"הקפה שקטה" לזכר הנרצחים בשמחת תורה: כיצד לציין את חגי תשרי בצל המלחמה

תפילה לאחדות לפני "כל נדרי", קידושים מצומצמים ו"אל מלא רחמים" לזכר קורבנות הטבח • בארגון רבני צהר קוראים לשנות את מנהגי החג בבתי הכנסת בעקבות המלחמה • הרב דוד סתיו: "אי אפשר לעבור את הימים הנוראים בלי שבית הכנסת יתן ביטוי לכל מה שעברנו השנה"

שופרים בכותל בתפילה המשותפת להחזרת החטופים ולשלום החיילים. צילום: חיים גולדברג/פלאש90

מועצת רבני צהר מפרסמת המלצות כיצד ראוי לחגוג השנה את חגי תשרי ובמיוחד את הקפות שמחת תורה בצל המלחמה והטבח שאירע לפני שנה בדיוק. בהמלצות הארגון ישנה התייחסות לתפילות ראש השנה, יום כיפור ושמחת תורה, כאשר בשבוע הבא יפיצו לציבור הרחב חוברת מורחבת עם נוסחים לתפילות שניתן להוסיף במהלך החגים.

בפתיחת החוברת נכתב כי "השנה החולפת הייתה מורכבת מאד. פתיחתה באסון גדול, רבים נרצחו נחטפו ועונו, והמשכה במלחמה מתוך מסירות נפש, פנוי משפחות רבות מביתם והתגייסות מרשימה של חלקים גדולים למלא צרכים רבים שנוצרו. חגי תשרי מתקרבים, רבים חשים שלא ראוי לחגוג אותם כדאשתקד, וקהילות רבות מתלבטות כיצד לחגוג אותם השנה, במיוחד את ההקפות ביום שמחת תורה שהוא יום טעון במיוחד. מועצת רבני צהר התכנסה לישיבה מיוחדת לדון בנושא והציעה כמה דרכים כיצד לתת ביטוי בתפילה למאורעות השנה האחרונה".

יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו אמר לקראת פרסום החוברת: "בית הכנסת הוא הלב הפועם של העם היהודי שם הוא מביע את כאביו ותסכוליו את תקוותיו ואת חששותיו, שם הוא שפוך לב לפני קונן בבקשה ובתחנונים. אי אפשר לעבור את הימים הנוראים בלי שבית הכנסת יתן ביטוי לכל מה שעברנו השנה וזו בדיוק מטרת החוברת וההמלצות הללו".

ראש השנה

תקיעת שופר היא מצוות היום בראש השנה, והיא מבטאת, בין השאר, את המעבר ממידת הדין למידת הרחמים. לכן מציעים בצהר להתפלל סמוך לתקיעות לשלומם של החטופים וניצחונם של החיילים. בארגון ממליצים להוסיף לפני התקיעות את מזמורים קכא וקמ"ב בתהילים, תפילה מיוחדת לגאולה וישועה ולבשורות טובות שכאמור תופיע בחוברת שתפורסם בהמשך וכן תפילה לניצחונם ולשלומם של חיילי צה"ל ותפילה לשובם לשלום של כל החטופים. 

ערב ראש השנה בכותל, צילום: אורן בן חקון

יום הכיפורים

לפני "כל נדרי" מוצע בחוברת להוסיף תפילה זכה על אחדות ושלום בין חלקי העם שחוברה במיוחד השנה. במהלך תפילת "יזכור" יש להוסיף את תפילת "אל מלא רחמים" לזכרם של הנרצחים והנופלים בקרבות מטעם הרבנות הצבאית הראשית שחיבר החזן הצבאי הראשי, סא"ל שי אברמסון.

שמחת תורה

מוצע בחוברת להקדיש את אחת ההקפות (ראשונה או אמצעית) לאירועי השנה: הקפה זו תהיה "הקפה השקטה" בה מקיפים את הבמה הקפה אחת או יותר בדומיה, ולאחר מכן מומלץ לשיר "שירי נשמה" לזכר הקרבנות, למען החטופים, להצלחתם של חיילי צה"ל והציבור הרחב. בצהר קוראים להקדיש את כל שבע ההקפות להיבטים שונים של המלחמה: הקפה למען החיילים, הקפה למען המשפחות השכולות, הקפה למען החטופים וכו' כאשר ההקפה האחרונה תוקדש לירושלים ובנינה המלא במהרה בימינו.

שמחת תורה בכותל, צילום: אורן בן חקון

בכל הנוגע לקידושי שמחת תורה, מוצע לצמצם את היקף הקידושים על ידי ביטול מרכיב אחד משמעותי בקידוש (כדוגמת משקאות אלכוהוליים), כדי לתת ביטוי לכאב לצד השמחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר