האם יש קשר בין אלומיניום בדאודורנט לסרטן השד?

בכל הקשור לדאודורנטים, התהייה אם הם מכילים חומרים מסרטנים או אלומיניום מדאיגה רבים הממהרים לחפש להם תחליפים • החום בחוץ והקיץ הנוכחי גרמו לנו לברר מהו הפתרון המושלם, ומה הדאודורנט שלנו באמת מכיל

אישה משתמשת בדאודורנט (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

אנחנו לא צריכים לספר לכם כמה חם והביל בחוץ. חום שגורם לנו להזיע מנקבוביות שלא ידענו על קיומן וגורם לחוש הריח שלנו להתחדד ולהריח בתי שחי של אנשים שבקרבתם היינו מעדיפים להיות תתרנים. הפתרון עבור רובנו הוא ישיבה ממושכת במקומות ממוזגים, מקלחות תכופות וכמובן שימוש בדאודורנט.

בכל הקשור לדאודורנטים, התהייה שמא הם מכילים חומרים מסרטנים או אלומיניום מדאיגה רבים הממהרים לחפש להם תחליפים, והתשובה שעולה ממחקרים לא מעטים שנעשו בשנים האחרונות היא כי לא נמצאו ראיות המצביעות על כך כי שימוש בדאודורנטים או בתכשירים מונעי הזעה (אנטי-פרספירנטים) גורם לדוגמה להתפתחות סרטן השד בשל חומרים כמו אלומיניום ופרבנים הנמצאים בהם, זאת לצד חומרים רעילים אחרים דוגמת טריקלוזן ופרופילין גליקול.

לא נמצאו ראיות כי שימוש בדאודורנטים גורם להתפתחות סרטן השד, צילום: GettyImages

באתר האגודה למלחמה בסרטן נכתב כי ככל הידוע למומחים המייעצים לאגודה ולמומחי סרטן ברחבי העולם לא הוכח הקשר בין שימוש בדאודורנטים או בתכשירים מונעי הזעה ובין התפתחות סרטן השד. עוד נכתב כי בידי המכון הלאומי לסרטן בארצות הברית ובמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אין כל מידע או נתונים מחקריים התומכים באופן גורף בסברה כי מרכיבים בדאודורנטים או בתכשירים מונעי הזעה גורמים לסרטן.

למרות שאלומיניום בדאודורנט יכול להוות בעיה עבור חלק מהאנשים, שלגביהם נפרט בהמשך, מומחים אומרים שאין סיבה לבהלה בקרב מרבית האוכלוסייה שבוחרת לעשות בהם שימוש, בטח לא כזו המחייבת רכישה של תחליפים המבטיחים מוצר נטול אלומיניום.

אז מהם בעצם דאודורנטים?

מרבית התכשירים הנמכרים בשוק תחת השם הגנרי דאודורנטים, הם למעשה אנטי פרספירנט המכילים חומרים המונעים או מקטינים את הפרשת הזיעה מהגוף, כשהבולטים מביניהם הם אלומיניום כלוריד ואלומיניום זירקוניום.

"אלומיניום בדאודורנט יכול להיות מועיל בשליטה על זיעה וריח גוף", צילום: GettyImages

"אלומיניום בדאודורנט פועל על ידי יצירת 'פקק' זמני בתוך תעלת הזיעה, מה שעוצר את זרימת הזיעה אל פני העור", מסבירה ד"ר לורן טליה, דרמטולוגית בבית החולים Northwestern Medicine Central DuPage בראיון לאתר USA Today. "בדרך זו, אלומיניום בדאודורנט יכול להיות מועיל בשליטה על זיעה וריח גוף", מוסיפה ד"ר מישל הנרי, דרמטולוגית מוסמכת בוגרת הרווארד מניו יורק.

"אלומיניום עשוי להיות גורם לדאגה לאנשים עם תפקוד כליות לקוי", הוסיפה ד"ר טליה והסבירה כי הסיבה נעוצה בכך שגוף עם כליות תקינות מסנן את עודף האלומיניום, דבר שאנשים עם בעיות בכליות לא יכולים לעשות בצורה טובה. "זו הסיבה ש-FDA כלל אזהרה במיוחד עבור אלה עם תפקוד כליות מוחלש, שעלולים לא להיות מסוגלים לסנן אלומיניום בצורה מספקת", אמרה.

מותגי דאודורנט המתויגים כ"טבעיים","ללא אלומיניום" או "נקיים", נמנעים לחלוטין משימוש באלומיניום. במקום זאת, הם בוחרים למזג ריח גוף בניחוחות "רעננים" או להשתמש במוצרים טבעיים כמו חומץ תפוחים, מרווה או שמן קוקוס. בנוסף, ניתן להשתמש גם ברכיבים כמו עמילן או אבקה לספיגת הזיעה במקום לחסום או למנוע אותה כמו שעושה הדאודורנט עם אלומיניום. "עבור אנשים שנוטים לא להזיע הרבה או לא להזיע דרך בגדיהם, אלטרנטיבות כאלו עשויות להיות רצויות", סיכמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר