החשופים לאינטרנט ולרשתות החברתיות יודעים שחודש נובמבר הוא "חודש הסיילים". ישנם הסברים היסטוריים וסוציולוגים כיצד הפך החודש לטרפת קניות, אבל בשורה התחתונה כולם רק תירוץ לחגיגת שופינג – החל מ"יום הרווקים הסיני" וכלה ב"בלאק פריידי".
יעקב אבינו, גיבור פרשיות השבוע, גם הוא עוסק בקניות ובכסף כל ימיו – החל מקניית הבכורה מעשיו; וכלה בסכסוכי השכר עם חמיו לבן שמסתיימים ברכישת מקנה צאן אדיר שמורכב מכבשים "עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים".
השאלה שכל אדם צריך לשאול עצמו היא מדוע הוא קונה את מוצר מסוים – האם מתוך מבט פרטי או מתוך מבט כולל? האם קניתי מוצר מסוים למרות שאין בו צורך רק בגלל עטיפה נוצצת, או מפני שהוא חלק ממערך החיים הכולל שלי, כלומר משמש אותי לדברים החשובים באמת בחיים.
כך דורש האר"י הקדוש (עץ חיים ז, א) את משמעות המילים "עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים": עקוד – ביטוי לעולם רוחני שבו הכל הרמוני ומשתייך לכלל (כמו בהמה עקודה, שכולה קשורה למקום אחד); נקוד – עולם רוחני שמתפרט לפרטים שונים (כדוגמת נקודות וכתמים שמפוזרים במרחק זה מזה); ברוד – עולם רוחני שמכיל גם את הכלל וגם את הפרטים (ברוד פירושו מנומר, כתמים נפרדים אך מעורבבים זה בזה, כדוגמת חתיכות ברד היורדות מן השמים בנפרד ומתאספות למשטח אחד). יעקב מסוגל לרכוש את כל הרכוש הפרטי של העולם הזה ולחבר אותו למשמעות רוחנית כוללת.
תחשבו על זה ב"יום הרווקים הסיני".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו