גם פה וגם שם: האם זהו המועמד שיגרוף את כל הקופה בבחירות לרבנות הראשית?

בזמן ששלושה רבנים מתמודדים על התואר "נציג הציונות הדתית" דווקא מועמד שקט נחשב ככוח עולה • הרב קלמן בר נהנה מאהדה דתית לאומית וחרדית כאחד, ובסביבתו מקווים שיקבל קולות מכאן ומכאן וינצח • ראש ישיבת ההסדר בנתניה: "הוא מחבר ומאחד את הציבור"

הרב קלמן בר. צילום: ללא קרדיט

אלפי מילים נשפכו ביממות האחרונות על מועמדי הציונות הדתית לבחירות ברבנות הראשית, בין היתר לאחר חשיפת המסמך הסודי ב"ישראל היום", שעורר סערה והתניע את המרוץ פומבית, בעיקר על כס הרב הראשי האשכנזי. הגולשים שהתעמקו מכירים כבר את השמות של הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי והרב אליעזר איגרא. גם הרב משה חיים לאו, אחיו של הרב הראשי הקודם, מחמם מנועים וכבר התראיין לעיתון משפחה כהצהרת כוונות.

מדובר בבחירות מלוכלכות למדי מבחינה פוליטית. כרגע נמצאים המועמדים בשלב איסוף החתימות כך שיוכלו לרוץ. על מנת להתמודד יש צורך בעשרים חתימות של חברי הגוף הבוחר, 140 אישי ציבור ורבנים שיצביעו לבסוף מאחורי הפרגוד במלון ראמדה בירושלים ב-29 בספטמבר ויכריעו מי יהיו הרבנים הראשיים.

אלא שמי שמעורים בפרטים שאינם מגיעים לרוב לידיעת הציבור סוברים כי ייתכן שכל ארבעת המועמדים שהוזכרו קודם לכן יפסידו לסוף, בשל המהומה העזה, האנטיגוניזם ובעיקר בשל האינטרסים של המפלגות השונות, ומועמד שקט, ששמו כמעט שלא נזכר, יהיה זה שיגרוף את כל הקופה ויהפוך לרב הראשי האשכנזי.

הרב קלמן בר אינו שם מוכר לרוב הישראלים שאינם מתגוררים בנתניה. ב-2013, כמועמד של שר הדתות דאז נפתלי בנט, הוא גבר על הרב משה חיים לאו, ומונה לתפקיד רב העיר נתניה. הוא נחשב לרב מוצלח ואהוד, וללא מתנגדים משמעותיים.

בניין הרבנות הראשית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

אחד היתרונות הגדולים ביותר של הרב בר הינו שהוא ממוקם בשתי המחנות גם יחד. הוא למד באחת מישיבות הדגל של המגזר הדתי לאומי – כרם ביבנה, שירת כלוחם בצה"ל ובעשורים האחרונים שלח רבים נוספים לקרב. הוא משמש כחזן בערב יום העצמאות בבית הכנסת ואומר הלל בברכה. לצד זאת, הוא נחשב גם כבעל זיקה לעולם החרדי, וילדיו מתחנכים בדרך זו.

מסיבה זו ייתכן מאוד שגם במפלגות החרדיות יראו בו מועמד ראוי. מול עיניהם נמצא הרב מאיר כהנא שנחשב לליברלי מבחינתם. והרב מיכה הלוי והרב אליעזר איגרא חתמו כי לא יתמודדו והחליטו לעשות זאת בטענה כי דברים השתנו מאז חתימתם וכי המתמודד השני עושה זאת, ולכן תקועים עם חטוטרת מסויימת על גבם בשל כך ונחשבים מעט לשנויים במחלוקת.

הרב קלמן בר לא התמודד כלל ועל כן הוא יכול לומר בלב שלם שאינו מחוייב להחלטת ועדת הרבנים. אומנם, השר בצלאל סמוטריץ כבר אמר בריאיון ברשת ב' כי הרב לא יהיה נציגו, אך כמועמד שיכול לזכות בתמיכה הן מהצד הליברלי בגוף הבוחר והן מהצד החרדי, תוך מעקף של ההתחייבות הקואליציונית של הליכוד והציונות הדתית לבחור רב ציוני דתי – הוא בהחלט אדם ששווה לשים לב אליו.

תמיכה רשמית ראשונה, אך בוודאי לא אחרונה, התקבלה מהרב נתנאל יוסיפון, ראש ישיבת ההסדר והגרעין התורני בנתניה שרואה בבר כמועמד של הציבור הדתי-לאומי . "הרב חש אחריות גדולה לאחד את הציבורים והזרמים השונים בנתניה, והכל מתוך לב הפתוח לאנשים רבים ומגוונים בעיר. מראשית דרכו בעיר, השתדל ליצור קשר עם הרבנים השונים מכלל הזרמים בעיר, לחבר ביניהם ולכנסם יחדיו למען הרמת קרן התורה בעיר, וכך נוצרה הרמוניה נפלאה וקירוב לבבות בעירנו נתניה", נמסר מהרב יוסיפון.

"הרב גם מכתת רגליו בשבתות ובימות החול להרביץ תורה ברחבי העיר, והוא אורח כבוד הן בחסידות צאנז והן בקהילות הדתיות לאומיות בעיר. הרב הוא איש חם ולבבי, שהאנשים חשובים ואהובים עליו, ומכוח תכונה זו הוא מחבר ומאחד את הציבור".

הבחירות יתקיימו בעוד כשלושה שבועות והרבה עוד יכול להשתנות, אך אין ספק כי הרב קלמן בר הוא מועמד ששווה לשים לב אליו. בעוד שלושת הרבנים האחרים נלחמים על הקולות, יש סיכוי מסויים שדווקא הרביעי יפתיע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר