שלום הרב, אם יש לי אפשרות 'להידחף' ולקבל חיסון נגד נגיף הקורונה על אף שאינני עומד בקריטריונים לזכאות – האם אני יכול לעשות זאת? או שמא אני חייב להמתין שיגיע תורי?
תשובה:
הגמרא בסנהדרין אומרת לנו שעל הדיינים להקדים לדון בדינו של מי שהגיע ראשון, גם אם ממתינים בתור בעלי דין שרוצים לדון על סכום גבוה יותר, אלא צריך הדיין שיקדים לדון הדין שבא לפניו תחלה. וכך נפסק בשולחן ערוך.
עם זאת, בדברי הב"ח והסמ"ע מתבאר שאין הכוונה שחייבים להקדים את מי שהגיע קודם ועמד בתור בשערי בית הדין, אלא אם שהתחילו לדון בדין מסוים, לא מפסיקים את הדין כדי לעבור לדין אחר. דברים אלו נאמרו מצד הדיינים. אולם במקומות אחרים מצאנו הרחבה לחובה זו גם לבעלי דין וגם לתחומים שאינם קשורים לבית הדין, שגם בהם יש חובה לנהוג לפי כללים מסוימים, לדוגמה, מי שסובל יותר – קודם. אולם, בתנאים שווים, יש להקדים את מי שקודם בתור.
דברים אלו נאמרו בעיקרם ביחס לקדימות בדין או ביחס לבזבוז זמן וכדומה. מה הדין ביחס לרפואה ולהצלת חיים? מפורסמת הגמרא של שנים שהלכו במדבר, וביד אחד מהם קיתון של מים. לדעת רבי עקיבא, הוא ישתה לבדו את המים, כי "חייך קודמין לחיי חבירך". ואם כך אולי גם במקרה שלנו, כאשר מדובר על הצלת חיים, כל אחד צריך לעשות כל שביכולתו כדי להציל את עצמו.
אולם ברור שלא כך פני הדברים. אמנם "חייך קודמין לחיי חברך", אבל רק כאשר המים שייכים לך, ולא כאשר "המים" (כלומר החיסון במקרה שלנו) שייכים על פי החלטות המדינה (או בגלל המצב הבריאותי או בגלל התור) לאדם השני, ואתה מנסה להקדימו. ואמנם במקרה של המים, השימוש של האחד לא עוזר כלל לשני, ואילו בחיסון, כל אחד שמקבל חיסון עוזר למיגור המגפה ומקטין ככל הנראה את סיכויי ההדבקה – אך בכל זאת ברור שמי שקבוצת סיכון זקוק יותר לחיסון. לכן, אדם צעיר שמוצא דרך להידחף לתור, ובשל כך אדם שנמצא בקבוצת סיכון צריך לדחות את קבלת החיסון בכמה ימים – אינו רשאי לעשות זאת.
לכן, כאשר מדובר על אדם שאמור לקבל חיסון לפי דרגת הסיכון או מקום העבודה שלו וכדומה, אלא שייקח זמן עד שיקבל בפועל את החיסון משום שיש לחץ על צוותי הרפואה וכדומה, מסתבר שמותר לו לנסות ולהקדים את התור (בדרכים חוקיות). אולם כאשר מדובר על אדם שאין כל סיבה שיקבל כעת את החיסון, כי הוא לא בקריטריונים של האנשים המקבלים כעת חיסון – עליו להמתין עד שיגיע הזמן של הקבוצה התואמת לו.
עם זאת, פעמים רבות נוצרים "חורים" של תורים שהתפנו וכדומה, ואז אדם שמוכן לנסוע באותו רגע ולקבל את החיסון ללא קשר לרקע הרפואי שלו – יקבל אותו, הרי שהוא לא לוקח תור של אדם אחר ולא גורם שום עיכוב. לכן מחד יש לפעול במשנה זהירות ולהיזהר שלא לפגוע באדם אחר, אך מאידך לעיתים ניתן להקדים תור כאשר ישנה סיבה טובה לדבר (למשל בריאותית, או שאין בכך באמת פגיעה באדם אחר).
ביחס לקורונה ישנו שיקול נוסף. החיסונים מגיעים בהקפאה של 70 מעלות מתחת לאפס. לאחר שמפשירים אותם חייבים להשתמש בהם, ואם לא – צריך לזרוק אותם לפח. לכן ישנם מקומות שבהם נשארים חיסונים מיותרים, ומבקשים מאנשים לבוא להתחסן (לעיתים במגבלת גיל מסוים ולעיתים בכל גיל). במקרים אלו מצווה ללכת להתחסן כיוון שהדבר מסייע במיגור המגפה בכך שיש אדם נוסף שהתחסן במקום שהחיסון ילך לפח.
כולנו ננסה להשקיע בעטיית מסכות על האף והפה, בשמירת כל כללי הקורונה ובלקיחת החיסון, ובע"ה נצליח לראות את עם ישראל ואת העולם כולו, נרפאים מן המגיפה במהרה.
כמו כן, ראוי להוסיף את התפילה הזו לפני ההתחסנות או לאחר מכן:
יהי רצון מלפניך ה' אלוקי
שיהא עסק זה לי
ולעם ישראל
ולכל בריותיך
לרפואה שלמה ולמיגור המגיפה
כי רופא חינם אתה
הרב יוסף צבי רימון הוא רב ראשי בית המדרש במרכז האקדמי לב ויו"ר סולמות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו