אסא כשר. פוסט שנוי במחלוקת | צילום: קוקו

אסא כשר על תוצאות הבחירות: "המוטציה החרדית הפכה לטפיל כלכלי"

פוסט שנוי במחלוקת של הפילוסוף זוכה פרס ישראל: "העם היהודי שאלה פניו אינו העם היהודי שלי" • "כל קריאה לאחדות העם היא בעיניי קריאה פסולה" • "המוצא שלי והזהות שלי הם היהדות הבריאה שקדמה למוטציות החולניות, הממאירות"

"המוטציה החרדית חושפת מעבר לצורת החיים החדשה של מיעוט החי על חשבון זולתו, טפיל כלכלי", כך כותב היום (חמישי) לא אחר מאשר פרופ' אסא כשר, מי שהיה שותף לניסוח הקוד האתי של צה"ל וזכה בפרס ישראל לפילוסופיה. המילים נכתבו בעמוד הפייסבוק של כשר ומאוחר יותר הוסרו על ידי הרשת החברתית.

בפוסט התייחס כשר לתוצאות הבחירות המסתמנות שלפיהן גוש הימין בהובלת נתניהו זוכה לרוב מובהק. "הערה על תוצאות הבחירות לכנסת. מעניינת אותי במיוחד תמונה אחת שהתגלתה בבחירות שעברנו השבוע: תמונת פרצופו של 'העם היהודי היושב בציון', החי בישראל. דמותו של העם היהודי, המוכרת לנו מילדותנו, מן החינוך שקיבלנו, מן החיים שהכרנו, מן הסיפורים ששמענו, אינה הדמות הנוכחית", כתב כשר. "לפנינו שתי מוטציות של העם היהודי:

"המוטציה החרדית חושפת מעבר של צורת החיים הגלותית של מיעוט החי את חייו בפני עצמו, שומר על אורחותיו ולא מתגרה בשליטים הנוכריים ("דינא דמלכותא דינא") לצורת החיים החדשה של מיעוט החי על חשבון זולתו, טפיל כלכלי, משתמט ביטחוני, מנוער מאחריות אזרחית, ללא כבוד ממשי למשטר הדמוקרטי ולעקרונותיו".

מתקפה על החרדים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: אורן בן חקון

כשר הוסיף כי "המוטציה הלאומנית חושפת מעבר מצורת החיים הדתית של חיים שיש בהם דבקות בעקרונות של צדק והגינות, יושר וחמלה, מתוך יראת שמיים, אבל בהתנהלות אנושית אחראית ("מוסר הנביאים") לצורת חיים פרועה, זדונית, המקדשת את הארץ ומשליטה את עצמה באלימות על יושביה, בשיטות שאין בהן צדק ואין בהן חמלה ואין בהן מוסר ויש בהן יותר מכל פולחן אלילי של הארץ, העם והמנהיגות המושחתת שלו".

הפוסט של אסא כשר, צילום: מתוך פייסבוק

לדבריו של כשר, "העם היהודי שאלה פניו אינו העם היהודי שלי, אינו העם היהודי שאני מעוניין להימנות עם בניו. אני נשאר אדם בעל מוצא יהודי. תמיד אהיה כזה. המוצא שלי והזהות שלי הם היהדות הבריאה שקדמה למוטציות החולניות, הממאירות, הגסות והדוחות, שלנגד עינינו.

"כל קריאה לאחדות העם היא בעיניי קריאה פסולה, בשוגג או בזדון, ואף פעם לא תראו אותי נענה לה. ההבדלים ביני לבין עממי המוטציות אינם שוליים, הבדלים שצריך להתעלם מהם למען מטרה נעלה. להפך, ההבדלים הללו הם חשובים מאין כמותם, הביטוי שלהם הוא מטרה נעלה שמן הראוי לשרת עכשיו. אין אחדות אמת וגם לא תהיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...