזת המוצר כעשר מתוך עשר, וחשפה כי בין שלל הפריטים המאכזבים ניתן היה למצוא בכל זאת כמה פריטים שווים יותר, כמו אריזה מוקטנת של קרם ידיים, ליפסטיק ובושם, הזעם ברשתות החברתיות היה רב כשגולשות רבות יצאו נגד המחיר המופקע בהשוואה לתמורה, בעוד הרמון עצמה מכנה את הלוח "בדיחה".
"זה נראה כאילו מישהו פשט על הארונות במשרדים שלהם ופשוט חיפש להיפטר מכל הדברים האלה", כתבה גולשת. "כל מי שקנה את זה הלך לישון בוכה", הוסיפה גולשת אחרת, ונוספים כתבו: "זה כמו הדוגמיות שהם מחלקים בחינם כל הזמן".
אחרי הסערה שחוללה הרמון עם סדרת הסרטונים שלה, שכאמור צברו מיליוני צפיות והובילו לסדרת סרטוני תגובה מצד גולשים אחרים, החלה להתפשט ברשת שמועה כי המותג מחק את חשבון הטיקטוק שלו. למרות הכחשות מצד גורמים בחברה, נראה כי החשבון של החברה אכן נוטרל והוא מופיע כעת כפרטי עם אפס עוקבים ונעקבים.
"החשבון מעולם לא היה פעיל, לא הועלה לשם תוכן ולא היו לו עוקבים. זו הסיבה שהוא נראה לא פעיל", מסרו גורמים מטעם החברה. עוד הוסיפו כי הם מודעים לסערה שנוצרה סביב לוח השנה, ואמרו כי הם מצרים על תחושת האכזבה שאולי נוצרה בקרב חלק מלקוחותיה. מאידך, דובר מטעם החברה מסר כי "תוכן הלוח מפורט באתר החברה ומעולם לא הוסתר מעיני הקונים".
למרות זאת, הגולשים עדיין לא נרגעו מהסערה, וגם ימים אחרי שהתפוצצו הסרטונים הוויראליים של הרמון, הם ממשיכים להגיב בלעג ובזעם לפוסטים המועלים בחשבון האינסטגרם של שאנל המונה 47.6 מיליון עוקבים.