הרב רפי פוירשטיין הכריע בהחלטה אמיצה: אף שבתי הכנסת נפתחו תחת מגבלות, תיקון ליל שבועות לא יתקיים השנה. "אין לנו ברירה במצב הנוכחי אלא להימנע משהות ארוכה וממושכת בחללים סגורים", מסביר הרב פוירשטיין (61), יו"ר (עמית) של ארגון צהר. הוא היה בין הראשונים שלקחו את ההחלטה הקשה כרב וכמוביל קהילת מתפללים ומתפללות הדתית-לאומית בהר-נוף - לסגור את בית הכנסת השכונתי עוד הרבה לפני תקופת הסגר.
חוזרים לבתי הכנסת // צילום: משה בן שמחון, יוני ריקנר, | חוזרים לבתי הכנסת // צילום: משה בן שמחון, יוני ריקנר,
"הממשלה יכולה להכריע כרצונה, אבל עלינו, כרבני הקהילה, מוטלת אחריות כבירה לשמור על בריאותם של חברי הקהילה גם אם הוחלט לפתוח את בתי התפילה. קדושת החיים היא ערך עליון ביהדות, ההלכה שלנו מדברת אותה כל הזמן. היא גוברת על יום הכיפורים, וגם על הדיבר של מצוות שמירת השבת. נוסיף על כך שבמקרה של מנהג תיקון ליל שבועות אין קשר להלכה. המנהג הוזכר לראשונה במאה ה-13, והתפשט בשלב מסוים בכל תפוצות ישראל".
יש אנשים שחשים שבית כנסת סגור הוא בית כנסת מבויש
"הקורונה עדיין לא נעלמה. כשיימצא חיסון או תרופה, אז נהיה אחרי הקורונה. הימים האלה מכריחים אותנו לחזור אל הליבה היסודית בכל תחום בחיים, ובמקרה של בתי הכנסת, אל הדבר שאנשים הכי משתוקקים אליו בחייהם הרוחניים - התפילה. רק שבניגוד גמור למה שהרבה אנשים עלולים לחשוב בשל העובדה שבית הכנסת הסגור – התפילה המצומצמת והרזה בימים אלו חשובה וחזקה אפילו יותר, כי היא שומרת ונוצרת בתוכה ערך עליון - שמירת החיים. אלוקים מבקש את חיי האדם לפני שהוא מבקש שיעבדו אותו, והרבה מהאנשים שאינם מנהלים אורח חיים דתי לא ממש מודעים לכך".
העולם שאינו שומר תורה ומצוות לא תמיד ער להלכות היהדות מתברר. "ההחלטה למשל להתפלל בזום במהלך ליל הסדר, או לאפשר לחולה בנגיף לפתוח את הטלפון בשבת לא מלמדת אותנו שההלכה המציאה משהו חדש בגלל הקורונה", מדגיש הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר ורב העיר שהם. "פיקוח נפש גובר על כל טקס דתי. אם צריך לחלל שבת כדי להציל חולה, אז מצילים חולה ואם צריך לסור לטיפול נמרץ חלילה, אתה לוקח מונית ונוסע גם אם זה קורה בזמן שמירת השבת, ואין לכך שום קשר לנגיף. הקורונה רק הזכירה לנו ליישם משהו שלא הורגלנו בו ושנוגע למבנה החשוב בחיים הקהילתיים ביהדות ישראל ובעולם כולו - בית הכנסת".
התמצית: "ואהבת לרעך כמוך"
"היו רגעים שקיוויתי שנישאר במרחב הפתוח. כשהבנתי שייקח זמן עד שבכלל נוכל להיפגש שוב ולשיר את תפילת השבת יחד, התחלתי לבכות, זר לא יבין זאת", מספרת המתפללת ירדן סער, ומוסיפה: "חזרנו לטבעון, יישוב הולדתי לתקופה - בגלל סכנת הקורונה. היה שלט שהיה בו ציור של שני אנשים מתבוננים אחד על השני במרחק שני מטרים בכל כניסה לשמורת טבע בטבעון, ועליו משפט שמסכם בעיניי את היהדות כולה: "ואהבת לרעך כמוך".
המתווה החדש לפתיחת בתי הכנסת מעורר סוגיות נוספות. מי ייכנס לבית הכנסת ומי יישאר להתפלל בחוץ. מאידך מרחב התפילה עצמו משתנה. התפילה במרחב הפתוח למשל, שוברת בפועל את המחיצות המסורתיות בין גברים לנשים. במקביל עדות אשכנז ועדות המזרח מתערבבות, שכן חלק מהמתפללים מגיעים למניינים הקרובים לביתם ולא מרחיקים לעיתים לבתי כנסת שאליהם הורגלו להגיע. לבסוף, התפילה הפומבית במרחב הפתוח, משנה בתורה את המרחב הציבורי.
איש החינוך והגבאי אבי טאוב חידש לפני כשנה את בית כנסת "הצדף", שמבנהו בן 150 שנים ביפו העתיקה. רבים מחבריו אנשי רוח, אומנים ומוזיקאים, והתפילה כולה נעשית בשירה ובהשראת לחניו של המוזיקאי הרב קרליבך. "השירה המשותפת שעד אז יכולת להאזין לה רק בפתח בית הכנסת הופכת למקהלה פומבית של נשים וגברים. קורה לא אחת שאנשים שמעולם לא ידעו מה זה ממש אומר להיות בתוך בית הכנסת - נעצרים ומשתהים כשהם שומעים אותנו שרים", אומר טאוב ומוסיף: "מי יודע? אולי בכלל בלי שאנחנו שמים לב לכך, העולם החילוני והמסורתי דתי דווקא מתקרבים זה לזה בתקופה זו".
"בפני עיוור לא תיתן מכשול"
הרב חננאל רוזן, רב קהילת מרכז יקר בתל אביב המונה כ-200 איש ואישה, הוא בין הראשונים שאימצו את תפילת השבת בזום כשעה לפני כניסת השבת בפועל, על מנת לשמור על המרקם השכונתי והקהילתי של המרכז. "תפילת שחרית של שבועות השנה תתקיים בחוף הים", מציין. "שיעורי התורה יתקיימו בקבוצות קטנות ברחבת מתחם באזל בשכונת בית הכנסת, ולא בתוכו".
רב הקהילה אביחי איתם מהמושב כפר פינס מסכם את התקופה הנוכחית: "למרות המתווה החדש שאושר לפתיחת בתי הכנסת, לא נעשה איפה ואיפה בין מתפללים ומתפללות. מי שמנוע מלהיכנס לחלל הסגור של בית התפילה כיוון שהוא משתייך לאוכלוסיית הסיכון - מתוך ערבות הדדית ודאגה לכל חברי הקהילה לא נפתח את בית הכנסת ונתפלל בחוץ ובמרחק. בפני עיוור לא תיתן מכשול".
הגעגוע – מזכיר לנו מה חשוב באמת
הרב פוירשטיין בוחר לסיים בגעגוע ובכיסופים שגם להם יש משמעות לדידו. "בית כנסת סגור מעלה קונוטציות שליליות, אבל סגירתו מעוררת כיסופים עזים. כשאנשים מזילים דמעה מתוך הגעגוע היא מזכירה להם מה חשוב להם באמת. כשהרגליים לוקחות אותך על אוטומט לכל מקום שהוא, פספסת את ההתכווננות והמשמעות של מה שאתה עושה. הגעגוע מחדד את משמעותה של האהבה, ואת מה שחשוב שנזכור ונשמור"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו