הפיצוץ בנמל ביירות הוביל למאות הרוגים ופצועים, דבר שהסעיר את העולם כולו וגרף אחריו קריאות רבות גם בישראל לומר תהילים לרפואת הפצועים. אולם הדבר אינו בהכרח פשוט. גולשת פנתה לרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון צהר וראש ישיבת אורות שאול בתל אביב, בשאלה האם מותר להתפלל על אנשים שאינם יהודים. השאלה אף מתחדדת מכיוון שמדובר במדינת אויב.
"פיצוץ נוראי בלבנון הרג מאות אנשים", כתבה הגולשת לרב. "כל הרשת ביקשה להתפלל עבורם. לא ביקשו ספציפית מיהודים, ביקשו מכל האנשים בכל הדתות שיכולים. וזה ממש כאב לי בלב אז קראתי את תהילים כ׳ למען רפואת כל נפגעי ופצועי הפיצוץ שהתרחש בלבנון. רציתי לשאול אם זה בסדר מבחינה הלכתית להתפלל למען גויים ולמען הרבה אנשים בלי שביקשו מאיתך ספציפית?".
גם לנו מותר? תפילה בכנסייה בעת הפיצוץ
הרב שרלו ציין בפתח תשובתו כי בשעה שחנך שלמה המלך את בית המקדש הראשון, הוא ביקש מהקב"ה ששערי המקדש יהיו פתוחים גם לגויים. "דברים אלה מהווים המשך לתפישה הכפולה של התורה: מחד גיסא, כל בני האדם נולדו מאדם הראשון, כולם בעלי צלם אלוהים, את טובת כולם אנו מבקשים – 'ונברכו בך כל משפחות האדמה', והנצי״ב הפנה את תשומת ליבנו בהקדמתו לספר בראשית שאבותינו התפללו אפילו על אנשי סדום.
"מאידך גיסא, אנו מבחינים בין טובים לרעים, בין אוהבים לאויבים, בין צדיקים לרשעים, ובין ישראל לעמים (החלוקות האלה כמה אינן זהות). אנחנו הולכים בעקבות אבותינו הקדושים ולומדים מהם את המידות הטובות והנכונות, בלי לערער כהוא זה את המשימה הגדולה של 'ויקרא בשם ה׳'", הסביר הרב שרלו.
בכל הנוגע לאסון הכבד בלבנון, הוסיף, "בשעה שמתרחש אסון כבד שאינו תוצאה של מעשי עוול כי אם תאונה איומה, ובני אדם מקפחים את חייהם, נפצעים באלפיהם, מאבדים את משענתם (לבנון עכשיו במצוקה נוראה של חיטה בעקבות הפיצוץ) ועוד ועוד – גוברת הסולידריות האנושית, וההכרה כי כולנו בני אדם, וכולנו במצוקה, על ההבחנות שבין בני אדם וההבדלים הגדולים שבינינו. לא זו בלבד, אלא שיש לנו תקווה כי תפילה זו וסולידריות זו גם תכונן יותר שלום בעולם, פחות שנאה ופחות מלחמה, כי נחשוף את עובדת היסוד העוסקת בדמיון הבסיסי הגדול של בני אדם, וברצון בשלום".
"כואב הלב מאוד על ההרס הנורא בלבנון, והוא מסיט לרגע את תשומת הלב מהעובדה שמדובר בארץ אויב ובחלק מהחגורה הנאבקת בנו. ההרס הזה אינו מסתיר את המצוקה הקשה שאנו חווים כעת בעם ישראל, אלא מצטרף אליה. את הכאב הזה אנו פורשים בפני ריבונו של עולם, ומקווים כי אכן עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל, ומצוקת בני האדם תירפא ותהיה גם בסיס להצמחה משותפת של חזון 'לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה'", סיכם הרב שרלו את תשובתו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו