הדסה ושיבא בראש הטבלה, היכן איכילוב ורמב"ם? מדד איכות הטיפול בבתי החולים

כמה זמן תמתינו לבדיקה במיון בבית החולים הקרוב אליכם? • אילו בתי חולים מצטיינים בטיפול מהיר ואילו מתעכבים? • דוח מדדי האיכות של משרד הבריאות לשנת 2023 חושף את כל הפרטים

שוב בטופ, ביה"ח שיבא. צילום: אי.אף.פי

דוח מדדי איכות הטיפול של משרד הבריאות לשנת 2023 מתפרסם היום (רביעי) ומציג תמונה מקיפה על מערכת הבריאות בארץ. בתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים עמדו ב-100% בכל המדדים. למעלה מ-80 מדדי איכות נבדקו בבתי החולים הכלליים, הגריאטריים, השיקומיים, הפסיכיאטריים, ועוד. המדדים משקפים טיפול מהיר, איכותי ובטוח.

אז באיזה בית חולים יבדקו אתכם הכי מהר במיון? הזמן הממוצע בישראל עמד על 8 דקות. בלניאדו ובנהריה הבדיקה תתבצע תוך 4-5 דקות. בבתי החולים הגדולים מוביל איכילוב (6 דקות), מאיר (7), שיבא וסורוקה (8), רמב"ם, הדסה ושערי צדק (9). זמן ההמתנה הארוך ביותר נרשם בברזילי (13 דקות), מעייני הישועה (11) וקפלן ושניידר (10). הנתון הזהה לזה שבשנתיים הקודמות.

זמני בדיקות בבתי חולים,

יצויין כי השנה משרד הבריאות נמנע מלדרג באופן השוואתי את בתי החולים. ובשל העובדה שבתי החולים הגדולים נדרשים לעמוד ביותר מדדים, בהם מדדי איכות פסיכיאטריים גריאטריים ושיקומיים, הדירוג מוטה לרעתם.

בתי החולים הכלליים נמדדו במניעת זיהומים, טיפול בשבץ, טיפול מהיר במיון, הרדמה והנשמה, דיאליזה וטיפול בפגים. בתי חולים נוספים שעמדו ביעד הם שיבא (10 מתוך 11 מדדים כלליים ו-10 מדדים נוספים פסיכיאטריים, גריאטריים ושיקומיים), העמק (9 מתוך 10), בילינסון ולניאדו (8 מתוך 9), איכילוב ושערי צדק (9 מתוך 11), כרמל, אסותא אשדוד ומאיר (8 מתוך 10), וסורוקה והלל יפה (8 מתוך 11).

זמן ההמתנה לבדיקת שבץ בבתי החולים, צילום: ללא קרדיט

בתי חולים שקיבלו דירוג נמוך במיוחד הם קפלן (עמד רק ב-3 מתוך 10 מדדים), ברזילי (4 מתוך 10), נהריה (6 מתוך 10 מדדים), בני ציון (6 מתוך 9 מדדים) וולפסון (2 מתוך 3 מדדים) ויוספטל (4 מתוך 6 מדדים).

בית חולים יוספטל אילת, דירוג נמוך במיוחד, צילום: יהודה בן יתח

למרות המלחמה שפרצה ברבעון האחרון של 2023 לא נצפו שינויים מהותיים בעמידה ביעדי איכות הטיפול ובמשרד הבריאות מציינים שהדבר מצביע על חוסנה של מערכת הבריאות, על רמה גבוהה של איכות הטיפול ועל כך שיעדי האיכות הוטמעו בעבודת צוותי הרפואה.

בשנת 2023, התכנית מנתה 82 מדדי איכות, ביניהם: ביצוע בדיקות התפתחות בטיפת חלב, מתן חיסונים שונים (מרובע, נגד שעלת, מחומש), מתן טיפול אנטיביוטי לפני ניתוחים, מסירת הודעה מוקדמת מצוות האמבולנס לצוות המיון במקרה של חשד לשבץ, המלצה לטיפול בסטטינים לחולים לאחר התקף לב, וניתוח שבר צוואר ירך תוך 48 שעות. בשנה החולפת הפסיקו לאסוף נתונים על מדד משך הגבלה  (קשירה) בבתי חולים פסיכיאטריים בבתי חולים פסיכיאטריים עקב חוסר שיתוף פעולה. כמו כן, מדדי תוצאה שמשקפים את השפעת הטיפול על רווחת המטופל לא פורסמו.

חוסר שיתוף פעולה באיסוף נתונים, בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

באילו ימים ושעות תמתינו פחות זמן במיון? במשמרות הלילה ובמהלך שישי ושבת זמן ההמתנה קצר בדקה. אבחון מהיר בעת חשד לאירוע מוחי הוא קריטי למתן טיפול מתאים ולשיפור סיכויי ההישרדות. אחד המדדים הוותיקים בתוכנית מודד את משך הזמן מההגעה למיון עם חשד לאירוע מוחי ועד לבדיקת הדמיה (CT ראש או MRI). היעד הוא 25 דקות אך הממוצע בישראל עומד על 24 דקות, שיפור של 4 דקות לעומת 2019.

MRI, איולסטרציה, צילום: GettyImages

עם זאת, לאורך השנים, הטיפול בנשים פחות מהיר מגברים (25 דקות בממוצע לעומת 23). הפער גדול יותר בגילאים הצעירים (עד 54) - נשים ממתינות 33 דקות לבדיקה וגברים 24 דקות. כל דקה משמעותית באירוע מוחי.

משך ההמתנה הקצר ביותר לבדיקה נמדד באסותא אשדוד (19 דקות) וברזילי (22). מבין בתי החולים הגדולים מובילים הדסה עין כרם (21), איכילוב וסורוקה (23), שיבא (24), בילינסון, שערי צדק ורמב"ם (25). זמני המתנה מעל ליעד נמדדו באסף הרופא (28), הלל יפה (29) ובית החולים קפלן (62 דקות).

אסותא אשדוד (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

מדד איכות חדש שמתפרסם השנה לראשונה מראה כי למעלה ממחצית חולי סרטן המעי הגס בשלב 3 קיבלו טיפול כימותרפי מניעתי תוך חודשיים מהניתוח. קבלת טיפול מוקדם קשורה לסיכויי הישרדות גבוהים. 45% מהחולים קיבלו את הטיפול יותר מחודשיים לאחר הניתוח. בשל מספר נמוך של מטופלים לא פורסמו נתונים פרטניים לפי בתי חולים.

בין המדדים הנבדקים בבתי החולים הפסיכיאטריים נמצא מדד של אשפוז פסיכיאטרי חוזר תוך חודש מהשחרור. תופעה שכיחה שפוגעת בחולים ומהווה נטל על מערכת הבריאות. היעד הוא 15% אך הממוצע הארצי הוא 17.8%. כמעט כל מאושפז חמישי בבית חולים פסיכיאטרי חוזר תוך חודש לאשפוז.

למעלה ממחצית חולי סרטן המעי הגס בשלב 3 קיבלו טיפול כימותרפי מניעתי תוך חודשיים מהניתוח

בתי חולים עם שיעור אשפוזים חוזרים גבוה במיוחד הם אברבנאל והרצוג (22%), מרחבים ושער מנשה (21%), מזרע ומעלה כרמל (20%), שיבא, באר שבע ולב השרון (19%). שיעור נמוך נמדד ברמב"ם (5%), הדסה (6%) ואיכילוב (7%).

ישנה שונות רבה בין נותני השירותים במערכת הבריאות. שיעור העמידה של בתי החולים הכלליים במדדים גבוה יחסית, אך הטיפול בטיפות חלב (חיסונים, איתור דיכאון, איתור אלימות, בדיקות התפתחות) ובבתי החולים הפסיכיאטריים לא עומד כמעט בכלל במדדים.

אוריאל בוסו, צילום: אורן בן חקון

שר הבריאות, אוריאל בוסו: "בשנה האחרונה זכינו להיווכח ברמתה הגבוהה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל. הצלחת המערכת להתמודד עם אתגרי השנה הוכיחה את השאיפה למצוינות והישגיות של משרד הבריאות. ככל שנפיק לקחים ונשלב אותם בתוכניות העבודה, נמשיך לחזק את המערכת ולשפר את הטיפול במטופלים."

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "החתירה למצוינות באיכות ובטיחות בבריאות היא מסע מתמשך, הדורש שיתוף פעולה וחדשנות. השנה, מערכת הבריאות התגייסה לטיפול בנפגעי המלחמה, וראינו כי למרות הקושי, הצליחו הצוותים הרפואיים לעמוד בכל המדדים."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר