למרות האווירה הקודרת בה מסתיים העשור הזה עבור יהודי ארצות הברית, כדאי לזכור שהיה זה עשור רצוף חידושים ופריצות דרך. אמנם נרשמה עלייה מדאיגה מאוד באנטישמיות ברחבי ארה"ב ובעולם, ששיאה בשורה של מתקפות אלימות על יהודים ועל מוסדות יהודיים, אולם לא היה בכך כדי לבלום את צמיחת הקהילה , את התפתחותה והסתגלותה לחיים המודרניים.
הנה כמה מההתפתחויות הגדולות של העשור האחרון אשר שינו את מארג החיים של יהודי ארצות הברית:
1. הטכנולוגיה מכניסה את היהדות לכיסו של כל אחד
מאת בן האריס
עם הופעת הסמארטפון, התרגלנו לזמינות בכל עת ובכל מקום של כל פיסת מידע, והכל בקליק אחד. אולם רק עם השקת "ספׇריה" ב–2011 הפך הדבר לנכון גם לגבי טקסטים יהודיים.
בלחיצת כפתור נכנסו אלפי שנות ספרות קודש יהודית לכיסו של כל אחד. התנ״ך, התלמוד, כתבי פילוסופים ופרשנים יהודיים ימי-ביניימיים, ההלכה היהודית – כולם זמינים בעברית (ולעיתים קרובות גם באנגלית) במנועי חיפוש. בין לילה היה האתר למשאב שלא יסולא בפז ללימוד המקורות היהודיים. כמו גוגל ופייסבוק לפניו, אתר ״ספריה״ גרם לרבים לתהות איך הסתדרו קודם לכן בלעדיו.
צילום: גטי אימג'יס
האתר סייע גם להפיכת לימודי היהדות לזמינים לכול – לא רק באמצעות תרגומים לאנגלית של טקסטים מרכזיים הזמינים מיידית בכל מקום, אלא גם על ידי מתן אפשרות לכל גולש ליצור דפי מקורות המקבצים כתבי קודש בנושא מסוים ולשתף אותם עם כל העולם. באתר יש כיום אלפי גיליונות כאלה בנושאים מגוונים כגון אתיקה יהודית בתחום העסקי, אפלייה, זכויות אזרח, רעב ואיכות הסביבה.
ספריה אינו הדוגמה היחידה לטכנולוגיה שנרתמה לטובת הרחבת היריעה היהודית. בתי כנסת כיום משתמשים בסטרימינג ברשת להשמעת תפילות בחינם , ואתרי חינוך יהודי מספקים להמונים באשר הם מידע אינסופי עשיר על החיים היהודיים. אתר ספריה הוא כנראה המקיף מבין כולם.
2. הצ'יזבורגר הכשר הופך לאפשרי
מאת בן סלס
בעשור האחרון צצו מוצרי מזון מבוססי צמחים שטעמם דומה להדהים להמבורגרים, מבלי שיכילו ולו קמצוץ של בשר. היצרנים , שהבולטים מביניהם הם Impossible Foods ו-Beyond Meat, מקווים לחולל מהפיכה צמחונית שתערער את ענף הבשר המעובד בארה"ב. החברה טוענת שהחלבון בו הם משתמשים מעניק לתוצרת שלהם את אותה איכות עסיסית דמוית בשר שהייתה חסרה בניסיונות הקודמים לייצר המבורגר צמחוני.
המבורגרים ללא בשר מוצגים באירוע תקשורתי בלאס ווגאס // צילום: גטי אימג'יס
עבור היהודים פירוש הדבר שמנות, שבעבר היו אסורות בתכלית, הן מעתה אפשריות. יהודים שומרי מצוות יכולים היום להנחית פרוסת גבינה צהובה על המבורגר תוצרת Impossible וליהנות מצ'יזבורגר כשר לפני ולפנים. ב- Dunkin’ Donuts יכולים הסועדים לטעום חביתה עם בייקון כשר מחברת Beyond Meat.
יהודים המקפידים על כשרות מכירים מימים ימימה את הניסיונות לחקות מזון אסור לאכילה. המבורגרים נטולי בשר הם חלק מהעידן החדש של ניסיונות אלה. זאת, כיוון שהרבנים אסרו על אכילת בשר וחלב ביחד אך לא אמרו דבר על חלב ובשר מזוייף.
3. חרדיות שהוסמכו לרבנות מותירות את חותמן
מאת בן סלס
עם תחילת העשור לא היו נשים בקהילה שמילאו תפקידי רב בקהילה האורתודוקסית. בסיומו יש כבר 33.
העשור הראשון של האלף השני היה עד למהפכה בעולם החרדי המודרני כאשר ישיבת מהר"ת, סמינר רבני לנשים אורתודוקסיות, הכשירה בוגרות שנה אחר שנה מאז 2013. המחזור האחרון היה הגדול מכולם עם 8 נשים שסיימו עם תארים רבניים.
הרבנית ג'נה אנגלנדר רוקדת עם ספר תורה במהלך טקס סיום לימודיה בישיבת מהר"ת בניו יורק // צילום: Shulamit Seidler-Feller/Maharat; photo illustration by Grace Yagel
הבוגרות – שחלק מהן מגדירות עצמן בחלופות שונות של התואר "רב" – הותירו את רישומן. תשע עובדות בבתי כנסת, רבות בתפקידי דרשניות. אחרות עובדות בתפקידי מנהיגות ברחבי העולם היהודי. הן גם עוררו התנגדות, כאשר שני ארגוני גג חרדיים – האיחוד החרדי ומועצת הרבנים של אמריקה – הוציאו איסור על נשים לשמש כרב.
אולם האיסור לא בלם את מספר הנשים הדתיות בארה"ב שקיבלו הסמכה לרבנות ובכך הצטרפו לנשות התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית המשמשות זה עשורים כרבות. חודשים ספורים לפני תום העשור הקימה בוגרת של ישיבת מהר"ת את בית הכנסת החרדי הראשון בארה"ב שבראשו עומדת אישה.
4. שובה של האנטישמיות לאמריקה
מאת לורה אי. אדקינס
ב–2013 דיווחה הליגה נגד השמצה על רמת האנטישמיות הנמוכה ביותר מאז החלה לעקוב אחר התופעה ב–1979. אולם ב–2018 התהפכה המגמה לחלוטין: היו 1879 תקריות אנטישמיות, אחד משלושת שנות השיא מאז החלה הליגה לעקוב אחר ארועים אנטישמיים. התקריות כללו רציחת 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג בידי לאומן לבן – המתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר בתולדותיה של ארה"ב.
לא חלפה פחות משנה וב- 27 באפריל 2019 נרצחה אישה ושלושה נפצעו בתקרית בבית הכנסת של חב"ד בפאוויי, קליפורניה. ב–10 בדצמבר נהרגו 4 בני אדם, שניים מהם יהודים בהתקפה בסופרמרקט כשר בג'רזי סיטי. ב–29 בדצמבר נכנס אדם לביתו של רב במונסי, ניו יורק, ודקר חמישה בני אדם בעזרת מצ'טה.
סקרנים מצטופפים בחזית ביתו של הרב חיים רוטנברג במונסי, שהיה בחנוכה זירה למתקפה מצד גבר חמוש במצ'טה // צילום: גטי אימג'יס
בשל לבושם. יהודי ארה"ב חוששים שזו הופכת לנורמה החדשה: 31 אחוזים מהמשיבים לסקר שנערך באחרונה על ידי הוועד היהודי -אמריקני אמרו שהם "נמנעים מלבישה בציבור של אבזרים שיזהו אותם כיהודים, או מנשיאתם או הצגתם לראווה" ו–25 אחוזים אמרו שהם "נמנעים מלעבור במקומות מסוימים, להגיע לאירועים מסוימים או להימצא במצבים מסוימים מתוך דאגה לביטחונם או לנוחותם כיהודים".
5. סקר פיו מנה את יהודי אמריקה
מאת בן סלס
ארגונים יהודיים בארה"ב חוו טלטלה כאשר ב–2013 פורסם סקר של מרכז המחקר פיו בנוגע למצב הדמוגרפי של יהודי ארה"ב. הסקר מנה את מספר היהודים, את שיעור נישואי התערובת, לאילו זרמים משתייכים היהודים ובאיזו מידה הם מקיימים טקסים יהודיים. עולה ממנו כי שיעור נישואי התערובת נמצא בעלייה חדה, מספר היהודים המשתייכים לזרם הקונסרבטיבי נמצא בירידה וכמעט שליש מהיהודים אינם נמנים עם זרם דתי כלשהו.
סקר פיו מצא שיעור גבוה חדש של נישואי תערובת בקהילה היהודית // צילום: גטי אימג'יס
מאז פרסומו הסתמכו עליו עיתונאים יהודיים, פעילים ומנהיגי קהילה, כדי לכוון את החלטותיהם ולהצדיק את דעותיהם. הוא גם סייע לארגונים יהודיים לעבור מניסיונות, שלא הועילו בעבר, למנוע נישואי תערובת לניסיונות לתמוך במשפחות מעורבות מבחינה דתית.
בסקר נמצא גם שרבים מגדירים את יהדותם בהתבסס על זיכרון השואה, על ניהול חיי מוסר ועל רדיפת צדק. הוא הצביע על כך שרוב יהודי ארה"ב חשים זיקה כלשהי לישראל וכי כמעט רוב יהודי ארה"ב – 94 אחוזים – גאים ביהדותם.
6. עלייתה של הטלוויזיה היהודית והישראלית
מאת בן סלס
היהודים ידעו מאז ומתמיד הצלחה בהוליווד. במשך עשורים הייתה הטלוויזיה כר פורה לאזכורים תרבותיים יהודיים (עיין ערך – סיינפלד, ג'רי). אולם ב–2010 נרשם מספר מכובד של תוכניות טלוויזיה וסרטים מובילים אשר עוסקים במפורש בנושאים מהחיים היהודיים או מיובאים ישירות מישראל.
שירותי הסטרימינג הביאו עמם מבול של סדרות יהודיות מקומיות שזכו לקהל נרחב: "גברת מייזל המופלאה", שקצרה אינספור פרסים, מספרת על עקרת בית יהודייה שהופכת בשנות החמישים של המאה שעברה לשחקני. Broad City, קומדיה על שתי צעירות ילידות תחילת המילניום וחייהן בברוקלין, ו"האקסית המטורפת" שבה הגיבורה רבקה באנץ' נקלעת ל"לבטי JAP – Jewish American Princess” ". וכמובן שהיתה גם "טראנספרנט" על משפחה יהודית בלוס אנג'לס המתחבטת בזהויות מגדריות, ואחת מעונותיה של הסדרה צולמה בעיקר בישראל.
אבי ג'ייקובסון ואילנה גלייזר באירוע לכבוד הסדרה שלהן “Broad City” ב"סוני הול" בעיר ניו יורק // צילום: גטי אימג'יס
במקביל, הגיעו סדרות ישראליות ביבוא ישיר אל מסכי הצופים בארה״ב. האמריקנים צפו צפיית בינג' בסדרה "סרוגים" על רווקים מהמגזר הממלכתי דתי בירושלים, "שטיסל" על רווקים (ונשואים) חרדים בירושלים, "הנערים שלנו" על חטיפת ורציחת הנערים ורצח הנער הערבי שהסעירו את ישראל ו"פאודה" על המסתערבים בגדה המערבית. היו גם כמה וכמה סרטים בינוניים על ישראל, שבשלושה מהם לפחות כיכב בן קינגסלי.
כל אלה הביאו לכך שהצופים באמריקה נחשפו לראשונה למגוון של דמויות יהודיות על חולשותיהן וסיפוריהן, ונהנו מהן.
7. הנשים החרדיות אמרו את שלהן
מאת לורה אי. אדקינס
ב–22 בדצמבר 2016 הושבעה רייצ'ל "רוחי" פראייר לשופטת בבית המשפט לעניינים אזרחיים במחוז קינגס, ניו יורק. היא האישה החרדית הראשונה שנבחרה לתפקיד כזה בארה"ב.
בניגוד לחלקים אחרים בעולם היהודי, רבים מהחרדים דוחים כל מגע עם העולם החילוני שלא לצורך. גברים ונשים בחסידות מקפידים על צורת לבוש יחודית והנשים אינן זוכות לעידוד להשתלב בכהונות ציבוריות.
השופטת רייצ'ל פראייר מציעה את כרטיס הביקור שלה בלשכת מועצת העיר ניו יורק // צילום: גטי אימג'יס
פראייר, שגדלה במובלעת חסידית בברוקלין, הייתה בשנים האחרונות לסמל לנשים החרדיות המבקשות למלא תפקידים ציבוריים מבלי לוותר על ערכיהן המסורתיים או לנתק את הקשר עם קהילותיהן המסתגרות. ב–2011 הקימה פראייר צוות מתנדבות בשרות הצלה המורכב כולו מנשים, "עזרת נשים", אחרי שארגון "הצלה" היהודי סירב לקבל נשים לשורותיו. המאבק של הנשים להשיג אמבולנס הפך לסוגיה פוליטית ועדיין אין הן מקובלות בעולם החרדי, אך אין ספק שפראייר ונשים כמותה פילסו דרך לנשים חרדיות לאייש משרות משפיעות ובעלות נראות בקהילותיהן.
8. מהפיכת הקטניות בפסח הגיעה לאמריקה
מאת בן סלס
שנת 2016 היתה שנת שינוי חשוב בחיי היהודים בארה"ב, אם כי שינוי לא בולט: התנועה הקונסרבטיבית הכריזה רשמית שהקטניות מתאימות למאכל יהודים אשכנזים בפסח.
פסק ההלכה העניק גושפנקא למה שכבר היה בבחינת מהפיכה שקטה שהתחוללה במספר הולך וגדל של בתים של שומרי מצוות ליברליים. במשך מאות בשנים נמנעים יהודים אשכנזים מאכילת בוטנים, שעועית, אורז, עדשים, גרגרי חומוס ומזונות אחרים, שלדעת הרבנים עלולים להיחשב כחמץ.
תמונת המחשה // צילום: Pixnio
לפי המנהג של עדות ספרד מותר לאכול קטניות בפסח. בישראל, שבה רוב היהודים ממוצא ספרדי, הקטניות זמינות בפסח. חלק ניכר מהיהודים האשכנזים בארץ נוהגים גם הם לאכול קטניות אף שהם מקפידים על מצוות החג. משפחות יהודיות רבות מעורבות – אשכנזיות-ספרדיות – וכך הגבולות מיטשטשים עוד יותר.
בעשור האחרון חצתה מגמת אכילת הקטניות את האוקיינוס והגיעה לארה"ב כאשר חלק מהאוכלוסייה היהודית בארה"ב, שרובה אשכנזית, אימץ את המנהג הספרדי. כעת, אפשר להניח שערימות החומוס על מדפי החנויות הכשרות לפסח ילכו ויגדלו.
9. ספרד ופורטוגל מזמינות את יהודיהן שגורשו לשוב הביתה
מאת כנען ליפשיץ
ב–2015 הציעו ספרד ופורטוגל אזרחות לצאצאי היהודים הספרדים שנרדפו וגורשו מתחומיהן לפני למעלה מ–500 שנה. החוקים נועדו לכפר על עוולות האינקוויזיציה אשר הרסו את אחת הקהילות היהודיות המשגשגות ביותר בעולם דאז. בעידן של אנטישמיות גואה, מנהיגי היהודים בעולם שיבחו את הצעד.
"ספרד היא שורשים, זכרונות אהובים וכואבים", אמר הנשיא ריבלין ב–2017, והוסיף ש"אין זאת רק נוסטלגיה אלא בית, מקום שבו אין צורך לומר ליהודים להרגיש בבית".
דגל פורטוגל, אילוסטרציה // צילום: פליקר
תהליך הגשת הבקשה היה לאו דווקא פשוט . לפי החוק הספרדי , שאיפשר הגשת בקשות אזרחות רק עד אוקטובר, הפונים היהודים היו צריכים להוכיח זיקה לתרבות הספרדית והיה צורך לערוך בדיקה של אילן היוחסין המשפחתי. בפורטוגל, שבה אין מועד אחרון להגשת הבקשות, אחת משתי הקהילות היהודיות שעליה הטילה הממשלה לבדוק את הבקשות, מאשרת רק את מי שהוא יהודי כיום.
למרות האפשרות להגשת מיליוני בקשות, הוגשו לבסוף רק 132,000 בקשות בספרד ועוד 50,000 בפורטוגל. המספרים הנמוכים נובעים ממספר גורמים: רוב הספרדים חיים במדינות עשירות, ואולי לכן אינם מעוניינים באזרחות שנייה. בנוסף, צאצאים לא יהודיים של מגורשי הספרדים חסרים לא פעם הוכחות למוצאם.
10. יהודים שאינם לבנים זוכים בחשיפה גדולה יותר
מאת בן האריס
יהודים לא-לבנים דחקו מאז ומתמיד את בני קהילותיהם להכיר בגיוון האתני והגזעי שלהן, אולם בעשור החולף הפכו מספר יהודים לא-לבנים את דבר קיומם לעובדה שקשה להמשיך ולהתעלם ממנה.
ב-2014 הייתה אנג'לה בוכדאל לאחת מהיהודים הלא-לבנים הידועים בעולם כאשר מונתה לרב ראשי של בית הכנסת המרכזי בניו יורק, שהוא אחד הגדולים במדינה. היא בתה של אם בודהיסטית ואב יהודי אמריקני. היא נולדה בקוריאה והייתה לרבה האסייאתית-אמריקנית הראשונה ב–2001 כשהוסמכה בהיברו יוניון קולג' של התנועה הרפורמית .
אך היא לא הייתה כלל וכלל היחידה שמשכה תשומת לב לגיוון היהודי.
הרבה אנג'לה בוכדאל נושאת דברים בטקס תפילה בין-דתית בבית הכנסת המרכזי בניו יורק לזכר קרבנות הירי בבית הכנסת "עץ החיים" // צילום: גטי אימג'יס
היבחרו של ברק אובמה ב–2008 סייע להבלטתו של הרב קייפרס פאנייה, רב אפריקני-אמריקני משיקגו שהוא גם בן דודה של מישל אובמה. אמארה סטודמאייר, כוכב אן בי איי לשעבר, שסיפר ב–2013 כי הוא חושב שיש לו שורשים "עבריים" התגייר בסופו של דבר ומשחק בישראל. טיפאני האדיש, השחקנית שלמדה רק בגיל 27 שאביה יהודי מאריתריאה, ערכה לעצמה חגיגת בת-מצווה נוצצת בגיל 40 שאותה ניהלה הרבה סוזאן סילברמן, אחותה של השחקנית שרה סילברמן.
ב–2019 אירחו הפדרציה הספרדית-אמריקנית והתאחדות "מימונה" המרוקאית את הועידה הראשונה שנושאה היה יהודי אפריקה. "יש לכך חשיבות רבה בעיני הקהילה היהודית של האפרו-אמריקנים ולקהילה היהודית של מערב אפריקה, כי במשך זמן רב אמרנו שאנחנו כאן," אמר פאנייה אחרי הארוע.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו