מקרה נדיר: תחלואה בקדחת הנילוס גרמה לפגיעה קבועה בראייתה של צעירה

ד"ר הקר, שטיפל בצעירה, מספר ש"היא תיארה 'זבובים' שמטיילים לה בשדה הראייה. בבדיקה ראינו בחלל העין תאי דלקת ומוקדי דלקת ברשתית" • מנהל מחלקת העיניים בביה"ח אסותא אשדוד הסביר את הסיבוך שנוצר: "נראה שהווירוס שמתפשט דרך מערכת כלי הדם הגיע לכלי הדם הקטנים שבעין"

דיון בנושא התפרצות קדחת הנילוס המערבי \ ערוץ הכנסת

המספרים מאחורי התחלואה: קדחת הנילוס המערבי ממשיכה להתפשט בישראל בהיקפים חריגים. נכון לאתמול (רביעי) אובחנו בישראל 331 חולים, כאשר כ-130 מהם אובחנו רק בחודש יולי. עד כה נפטרו 18 חולים. כ-80% מהנדבקים אינם מפתחים תסמינים, ורק כאחוז מבין אלו שמפתחים תסמינים יפתחו תסמינים קשים כמו דלקת קרום המוח, דלקת המוח או שיתוק.

אתמול הסתיים מקרה נדיר של תחלואה במחלה במוות. אישה בת 30 נדבקה בקדחת ואושפזה בתחילה בבית חולים בארץ, היא שוחררה ללא אבחנה אולם משהמשיכה לסבול מכאב אושפזה בבית החולים אסותא אשדוד. הרופאים בבית החולים זיהו דלקת באדמית העין, השכבה שמתחת לרשתית, אצל המטופלת ועלה החשש מכך שהיא עלולה לסבול מליקוי קבוע בראייתה.

יתוש הנילוס המערבי, צילום: מתוך ויקיפדיה

"בשבוע שעבר הגיעה אלינו אישה צעירה עם טשטוש ראייה בשתי העיניים", מספר פרופסור יוסי פיסקל, מנהל מחלקת עיניים באסותא אשדוד. "ראינו שיש לה דלקת לא ברורה בחלק האחורי של העין. כל הבדיקות לגבי מזהמים אפשריים יצאו שליליות ולכן העלינו את הרעיון שאולי זה קשור לקדחת הנילוס המערבי, שנפוצה כעת. 33 שנה אני רופא עיניים וזה המקרה הראשון מסוגו נתקלתי בו וששמעתי עליו. בספרות הרפואית יש סדרת מקרים כאלו שתוארה לפני כ-20 שנה, כך שמדובר במקרה נדיר. כנראה הווירוס, שמתפשט דרך מערכת כלי הדם, הגיע לכלי הדם הקטנים שבעין. חשוב לעורר מודעות בציבור ובקרב רופאי העיניים לאפשרות כזו".

ד"ר איתי הקר, צילום: אסותא אשדוד

מי שהגיע לאבחנה הנדירה הוא מתמחה במחלקה, ד"ר איתי הקר, שהתייעץ עם עמיתיו בשיקגו. על הענקת הטיפול מספר ד"ר הקר: "הצעירה הגיעה אלינו עם מגוון סימפטומים - כאבי ראש, בחילות, כאבי שרירים, פריחה, ספירה נמוכה של תאי דם לבנים וטשטוש ראייה בשתי העיניים. היא תיארה 'זבובים' שמטיילים לה בשדה הראייה, כתמים שמפריעים לה לראות. בבדיקה ראינו בחלל העין תאי דלקת ומוקדי דלקת ברשתית, אלו היו הכתמים שהיא רואה".

לדברי ד"ר הקר סיבוכים שכאלו נפוצים בעיקר במחלות דלקתיות נדירות ובמחלות כמו עגבת ושחפת. "לכן חשבו הרופאים כי אין טיפול רפואי למחלה והותירו אותה במעקב בלבד. מצבה של המטופלת השתפר והיא שוחררה אחרי אשפוז של ארבעה ימים, אך עלולים להיות לה אזורים בשדה הראייה שבהם היא תראה מטושטש. חשוב להיות מודעים לכך שקדחת הנילוס המערבי עלולה להתבטא גם בפגיעה בראייה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר