מפגינים פרו פלשתינים בשבדיה. צילום: רויטרס

צעקה שקטה מהצפון: הקריסה האיטית של החיים היהודיים בסקנדינביה

מאז טבח ה-7 לאוקטובר, מצבה של יהדות סקנדינביה כה מדאיג - עד שאם לא נתעורר, נגיע לנקודת האל-חזור • מוסדות יהודיים מוצפים באיומים, ובשנה האחרונה הוכפלו התקריות הביטחוניות באתרי הקהילה • דיווחים על תקריות אנטישמיות, מעשי בריונות, הטרדה, וונדליזם, אלימות פיזית ופשעי שנאה הפכו תכופים יותר, מנפצים את תחושת הביטחון

[object Object]

מאז טבח ה-7 לאוקטובר, מצבה של יהדות סקנדינביה כה מדאיג- עד שאם לא נתעורר, נגיע לנקודת האל-חזור. מוסדות יהודיים מוצפים באיומים, ובשנה האחרונה הוכפלו התקריות הביטחוניות באתרי הקהילה. דיווחים על תקריות אנטישמיות, מעשי בריונות, הטרדה, וונדליזם, אלימות פיזית ופשעי שנאה הפכו תכופים יותר, מנפצים את תחושת הביטחון.

למרות שאני "ישראלי", השורשים שלי נטועים עמוק בשבדיה, עם היסטוריה משפחתית בת שישה דורות, סב ששימש כיו"ר הקהילה היהודית בשטוקהולם וקרובי משפחה המתגוררים בעיר עד היום. הביקורים השנתיים בסקנדינביה מעניקים פרספקטיבה על פני ציר הזמן, ומנקודת מבטי, רמת האנטישמיות במדינות הנורדיות מעולם לא הייתה כה גבוהה, עד כדי סכנת חיים.

צעדת הניאו-נאצים בשטוקהולם, צילום: רויטרס

האזהרות "להתהלך ללא כיפה וציצית, בלי עברית, ובלי לומר בקול רם 'ישראל'", המחישו את הדינמיקה הקשה. במהלך הביקור, קשה היה להתעלם מהשלטים והמדבקות שתומכים בפלסטינים וקוראים להשמדת ישראל. מפגינים נגד ישראל צעדו בגלוי ברחובות, חלפו על פני בתי הכנסת ובתי הספר היהודיים. שגריר ישראל בשטוקהולם מקיים את פגישותיו במקומות סודיים ויהודים שחפצים לעלות ארצה נדרשים לכתת רגליהם לשגרירות בדנמרק השכנה, בגלל המצב הביטחוני.

התפוצצות האנטישמיות בסקנדינביה קשורה לגורמים חברתיים ופוליטיים רחבים. אידיאולוגיות אנטישמיות ושנאת זרים תפסו אחיזה בימין הקיצוני, בעוד שהשמאל הקיצוני עוטף את הרגשות האנטישמיים במסווה דק של אנטי-ציונות, המטשטש את הגבול בין ביקורת על ישראל לבין שנאה קיצונית ליהודים.

הפגנה פרו פלשתינית בלב שטוקהולם (ארכיון), צילום: GettyImages

הקהילה המוסלמית בשבדיה מהווה כ-8% מכלל האוכלוסייה המונה כעשרה מיליון איש. לְמַרְבֶּה הַצַעַר, רדיקלים בקהילה שצומחת במהירות, מעודדים מגמות אנטישמיות בחברה השבדית. גם במקומות אחרים, חווה הקהילה תופעות דומות. בנורבגיה המצב אף גרוע יותר, כשהממשלה היא אחת המבקרות האנטי-ישראליות החריפות בעולם, והדבר משפיע לרעה על חייהם של יהודי המדינה הנתפסים כשם נרדף לישראל.

התופעה המדאיגה ביותר אינה העמדות ה"פרו-חמאסיות" בקרב המהגרים המוסלמים, אלא התמיכה העיוורת של ילידי סקנדינביה בפלסטינים, ללא הבנה אמיתית של המזרח התיכון. בהקשר זה, אזהרות שפורסמו כבר לפני שלושה עשורים לגבי ערים עם דמוגרפיה גדולה של מהגרים, כשמאלמו השבדית בראש, הוכחו כחכמות, כשהבעיה מתפשטת כעת באירופה כולה. מאלמו היא שבדיה, שבדיה היא סקנדינביה: זה יכול לקרות לכל קהילה יהודית בעולם!

יגאל ניסל, צילום: CAM

למרות מאמצים לקדם הכלה, הרטוריקה האנטישמית נמשכת, בשיח הציבורי ובמרחבים המקוונים כאחד.  כדי להתמודד עם מגמות אלו, על הקהילות היהודיות לנקוט בשורה של צעדים יזומים. הן חייבות לגייס קהילות אחרות במאמץ קולקטיבי, לבנות קואליציות כדי לתמוך ביוזמות מדיניות נחרצות נגד אנטישמיות, ולגייס רשויות שלטון רלוונטיות, כולל מועצות ערים, שבהן למאמצי הסברה ממוקדים יכולה להיות השפעה עמוקה. כמו כן, עליהן לחנך את הציבור הרחב על יהדות, היסטוריה יהודית וחיי יהודים מודרניים, להפריך מיתוסים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולארגן משלחות לישראל עבור מקבלי החלטות יהודים ולא-יהודים בכל הרמות, לרבות מנהיגי סטודנטים בפרופיל גבוה.

ולבסוף, שיחות עם יהודים-סקנדינבים מצביעים על תופעה רווחת של הכחשת חומרת המצב והמציאות כהווייתה, וביטויים כמו  "זה לא כל כך נורא", או "הדברים ישתפרו לאחר סיום המלחמה בעזה" מצביעים על נטייה אנושית טבעית להתעלם מהכתובת שעל הקיר!  בהקשר זה, על יהדות אירופה להתעורר, להפסיק להיפרד מישראל, להבין כי הקהילה היהודית העולמית היא ישראל וישראל היא הקהילה היהודית. אין יותר מקום להתחבא, עלינו לקבל זאת בגאווה. אם אויבינו לא רוצים להפריד בינינו, גם אנחנו לא צריכים לעשות זאת. מה צופן העתיד של יהדות סקנדינביה? התשובה אינה פשוטה, אבל בעזרת אחדות, תעוזה לפעול וערנות, ניתן להבטיח ביטחון ושגשוג לדורות הבאים של יהודי סקנדינביה.

הכותב הוא סמנכ"ל CAM, התנועה למאבק באנטישמיות 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו