אסון הכטב"ם: חיי אחד החיילים ניצלו - בזכות תרופה שנעשה בה שימוש בפעם הראשונה בישראל

בבית החולים שיבא נעשה שימוש בתרופה בשם קנגרלור, שאפשרה לתת טיפול מהיר יותר לאחד החיילים, שסבל בקרע בעורק בצוואר • מדובר בפעם הראשונה שבישראל משתמשים בה, ובזכותה לא הוחמר הדימום במוחו של החייל בזמן ההמתנה לפרוצדורה הרפואית

צינתור (אילוסטרציה). צילום: באדיבות שיבא

בטיפול שניתן בשיבא לחיילי גולני שנפצעו אמש (ראשון) באסון הכטב"ם, נעשה, ככל הנראה לראשונה בישראל, שימוש בתרופה חדשה, שאפשרה לתת טיפול מהיר יותר לאחד החיילים, שסבל בקרע בעורק בצוואר. התרופה החדשה- מדלל דם שניתן בעירוי, אפשרה לבצע צינתור של עורקי הצוואר באופן מיידי וללא המתנה.

פינוי פצועים מאירוע הכטב"ם לבית החולים רמב"ם // דוברות רמב"ם

"שניים מהפצועים שהגיעו אתמול היו עם פגיעות רסיסים באזור הצוואר, כאשר אצל אחד מהם הרסיס יצר חור בעורק התרדמה", מספר ד"ר דוד אוריון, מצנתר מוח ומנהל היחידה לנוירולוגיה פולשנית ושבץ מוחי בשיבא. "מדובר במצב מסוכן כי הדם פורץ אל רקמות הצוואר, שם נוצרת המטומה - עצירה זמנית של הדם. הפצוע בסיכון להידרדרות מהירה במצבו כי הוא עלול להמשיך לדמם, מה שיגרום ללחץ על דרכי האוויר, או שהעורק עלול להחסם ואז יש פגיעה במוח".

"יש צורך בתיקון מהיר של העורק ואת זה עושים על ייד החדדרת סטנט, גליל רשת שאוטם את הדופן וסוגר את הקרע, דרך עורק המפשעה או דרך היד". אלא שהסטנט עצמו עלול לגרום לסיבוך אחר - היווצרות קרישי דם בקרבתו וחסימה של כלי הדם, ולכן, לפני החדרת סטנט יש צורך לתת למטופלים מדללי דם. עד כה הם ניתנו בכדורים, שמשך הזמן עד להשפעתם אורך כ-40 דקות.

בית החולים שיבא (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

"במצבים כאלה אין לנו זמן להמתין ולתת תרופות דרך הפה. בעזרת תמר צייזלר, רוקחת קלינית בשיבא, הגשנו בקשה לא מזמן לאשר לנו שימוש בתרופה שבה משתמשים לראשונה בארץ תחום המוח, וכך התאפשרה הפעולה בצורה דחופה ולא הסתכנו בהחמרת הדימום בזמן ההמתנה", מסביר ד"ר אוריון.

התרופה החדשה שניתנת בעירוי נקראת קנגרלור. לאחר שהחייל הפצוע קיבל אותה בשילוב עם אספירין בוצע מיידית צינתור לתיקון עורק התרדמה הפגוע על ידי ד"ר אוריון וד"ר גל יניב מנהל יחידת צנתורי מוח בשיבא.

פינוי פצועים מאזור נפילת הכטב"ם סמוך לבנימינה, צילום: Getty Images

"המטופל כבר מרגיש היום בסדר גמור. הדימום נעצר והעורק תקין. מתחילת המלחמה נתקלנו בסיטואציות של נפגעי רסיסים בראש שצריכים צינתור דחוף, ויש גם מקרים של אירועים מוחיים שצריכים סטנט דחוף. לכן נערכנו לשימוש בתרופה. מרגש שזו פעם ראשונה שמשתמשים בתרופה וזה יצא בסיטואציה של טיפול מציל עבור חייל שנפגע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר