אחרי הסערה: הוחזר השלט האוסר כניסת יהודים להר הבית

לאחר שנים של הסרות חוזרות ונשנות ועל רקע הצהרותיו של בן גביר כי יהודים יכולים לעלות להר הבית בחופשיות, החליט רב הכותל להשיב את השלט המודיע כי יש להימנע מהמעשה • מקור ההחלטה נעוץ בפסיקת רבנים לאחר מלחמת ששת הימים

שלט האיסור כניסה שהוצב בהר הבית. צילום: מרכז הכותל והמקומות הקדושים

שלט היסטורי המזהיר מפני כניסה להר הבית הוחזר לאחרונה לכניסת הכותל המערבי, לאחר שנים של הסרות חוזרות ונשנות. השלט, שנקבע במקורו על ידי הרבנות הראשית לישראל בשנת תשכ"ז (1967), הוצב מחדש בהוראת רב הכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ'.

הכניסה להר הבית, צילום: מרכז הכותל והמקומות הקדושים

מקורו של השלט נעוץ בפסיקה של גדולי הרבנים לאחר מלחמת ששת הימים, כולל הרבנים הראשיים דאז והרבנים אברמסקי, אויערבאך, אלישיב, יוסף וקוק. הם הזהירו: "בל יהין איש ואישה להיכנס לכל שטח הר הבית", וציינו את חומרת האיסור ואת מצוות מורא מקדש.

ההחלטה על הצבת השלט מגיעה על רקע התגברות העלייה להר הבית, וכן ברקע אמירותיו הרבות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כי לפי המדיניות שלו יהודים יכולים להיכנס להר הבית בצורה חופשית וכי הסטטוס קוו השתנה. "אני הדרג המדיני – והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית", כך נימק את דבריו.

אזהרה - אין להיכנס להר הבית, צילום: מרכז הכותל והמקומות הקדושים

דבריו של בן גביר עוררו סערה בקרב הפוליטיקאים והמפלגות החרדיות. שר הפנים משה ארבל תקף את בן גביר במליאה: "חילול ה' הגדול שנעשה באיסור כרת לעלייה להר הבית לא יכול לעבור בשתיקה, על כן אני מבקש להתייחס לסוגיה הזו ולהביע מחאה". גם ח"כ משה גפני תקף את השר ואמר כי אין לשנות את הסטטוס קוו: "העלייה להר הבית כרוכה באיסור חמור של חיוב כרת. אני דורש מראש הממשלה לא לאפשר את שינוי הסטטוס קוו בהר הבית, ואם כבר שינויים אז לסגור את הר הבית ליהודים".

לאורך השנים, השלט הוסר מספר פעמים על ידי גורמים שונים. הרב יהודה גץ, רב הכותל הקודם, כתב ביומנו ב-1995 על הצורך בחידוש השילוט למרות ידיעתו כי "הארגונים השונים של תומכי העלייה – למרות יעלימוהו או ישמידוהו כדרכם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר