מחקר חדש מצא: "אוזמפיק" עשויה להפחית את הסיכון למנת יתר ממשככי כאבים

החוקרים מקווים שהממצאים יוכלו לסייע בהתמודדות עם המגפה שהולכת ומתרחבת גם בישראל • ההערכה היא שתרופות שמכילות סמגלוטייד פועלות לא רק על הפחתת החשק לאכילה, אלא גם על אזורים במח הקשורים להתמכרות • ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה: "צריך להתייחס לממצאים בזהירות הנדרשת"

זריקת אוזמפיק. צילום: איי.פי

מחקר חדש שפורסם בימים האחרונים על ידי חוקרים מבית ספר לרפואה של אוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב ( Case Western Reserve) באוהיו, ארצות הברית מצא אפשרות חדשה להתמודדות עם מגפת שימוש יתר במשככי כאבים מסוג אופיואידים.

לפי הממצאים של מחקר שפורסם בימים האחרונים בכתב העת JAMA Network Open שימוש בסמגלוטייד (החומר הפעיל בתרופות כמו אוזמפיק וויגובי) היה קשור לשימוש בכמות נמוכה יותר של אופיואידים.

אוזמפיק, צילום: רויטרס

החוקרים מצאו שאצל חולים עם התמכרות לאופיואידים, שהיו חולים גם בסוכרת סוג 2, היו כמעט 60 אחוז פחות אירועים של נטילת מינון יתר של אופיואידים בקרב חולים שטופלו גם באוזמפיק, לעומת חולים שטופלו בתרופות אחרות לסוכרת (אינסולין, תרופות מסוג 1 GLP).

צוות המחקר בהובלת פרופ' רונג שו ניתח תיקים רפואיים של כמעט 33,000 מטופלים עם התמכרות לאופיואידים שסבלו גם מסוכרת מסוג 2 מדצמבר 2017 ועד יוני 2023. על פי הממצאים כ-3,000 מהחולים קיבלו תרופות המכילות את החומר הפעיל סמגלוטייד (חומר פעיל המצוי באוזמפיק וויגובי), בעוד ששאר בחולים קיבלו טיפולים שונים כמו אינסולין ותרופות לסוכרת מסוג GLP-1 מדור ישן יותר.

פועלות לא רק על הפחתת החשק לאכילה, זריקת אוזמפיק, צילום: GettyImages

החקרים עקבו אחר מספר המקרים של שימוש במנות יתר של אופיואידים אצל החולים בפרק זמן של שנה אחר שהפסיקו את הטיפול בסמגלוטייד או בתרופות אחרות. על פי הממצאים נרשמו 42 מקרים של שימוש במנות יתר של אופיואידים בקרב קבוצת חולים שקיבלו סמגלוטייד, לעומת 97 מקרים בקרב הקבוצה של החולים שקיבלה אינסולין – הפחתה של 58 אחוז בין שתי הקבוצות.

כידוע, מאז 2017 שימוש באופיואידים, תרופת ממכרות לשיכוך כאבים, מוכרז בארה"ב כ"מצב חירום בריאותי", שגורם ל-72 אחוז ממקרי המוות ממינון יתר של תרופות בארה"ב.

תוצאות המחקר הנוכחי מצטרפות לראיות הולכות וגוברות המלמדת על היתרונות הבריאותיים הרבים של תרופות מהדור החדש המחקות את פעילות ההורמון GLP-1 מעבר לוויסות רמות הסוכר בדם וסיוע בירידה במשקל. מחקרים שפורסמו בחודשים האחרונים מצאו יעילות לתרופות אלו למחלות כרוניות נוספות – החל ממחלות כליה, דום נשימה בשינה, אי ספיקת לב ועד להפחתת שימוש בניקוטין ואלכוהול.

"המידה שבה תרופות GLP-1 יכולות להועיל לטיפול בשימוש יתר באופיואידים אינה ברורה עדיין לחלוטין", הסבירה ד"ר נורה וולקוב, אחת החוקרות ומנהלת המכון הלאומי לשימוש יתר בתרופות במרכז הלאומי לבריאות בריאיון לרשת CNBC. "הממצאים הראשוניים ממחקר זה מצביעים על האפשרות שלתרופות מסוג GLP-1 עשוי להיות ערך בסיוע במניעת מנת יתר של אופיואידים".

ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, צילום: רויטל טופיול

ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה: "ממצאי המחקר הנוכחי מדגישים את הפוטנציאל של השימוש בתרופות לסוכרת והרזייה לטיפול בשימוש יתר במשככי כאבים מסוג אופיואידים שהולכת ומתרחבת גם בישראל. עם זאת צריך להתייחס לממצאים בזהירות הנדרשת, ולהמתין למחקרים נוספים שיוכלו לאשש ולחזק את המסקנות. ניתן להעריך שהסיבה שתרופות מסוג GLP1 מפחיתות את הסיכון לשימוש בתרופות ממשפחת האופיואידים היא שהחלקים במוח שמניעים התנהגויות אכילה חופפים במידה רבה את גם את אלו שמפעילים את הדחף לצרוך אלכוהול או חומרים ממכרים אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר