אפקט 7 באוקטובר: שליש מיהודי ארה"ב חוו אנטישמיות בשנה האחרונה

מסקר מקיף שנערך בקרב קהילות יהודיות ברחבי ארה"ב עולים נתונים מטרידים במיוחד • 3 מכל 4 יהודים לא דיווחו על התקריות האנטישמיות לגורמים חיצוניים • 43% מקרב הנשאלים ציינו שהאנטישמיות תשפיע על האופן שבו יצביעו בבחירות

המחאה באוניברסיטת קולומביה. צילום: אי.פי

אפקט 7 באוקטובר: סקר מקיף שנערך בשנה האחרונה בקרב יהודי ארה"ב שופך אור על ממדי האנטישמיות בעולם המערבי מאז פרוץ המלחמה. מהנתונים עולה כי כ-3 וחצי מיליון מיהודי ארה"ב הבוגרים (שמהווה כשליש מהאוכלוסייה היהודית) וכ-380 אלף ילדים חוו אנטישמיות במידה כזו או אחרת מאז 7 באוקטובר. עוד עולה ש-3 מכל 4 יהודים לא דיווחו על התקריות האנטישמיות לגורמים חיצוניים וכי כשני שליש מהיהודים האמריקנים העידו כי הם מרגישים פחות בטוחים. 

לקראת יום השנה למתקפת חמאס הרצחנית פרסמו ה-FBI והמשרד לביטחון המולדת של ארה"ב אזהרה משותפת, במסגרתה מתריעות הרשויות כי "יום זה עשוי להוות גורם מוטיבציה לאלימות מצד קיצונים אלימים ומבצעי פשעי שנאה". אזהרה חמורה זו מתיישבת עם הנתונים המדאיגים שמצא הסקר שביצעה מחלקת המחקר ב-CAM - התנועה למאבק באנטישמיות בשיתוף המרכז הלאומי לחקר דעות NORC באוניברסיטת שיקגו.

מפגינים פרו-פלשתינים באוניברסיטת קולומביה, צילום: אי.אף.פי

האנטישמיות יותר מהכפילה את עצמה

תוצאות הסקר המעמיק, שכלל מדגם של 1,075 נשאלים, משקפות את הפגיעה הקשה בתחושת הביטחון של יהדות ארה"ב, בהשוואה לפני ואחרי מאורעות 7 באוקטובר. מהנתונים עולה כי האנטישמיות ש"סופגות" הקהילות היהודיות המקומיות בארה"ב יותר מהכפילה את עצמה מאז 2018.

המצב בארה"ב חמור במיוחד במוסדות ההשכלה הגבוהה, ובעיקר בקמפוסים של אוניברסיטאות ומכללות העילית. 39% מהנשאלים בסקר ציינו כי בשנה שעברה, מאז 7 באוקטובר, הם מצאו את עצמם חשים "לא בנוח" או "לא בטוחים" באירוע שהתקיים בקמפוס בשל זהותם היהודית, בעוד כ-29% הרגישו כי הודרו מקבוצה או אירוע בקמפוס בגלל שהם יהודים.

מטריד להיווכח מהסקר כי אחד מכל ארבעה יהודים הופלה לרעה או סבל מתחושת אי-נוחות על-ידי חבר סגל, עוזר הוראה או מדריך בגלל יהדותו. באופן הגיוני, הסיטואציה יצרה אווירת חשש ופחד בקרב הסטודנטים היהודים בארה"ב, מצב שהוביל ל"צנזורה עצמית", כאשר כ-35% מהסטודנטים היהודים אמרו כי נמנעו מהבעת דעות על ישראל בשל חשש מאנטישמיות, לעומת 29% בעבר.

יותר מהכפילה את עצמה. האנטישמיות בארה"ב, צילום: אי.פי.אי

הבחירות הקרובות והרשתות החברתיות

סוגיה מעניינת נוספת עליה מצביעים נתוני הסקר, היא ההשפעה של גילויי האנטישמיות על דפוסי ההצבעה של יהדות ארה"ב בבחירות הקרובות, כאשר 43% מקרב הנשאלים ציינו שהאנטישמיות תשפיע על האופן שבו יצביעו בבחירות. ויש גם "נקודת אור" אחת – 49% מהנשאלים ציינו כי שבגלל זהותם היהודית הם קיבלו תמיכה מאזרחים שאינם יהודים, נתון שמהווה עלייה לעומת כ-33% בסקרים קודמים.

באשר לתופעת האנטישמיות ברשתות החברתיות, 58% ממשתתפי הסקר דיווחו כי נחשפו מאז השבת השחורה לתוכן אנטישמי ברשתות החברתיות, כאשר כ-16% דיווחו על מיקוד מכוון בשל זהותם היהודית, פי 2 מהשיעור שנצפה בשנת 2020. מהסקר עולה כי המצב החמור ביותר בהקשר של תוכן אנטישמי ברשתות הוא בפייסבוק, ולאחר מכן אינסטגרם, X (טוויטר לשעבר), YouTube וטיקטוק.

מוחים פרו-פלשתינים באוניברסיטת קולומביה, צילום: GettyImages

סממנים יהודיים

נתון מטריד נוסף עוסק בסממנים היהודיים שנמנעים יהודי ארה"ב לענוד, ללבוש, לחבוש ולהציג בציבור. 38% מיהודי ארה"ב דיווחו כי הם נמנעים מלשאת סממנים יהודיים, 41% היססו לקחת חלק באירועים של הקהילה היהודית ו-27% מהנשאלים בסקר הודו כי הם נמנעים כעת מהצגת זהותם היהודית במקום העבודה, זאת לעומת 18% לפני 7 באוקטובר.

יתרה מכך, בקרב נשאלים המזוהים עם ארגון או בית כנסת יהודים, 25% מדווחים כי המוסד שלהם היווה "מטרה" להתקפות, איומים, כתובות נאצה וגרפיטי מאז 7 באוקטובר; 21% ציינו כי עסקים מקומיים היוו מטרה למעשי ונדליזם אנטישמיים; ו-18% חשו לא בנוח או לא בטוחים במקום העבודה בגלל זהותם היהודית. מבין ביטויי האנטישמיות הבולטים שחוו יהודי ארה"ב בשנה החולפת, וונדליזם, כתובות גרפיטי, בדיחות, שימוש בשמות גנאי, הטרדות און-ליין, דחייה או הדרה מאירועים חברתיים ועד לאיום פיזי מוחשי.

צמיד מגן דוד, צילום: ליאור קסון

בלימת התופעה - או שפיכות דמים

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל "התנועה למאבק באנטישמיות": "ממצאי הסקר כואבים מאוד ומהווים עדות נוספת לרמת השנאה, הטרור והאלימות השוררים בעולם מאז 7 באוקטובר. תופעת האנטישמיות אינה פוסחת על כלל תחומי החיים של יהדות ארה"ב. בשנה האחרונה, יהודי ארה"ב נמנעים מללבוש, לשאת או להציג סממנים יהודיים; סופגים איומים, הטרדות ותקריות במציאות וברשתות החברתיות, במקומות העבודה, בקמפוסים ובאוניברסיטאות; מודרים מאירועים חברתיים; וחווים מציאות יומיומית קשה שאם לא תיבלם - תביא לשפיכות דמים. מדובר בתזכורת חשובה נוספת לסיבה בגללה כולנו צריכים להילחם כנגד אנטישמיות באופן יומיומי, ולצאת בפומבי נגד כל גורם המבצע, מצדיק או מגבה מעשי טרור או אלימות כלפי יהודים, במישרין או בעקיפין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר