שאלה: שלום הרב, באמצע תפילת שמונה עשרה נעמד לידי אדם במרחק קטן מאוד של פחות ממטר. הוא אמנם עם מסכה אך לא מקפיד על המרחק הנדרש. האם מותר לי להפסיק את התפילה ולזוז או שמא "אפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק"?
תשובה: המשנה במסכת ברכות מלמדת אותנו שאין להפסיק בתפילת עמידה לשום דבר. "אפילו המלך שואל בשלומו לא ישיבנו, ואפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק". אולם הגמרא מסייגת דין זה למקרים שבהם אין סכנת נפשות, ולמקרים שבהם יש סכנת נפשות שאז המתפלל יכול להפסיק. לדוגמה, אם יש חשש שהמלך יפגע בו, או שהחיה הכרוכה על עקבו היא חיה ארסית, אז וודאי שיפסיק את תפילתו. כך פוסק להלכה גם השולחן ערוך ולפי זה נראה לכאורה, שבמקרה שלנו מותר להפסיק מדין פיקוח נפש.
שאלה נוספת שמתעוררת לאור כך היא האם הליכה קצרה נחשבת הפסק? לדעת רבנו יונה אם נחש לא ארסי כרוך על עקבו אמנם אסור להפסיק, אך מותר לאדם לזוז ממקומו כדי להסיר את הנחש, משום שהליכה אינה הפסק, וכך פוסק גם הרמ"א. כמו כן מצינו שישנם מקרים שבהם התירו הפוסקים מעשה קל או הילוך קצר לצורך התפילה כאשר המטרה היא לסלק גורם שמטריד את המתפלל ומפריע לו בתפילתו. יש להדגיש שכמובן שבכל מצב שצריך לבדוק אם הטרדה אכן מפריעה, אך אם באמת זו טרדה משמעותית שמונעת מהאדם לחוש שהוא עומד לפני ה', מותר למתפלל לזוז למקום אחר באמצע התפילה.
לכן, הלכה למעשה, ישנה חובה להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות גם בשעת התפילה. להתרחק שני מטרים אחד מהשני, וכמובן לחבוש מסכה. בנוסף יש איסור להתפלל במקום שלא מקפידים על כך ועומדים בצפיפות וכדומה, ואפילו יש להעדיף תפילה ביחידות. זאת הסיבה שאדם שהתחיל להתפלל ובסמוך לו נעמד אדם, הוא יכול להתרחק גם באמצע שמונה עשרה והוא לא צריך לחשוש מהפסק.
לצערנו אנו נמצאים כעת בתקופה של הסתגרות מחודשת. מציאות זו מצריכה כל אחד מאיתנו למשנה זהירות. פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה, ודוחה גם תפילה. בוודאי שכאשר אדם מסכן מישהו אחר יש בכך גם פגיעה של בין אדם לחברו. על כן, מצד אחד אנו צריכים להשתדל להתפלל במניין, אולם מצד שני עלינו להקפיד היטב על הכללים של משרד הבריאות ולשמור את כל ההנחיות על מנת למנוע את הפצת המחלה ולא לפגוע באחרים.
הכותב הוא ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב בירושלים, יו"ר עמותת סולמות ורבה של אלון שבות דרום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו