אחד המיתוסים המוכרים והידועים ביותר בכל הנוגע למרד המכבים ביוונים קשור לאדם אחד שנחשב למפלצת ולרשע: המלך היווני אנטיוכוס. תשאלו כל ילד בגן מי הרשע בסיפור החנוכה והוא ייתן תשובה חד-משמעית ותיאורים מסמרי שיער על האיש שממלא את עולמם של הילדים באימה, יחד עם רשעים אחרים מעולם הסרטים המצוירים. אלא שההיסטוריה זוכרת מעט אחרת את המלך היווני, ומציגה אותו באור מורכב יותר. יש שיאמרו שאפילו באור חיובי, לא עלינו.
החלטנו לחפור קצת לעומק בדמותו של המלך היווני, ובשאלה עד כמה היה רע ליהודים. פרופסור דורון מנדלס מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים עסק בנושא רבות בעבר. במחקר שפרסם ציין כי "מה שמקובל אצלנו לכנות 'גזירות המלך' של אנטיוכוס הרביעי, שבמקורות הלניסטיים מכונה בלעג גם 'המשוגע' - לא היו ולא נבראו".
בראיון שנתן בעבר, הוסיף החוקר כי "קיים ספק אם פורסמה גזרה גורפת מצד המלך בנושא (התיוונות של היהודים א.ג.). ייתכן שחלקן היו לא יותר מיוזמות של מפקדים מקומיים, במטרה להשיג שקט וסדר. הם תבעו מהיהודים להפסיק לקיים מצוות כמו ברית מילה, קריאה בתורה, שמירת שבת ואיסור אכילת חזיר - אבל לא מעבר לכך".
אין מה לפחד, אנטיוכוס כנראה היה סבבה // צילום: גטי אימג'יס
בנוסף, בדיווח על המחקר שפורסם בשעתו בכתב עת מקצועי נכתב כי "אנטיוכוס לא היה רשע יותר משאר המלכים באזורנו. ייתכן שהמפקדים המקומיים סברו שהמונותאיזם, האמונה באל אחד, הוא הגורם למהומות שפרצו בארץ יהודה", ובמילים אחרות, ייתכן שהמלך בכלל לא ידע על הגזירות בזמן אמת.
בעמדה דומה מחזיק גם הרב עדין שטיינזץ, שקובע שהמלך לא היה רשע במיוחד. "אנטיוכוס לא היה רשע, הוא היה פוליטיקאי ונכנס לכל העניין הזה, לא כי רצה להציק לישראל. בדורות מאוחרים יותר היו אנשים שעשו את זה בכוונה. אנטיוכוס רצה רק לאחד את המדינה מסיבות פוליטיות. היוונים היו מאוד בלחץ של הרומאים, ואנטיוכוס היה בעצמו בן ערובה ברומא. הוא החליט שהכוח של הרומאים נובע מהיותם עם אחד, תרבות אחת. המדינה שלו הייתה מדינה עם כל מיני עמים בעלי שפות ותרבויות רבות. אז הוא החליט שככה זה לא ילך, המדינה שלו תתפורר, וכך באמת היה. הרומאים באו ופירקו אותה לחתיכות".
את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום
"יש לנו חליפת מכתבים בין יהודה המכבי לסנאט של רומא. זו עדות מעניינת. אנטיוכוס רצה לאחד את המדינה. מה שהוא אמר לעמים אחרים והתקבל פחות או יותר, איכשהו אצל היהודים זה לא הלך. אצלנו היה קוץ כזה, והוא שלח צבא לדכא את המהומות. בחנוכה לא היה בכלל מרד לאומי. לקח להם דורות עד שהם הכריזו שיש להם מדינה עצמאית. הם לא התכוונו למדינה, הם התכוונו להשאיר לנו את האמונה שלנו, את המנהגים שלנו, את החוקים שלנו. אם השלטון היווני רוצה לגבות מיסים – שיגבה מיסים. אין לנו שום בעיה עם השלטון. כשכל האזור היה בשליטה של הפרסים, היהודים דווקא שיתפו איתם פעולה. לא הייתה להם שום בעיה עם עצם העניין של שלטון זר. זה לא היה מרד לאומי. זה היה מרד רק על הנקודה הזו, על הנקודה הדתית", הוסיף הרב שטיינזלץ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו