משרד הבריאות מגיב לפרסום דו"ח מבקר המדינה שסוקר את התנהלות המדינה בהתמודדות עם משבר הקורונה, ואומר: "משרד הבריאות ומדינת ישראל מתמודדים עם מגפה פנדמית עולמית שמתרחשת אחת ל-100 שנה". מהמשרד עוד נמסר כי "בתוך קצב האירועים האינטנסיבי מאוד המשרד ילמד את מסקנות המבקר ויתקן את הדרוש תיקון. יש לציין שדברים רבים כבר עבורו שינוי ושיפור בזמן שחלף מהביקורת ועד עתה, והדברים נכתבו גם למבקר המדינה".
מאיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית נמסר בנוגע לדו"ח המבקר כי "הדו"ח חושף ליקויים חמורים בתחומי החקירות האפידמיולוגיות והשימוש באמצעים טכנולוגיים, בדיקות המעבדה, והרפואה בקהילה. מתוך הפרטים על הליקויים הנקודתיים ניתן לחבר את הנקודות ולראות את התמונה הכוללת של כישלון מערכתי המעיד על ליקוי מאורות. האחריות היא של הפיקוד העליון ולא של הש.ג".
הם ציינו כי "חשוב שנתמקד ביישום הלקחים המערכתיים העולים מהדו"ח על מנת לשפר ההתמודדות שלנו עם משבר הקורונה ואיומים נוספים. משבר הקורונה חושף את ההזנחה רבת השנים של מערכת הבריאות בדגש על מערך בריאות הציבור, שהמשיכה באופן בלתי נתפש גם בעיצומה של מגיפה עולמית".
לדבריהם, "הניוון וחוסר ההפעלה של מערכות חיוניות כדוגמת רשות החירום הלאומית יחד עם ריכוזיות יתר כפי שבא לידי ביטוי בתחום המעבדות ובכניסה המאוחרת של קופות החולים לתוך תהליכים שונים, פגעו ביכולת ניהול מושכל של משבר הקורונה. דרגי השטח גילו גמישות, מקצועיות ומסירות בהתמודדות עם המגיפה והצילו חיים רבים".
איגוד רופאי הציבור הוסיפו כי "הכתובת היתה על הקיר : קונספציה כושלת של ההנהגה, ניתוק מצרכי השטח, היעדר תכנון קדימה וראייה כוללת, חוסר נכונות להיערך ולהשקיע בפתרונות קבע בבריאות הציבור פגעו קשות בהתמודדות הלאומית עם משבר הקורונה".
לדבריהם, "מדו"ח המבקר ניכר כפי שהאיגוד הזהיר, כי התועלת בשימוש בשב"כ ככלי מסייע לאיתור מגעים אינה מצדיקה את הנזק וכי יש צורך להפסיק מיידית את השימוש בכלי זה. למרות מאמץ ראוי להערכה מצד השב"כ, ולאחר שיפור בתקופת ההפעלה השניה, הכלי אינו מאפשר איתור של רוב הנדבקים אלא לכל היותר ביחס של 0.3 נדבקים לכל מאומת מזוהה ואינו מסייע כלל לחקירה האפידמיולוגיות ולאיתור מקום ההדבקה".

יתר על כן, "גם לאחר שיפורים, לכל היותר 8% מהמגעים נמצאים כחולים לעומת 24% (פי שלושה) בחקירות האפידמיולוגיות האנושיות. מהדו"ח עולה גם כי מערך החקירות האפידמיולוגיות לא תוגבר בצורה מספקת בכוח אדם מקצועי קבוע ולא הושקעו המשאבים הנדרשים בשדרוג מערכת המידע".
עמדת מומחי האיגוד, שנמסרה לפני זמן רב למשרד הבריאות, היא כי "יש צורך בתעדוף ומיקוד החקירות האפידמיולוגיות. החקירות צריכות להתמקד באיתור אירועי התפרצות תוך הפקת לקחים ובאיתור מגעים בסיכון לתחלואה קשה.חיוני שנתמקד כעת בשינוי סדר העדיפויות, תוך העמדת בריאות הציבור במרכז תשומת הלב, השקעה בכוח אדם ומשאבים תוך תכנון קדימה ובשינויים מערכתיים שיאפשרו לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם משבר הקורונה ואיומים אחרים על בריאות הציבור".
תגובתו של שר המודיעין אלי כהן ביחס לדו"ח המבקר: "השב"כ נרתם לטובת המלחמה בנגיף הקורונה, על אף שאינה בליבת פעילותו. הודות לפעילות זו אותרו באמצעות כלי השב"כ לפחות 30% מהנדבקים. עפ"י ההערכות השמרניות, ניצלו בזכות פעילות זו חייהם של לפחות 300 אנשים.
"אילמלא איכוני השב"כ, כמות החולים הקשים הייתה גדולה ב-860 חולים נוספים והפגיעה הכלכלית במשק הייתה הרבה יותר משמעותית. חשוב לציין שכל הפעולות אושרו פה אחד על ידי כלל החברים בוועדה, תוך הקפדה באופן המחמיר ביותר על הפרטיות. כמו כן, נעשו על פני הזמן התאמות ושיפורים בתהליך ובאופן השימוש בכלי שתרם תרומה מכרעת לקטיעת שרשראות ההדבקה".
"בדו"ח הזה חסר הרבה"
יו"ר עובדי המעבדות אסתר אדמון: "הדו"ח שטחי ומפספס בהקשר למעבדות. מתאים יותר היה לגוף כמו הלמ"ס, ולא למבקר המדינה. להלן דוגמאות: 98 מיליון שקלים נשרפו על הבדיקות הסרולוגיות. לא התייעצו איתנו, אנשי המעבדות, והיהירות מהשטן. אנחנו נלחמים כבר חודשים רבים לקבל פחות ממחצית סכום זה, כדי לשפר את תנאי העבודה הגרועים של העובדים במעבדות הציבוריות, שמסתובבים מיואשים ומתכננים איך לפרוש מהמערכת הציבורית, ובזמן הזה ממשלת ישראל זורקת לפח סכום כפול של מיליוני שקלים על בדיקות סרולוגיות.
"דוגמה נוספת: אין בדו"ח מילת ביקורת על ההשקעה המטורפת של המדינה בהקמת מערך מעבדות פרטיות, במקום להשקיע ולחזק את המערך הציבורי. המיליארדים שנזרקים לפח, בחוסר הגיון כלכלי וחברתי, זה הימור וטיפשות.
"דוגמה שלישית לחוסר הגיון מוחלט: עיכוב מתן תשובות לבדיקות הקורונה. איפה בעולם יש מדינה שמשנעת בדיקות מצפון הארץ למרכז כדי להעביר למעבדה פרטית (מיי הריטג'), בזמן שחלק מהמעבדות הציבוריות שלה בצפון הארץ עובדות בתפוקה חלקית בלבד, והעובדים יושבים ומחכים לבדיקות".
עוד מסרה אדמון: "בדו"ח הזה חסר הרבה. יש חורים שחורים. למשל, אפס התייחסות לדו"חות מבקר המדינה מן העבר בנוגע למעבדות. בשנת 2016 כבר קבע המבקר אז שמדובר במחדל גדול והמדינה חייבת להשקיע בהבראת המערך הציבורי. באה הקורונה, חשבנו שזה יקרה, אבל המדינה החליטה להקים מערך פרטי מתחרה לציבורי. גול עצמי.
"יותר מכל, חסרה בדו"ח התייחסות רצינית לחורף, בהיבט הקורונה. כלל המעבדות הציבוריות בקופות ובבתי החולים צפויות להתמודד עם עומסים קשים בתת תקינת כוח אדם. עצוב שמבקר המדינה שכח להתייחס לזה, כי אנחנו כבר יודעים על הגידול הצפוי במשטחי גרון למי שמגלים תסמינים שעלולים להיות קורונה ובשלל בדיקות אחרות (בדיקות דם כימיות, מיקרוביולוגיות ועוד)".
שב"כ: "הפגועות הטכנולוגיות לא הובילו בפועל לפגיעה בפרטיות"
מדוברות השב"כ נמסר בתגובה לדברים שהתפרסום בדו"ח כי: "בתאריך 17/3/2020 הסמיכה ממשלת ישראל את שירות הביטחון הכללי להעמיד את יכולותיו הטכנולוגיות המתקדמות לטובת המאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה בישראל. לצד האחריות של שב"כ לסיכול טרור וריגול, השב"כ נענה לבקשה מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידי הארגון לסייע בהצלת חיים של אזרחי ישראל בשעת משבר זו אשר פקדה את מדינת ישראל.
"מרבית הנתונים המוצגים בדו"ח רלוונטיים לתאריך 3.8.2020 ואין בהם כדי לשקף את הנתונים העדכניים אשר מציגים תמונה שונה לחלוטין מזאת שהובאה לציבור, אודות תרומת השב"כ לסיוע במאבק בקורונה, כפי שעולה מהנתונים העדכניים. בנוסף, חוות הדעת העדכנית שהוגשה על ידי משרד הבריאות ב-25/10/20 לוועדת השרים, מלמדת על תמונת מצב שונה בתכלית, הן בהיבט הנתונים, והן בהיבט היעילות. חוות הדעת של משרד הבריאות קובעת באופן חד משמעי כי פעילות השב"כ הביאה לאיתור של עשרות אלפי חולי קורונה ובכך תרמה תרומה מכרעת לקטיעת שרשראות הדבקה ולהצלת חיי אדם רבים.
"בשונה מהנתונים הלא מעודכנים המוצגים בדו"ח, חוות דעת העדכנית של משרד הבריאות קובעת כי 59,326 חולים אותרו ע"י השב"כ, ומהווים 35.8% מכלל החולים, בניכוי בני אותו משק בית. בהתייחס ליעילות מנגנון הסיוע קובע משרד הבריאות בחוות הדעת שלו כי כתוצאה ממנגנון האיתור של שב"כ "נמנעו 40,546 חולים חדשים, 860 מקרי תחלואה קשים ו-304 מקרי תמותה.
"בשונה משנקבע בדו"ח המבקר, קובע משרד הבריאות בחוות הדעת העדכנית הנ"ל כי 'בהשוואה בין שתי שיטות החקירה, ברור כי מנגנון הסיוע של שב"כ לא נופל מהחקירות האפידמיולוגיות...'. עוד כתב כי "איתור המגעים ע"י שירות הביטחון הכללי הוא מנגנון יעיל ומהיר לאיתור מגעים של חולים, בין היתר בעשרות אלפים של מקרים של חולים מאומתים, שלא היו מאותרים ככל, או בזמן ללא סיוע זה".
"על פי הדו"ח העדכני של משרד הבריאות, 'אי בידוד חולים אלו מבעוד מועד, טרם אבחונם, היה גורם לעשרות אם לא מאות אלפי נדבקים וחולים נוספים, מעלה את מקדם ההדבקה וגורם לתחלואה קשה ותמותה נוספת'. פעילות השירות מבוצעת כל העת תחת פיקוח, מגבלות וריסונים ברורים אשר סוכמו ע"י היועמ"ש לממשלה, ועדת חוץ וביטחון של הכנסת וועדת השרים.
"הפעולות הטכנולוגיות של שב"כ מבוצעות באופן ממוכן, תוך הקפדה יתרה על אי חשיפה של מידע אישי ועל מחיקת הנתונים מהמערכות כפי שנקבע חוק. ארבעת המקרים הבודדים שהוזכרו בדו"ח תחת סעיף 'תקלות בפעילות' מתוך מאות אלפי בדיקות חולים שבוצעו ע"י השב"כ, אירעו במהלך תקופת ההפעלה הראשונה ונבעו מכשלים טכניים (גיבויים אוטומטיים שנמחקו מיד) או לטובת מו"פ להגברת האפקטיביות. בפועל לא הובילו לפגיעה בפרטיות. חריגות בודדות אלו, כחלק ממדיניות התחקור והשקיפות הנהוגה בשירות, דווחו ביוזמת השירות ובזמן אמת ליועמ"ש לממשלה.
"במהלך תקופת הפעילות, שב"כ ביצע שיפורים ודיוקים משמעותיים אשר הביאו לצמצום מספרי המגעים הפוטנציאלים של כל חולה - שיפורים אלה הורידו משמעותית את מספר הנדרשים בבידוד. לצד כל אלה, המליץ שב"כ על צמצום ימי הבידוד ועל מהלכים לשיפור אפקטיביות התהליך הכולל לקטיעת השרשרת".
השתתף בהכנת הידיעה: אריאל כהנא
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו