חוסר רגישות או תזמון גרוע? בסקר הזה כנראה שכל התשובות נכונות. רופאים, רופאות, אחים ואחיות ב"כללית" קיבלו ביום שלישי שעבר סקר שהופץ לכל בתי החולים של הקופה, בנושא "טעויות בטיפול". אך בבית החולים סורוקה הוא התקבל ברגשות מעורבים במיוחד - שלושה ימים בלבד לאחר התאבדותו של רופא מתמחה במחלקה הפנימית ומקרה רביעי בשנה וחצי האחרונות.
הסקר הוא חלק מעבודה שנעשית באגף לניהול סיכונים בכללית, והוא נועד לטפל בתסמונת "הנפגע השני" - כיצד טעויות בטיפול, שמובילות לפגיעה או למוות של מטופלים, משפיעות על המטפלים. בסקר נשאלו צוותי רפואה אם קרו להם טעויות שבעקבותיהן נפגע מטופל, איך הרגישו ואם היתה להם כתובת לתמיכה. אמנם מטרת המהלך כולו היא להעצים את התמיכה שמקבלים רופאים ורופאות וצוותי סיעוד ולמנוע אצלם פגיעה הדומה לפוסט־טראומה בעקבות אירועים כאלה - אך העיתוי הפעם, כך נראה, היה בעייתי.

"הסקר הוא לא סוג התמיכה שאנו צריכים כעת", אומר רופא צעיר בסורוקה, "העיתוי והביצוע אומללים. מוטב שלא היה נברא. זו תמיכה שהיא 180 מעלות בכיוון הפוך ממה שאנחנו בסוורוקה צריכים כעת". הוא מדגיש כי "הרעיון לאתר נקודות לשיפור ולשימור הוא נפלא. אבל הביצוע הוא אפס. אנשים מסביבי קיבלו את זה בזעזוע, חשו שזה זלזול. שהשאלון מעיד על חוסר קשר בין מגדל השן של ההנהלה לבין השטח. אנשים נפגעו וכעסו. חשו שלא דיברו איתם על החבר שהתאבד, ועכשיו כותבים להם בהודעת טקסט 'שלום רב, כל אחד מאיתנו טעה לפחות פעם אחת וגרם נזק למטופל'. בעיניי זה כתב אישום, גזר דין ופסק דין".
זעמם של רופאים ואחיות יצא גם על כך שעל הסקר מתנוסס שמם ומספר הטלפון שלהם. אמנם בהודעה מצוין שהפרטים לא יישמרו ושמדובר בסקר אנונימי - אך תחושת חוסר הנוחות נשארה. "להפיץ סקר כזה כשעליו שם וטלפון זו ממש האשמה עצמית", הוסיף הרופא מסורוקה, "לא יכול להיות שיכתבו עליו שהוא אנונימי אך יופיע עליו השם והטלפון. העיתוי, הדרך, האנונימיות - נעשו פה כל הטעויות האפשריות". אחות שנחשפה לסקר הוסיפה: "זה חוסר רגישות וממש זוועה".
רופא: "חוסר טקט"
רופא מבית חולים אחר, שעובד בכללית, אומר: "זה חוסר טקט יוצא דופן לשלוח שאלון כזה. כשאדם או קבוצה נמצאים במצוקה צריך לעטוף, לחבק ולחזק. לרמוז לעובדים שהמצוקה נובעת מטעויות של העובדים עצמם זו טיפשות ואטימות. כשהצוות שם זועק על עומס ושחיקה זה נראה כאילו ההנהלה רומזת להם שהם חשים תסכול בגלל טעויות שלהם עצמם".
עוד בנושא:
מנהל איכילוב לשעבר על ההתאבדויות בסורוקה: "הייתי עוצר הכל כדי לאתר את הבעיה"
משרד הבריאות הקים ועדה לבחינת ההתאבדויות בסורוקה
התוכנית למניעת התאבדויות: רק אחד מתוך 231 מטופלים ניסה שוב לשים קץ לחייו
גורמים בכללית הודו שבדיעבד ייתכן שהיה צריך לדחות את עיתוי הפצת השאלון אך הדגישו שהוא קשור למהלך כלל־ארגוני ורב־שנתי של תמיכה במטפלים ושל בטיחות העשייה הרפואית. הם הדגישו שהעובדים בסורוקה קיבלו מעטפת תמיכה ושהשאלון אינו קשור לכך, והוסיפו שהעובדים לא נדרשו לדווח בשאלון האנונימי על טעויות פרטניות.
מכללית נמסר: "מטרת סקר תקופתי זה היא לתמוך במטפלים ולברר אילו כלים היו מעוניינים שנעמיד לרשותם במקרה של טעות. אנו מקפידים לשתף את הצוותים הרפואיים בתהליך ולשמוע את דעתם וציפיותיהם. צר לנו אם הדברים התקבלו בצורה אחרת מכוונתנו זו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו