קופות החולים חרגו בשנת 2020 בכ־100 מיליון שקלים מכפי שמשרד הבריאות מתיר להן לפרסום ולשיווק. לפי דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, ב־2020 הוציאו הקופות 136 מיליון שקלים על פרסום ושיווק, בעוד ההוצאה המותרת להן לכך מוגבלת ל־37 מיליון שקלים בלבד.
לפי הנתונים, הוצאות הפרסום והשיווק של ארבע הקופות עלו ב־17.5% בין השנים 2020-2017 - מכ־116 מיליון שקלים ב־2017 לכ־136 מיליון שקלים ב־2020.
ב־2020 הוציאה קופת חולים מאוחדת 48.6 מיליון שקלים - פי 6.5 מ־7.37 מיליון השקלים המותרים לה לפרסום ולשיווק; מכבי הוציאה 32.8 מיליון שקלים, כמעט פי 3.5 מ־9.51 מיליון השקלים המותרים לה; לאומית חרגה פי שלושה, והוציאה 20.6 מיליון שקלים לעומת הסכום של 6.5 מיליון שקלים שהותר לה; וכללית הוציאה 34 מיליון שקלים בשעה שמותר לה 13.76 מיליון שקלים בלבד.
ח"כ אופיר כץ (הליכוד), יוזם הדו"ח: "מדובר בחריגה בסכום שהקופות יכלו להשקיע בקיצור תורים בצפון, בהוספת כוח אדם בדרום, בציוד רפואי, במכשור ובשיפור הרפואה בפריפריה. לא הגיוני שמשרד הבריאות מתעלם ולא מטיל סנקציות על ההוצאות החזיריות האלו".
תגובת מכבי: "רק שישית מהסכום נועדה לפרסום ולשיווק. בשנת 2020 פעלה מכבי למען בריאות חבריה בפעילויות הסברה ושיווק הכרחיות בנושאי הקורונה, כמו גם במידע על אופן מתן החיסונים, הנחיות לשעת סגרים ועוד. ראוי שתקנות השיווק יותאמו לעידן הדיגיטלי שבו הצרכן דורש מידע מייד בכל הפלטפורמות".
ממאוחדת נמסר כי ההוצאות המיוחסות לה "לא משקפות את הוצאות השיווק כהגדרתן בחוק, וכוללות הוצאות על מסירת מידע למבוטחים, ומיליוני שקלים שהוחרגו לטובת הקורונה ועידוד התחסנות. הקופה קיבלה אישור משרד הבריאות לפעולות השיווק ולקמפיינים, והטענה על חריגה משוללת כל יסוד".
תגובת כללית: "ההתמודדות עם מגיפת הקורונה מצריכה משאבים גבוהים מהרגיל, בכל הפלטפורמות. הוצאות אלה מתקיימות על פי הנחיות משרד הבריאות ומדווחות לו באופן שוטף ושקוף".
בלאומית לא הגיבו לפניית "ישראל היום".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו