"יש לנו את הכוח להתפייס": המונים גדשו את 500 בתי הכנסת הפתוחים ביום הכיפורים

בתל אביב ובעוד למעלה מ-500 יעדים בישראל נהרו אלפים ל"בתי הכנסת הפתוחים" שהפעילו שלוחי חב"ד ברחובה של עיר, תחת הסלוגן: "שמרנו לך מקום" • צפו בתמונות מתל אביב, גני תקווה, אריאל, צפת, נתניה, ראש העין ועוד

מפללים בבתי הכנסת. צילום: ללא

בעשרות יעדים בתוך תל אביב ובעוד חמש-מאות יעדים בכל רחבי הארץ, השתתפו אלפים בתפילות יום הכיפורים ב"בתי הכנסת הפתוחים" שהקימו והפעילו שלוחי חב"ד. "ההצלחה", כך דיווחו בצעירי חב"ד, "הייתה מעל כל הציפיות".

על פי הדיווחים, בתי כנסת רבים, שפעלו במסגרת הייחודית, היו מלאים עד אפס מקום עד כדי כך שבחלק מהמקומות, המונים נאלצו להתפלל מחוץ למקום התפילה.

בית הכנסת בראש העין, צילום: ללא קרדיט

"בתי הכנסת הפתוחים" הם יוזמה מיוחדת להנגיש לכלל הציבור היהודי, דתיים וחילוניים כאחד את תפילות יום הכיפורים: מאהלים ענקיים, אולמות אירועים ומתנ"סים עירוניים הוסבו למשך יום אחד לבתי כנסת. יחד עם זאת, גם בתי הכנסת הקיימים של בתי חב"ד הוסבו למתכונת "פתוחה".

מיזם ייחודי זה נוסד לנוכח המחסור במקומות תפילה בבתי הכנסת הקבועים ברחבי הארץ. לבתי הכנסת הפתוחים הציבור יכול היה לבוא בלי הרשמה מראש וללא תשלום.

תפילות בבתי הכנסת, צילום: ללא

בבתי הכנסת הייעודיים הוכנו מבעוד מועד כיפות, מחזורי תפילה והתקיימה הדרכה לאורך התפילות, כדי לשלב בתפילות גם את מי שאינם מתמצאים בסדר התפילה. במקומות רבים הקימו שלוחי חב"ד אוהלים גדולים וממוזגים, כדי להכיל את הקהל הגדול שבא לתפילות. כך למשל הוקמו אוהלי ענק בתל אביב, באשדוד, בנתניה ובראשון לציון.

"הדיווחים הרבים שמתקבלים מכל רחבי הארץ משקפים יותר מכל את ההתעוררות העצומה בעם ישראל", אמר יו"ר צעירי חב"ד הרב אהרונוב, "בתי הכנסת שהפעילו השלוחים המסורים היו גדושים בקהלים מכל הסוגים, העדות והחוגים. זהו עם ישראל בתפארתו".

מתחם תפילה, צילום: ללא קרדיט

שבוע לפני יום הכיפורים, הושק לציבור הרחב מנוע חיפוש מונגש, בו במהירות ניתן היה לאתר את מקום התפילה הכי קרוב למקום המגורים. "לא צריך להירשם, לא צריך לשלם תמורת המקום, לא צריך לדעת את סדרי התפילה. סביבכם יהיו בדיוק יהודים כמותכם, וכולם יתקבלו באהבה ובמאור פנים", נכתב בפרסומים.

ההכנות לתפילות, צילום: ללא

הרבנים והשלוחים ליוו את המתפללים – מקבלת הפנים ועד לסדר התפילה. מעת לעת השלוחים נתנו הסברים למתפללים על קטעי התפילה ובאיזה עמוד אוחזים. לצד השלוחים, פעלו גם אלפי חסידים שהתגייסו למלאכת הקודש.

לקראת התפילות, צילום: ללא

במקומות רבים ברחבי הארץ, 'בתי הכנסת הפתוחים' הפכו לכתובת היחידה של מתפללים רבים. בחלק מהערים גם פעלו בתי כנסת בשפות שונות, כמו למשל: צרפתית, אנגלית, איטלקית ורוסית – עבור קהלי יעד ייחודיים.

למתפללים גם חולקו עלוני הסברה, בצל המלחמה, תחת הכותרת: "יש לנו את הכוח להתפייס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר