התפרצות קדחת הנילוס: שבעה נדבקים נפטרו, בכנסת יערכו דיון חירום

שבעת הנפטרים עד כה מקדחת הנילוס המערבי היו בני 65 ומעלה • שר הבריאות בוסו: "אנו מסייעים לרשויות ולמשרד להגנת הסביבה למגר את גורמי התחלואה בהקדם"

יתוש עוקץ בן אדם. צילום: Getty Images

שבעת הנפטרים עד כה מקדחת הנילוס המערבי היו מבוגרים מאוד - בני 65 ומעלה, וכך גם החולים הקשים המונשמים - שישה מהם היו מעל גיל 65. מטופל נוסף הוא בין גילאי 45 ל-64, כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהועברו לבקשת "ישראל היום". עוד עולה מהנתונים שמבין 81 הנדבקים עד כה ישנם 3 ילדים עד גיל 18. מצב כולם טוב. בהם ילדה בת 9 מצפון תל אביב שאושפזה באיכילוב ושוחררה לביתה.

ועדת הבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ יונתן משריקי, תקיים הבוקר (שני) "דיון חירום" בנושא התפרצות קדחת הנילוס המערבי.

בית חולים איכילוב (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ

יתושים נגועים בקדחת הנילוס התגלו עד כה באזור תל אביב, רמת גן, נתב"ג וכן קיסריה, מודיעין, מעלה אדומים ובית אריה. המחלה מועברת בעקיצת יתוש ואינה מדבקת מאדם לאדם. 80% מהנדבקים כלל לא יחושו סימפטומים. רק 20% יחושו ברע ויסבלו מכאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף. סיבוכים נוירולוגיים כמו דלקת קרום המוח ושיתוק יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. במשרד הבריאות מציינים כי "הסיכון לתחלואה משמעותית הוא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני".

שר הבריאות אוריאל בוסו קיים אתמול (ראשון) ישיבת הערכת מצב בעקבות העלייה במקרי התחלואה של קדחת מערב הנילוס. השר ביקש לשמוע על קצב התפשטות הנגיף ועל מצבם של החולים המטופלים בבתי החולים. השר ביקש להמשיך לאבחן ולנטר את המחלה ולפעול ככל הניתן למניעת הידבקות של קבוצות סיכון.

"משרד הבריאות עוקב מקרוב אחר נתוני ההידבקות בקדחת הנילוס ומספר המאושפזים בבתי החולים. אני קורא לציבור לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות ולפנות לקבלת טיפול במקרה הצורך. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים ומסייעים לרשויות ולמשרד להגנת הסביבה למגר את גורמי התחלואה בהקדם", אמר השר בוסו.

אוריאל בוסו, צילום: אורן בן חקון

תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין חודש יוני לחודש נובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה.

על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהייה.

מספר החולים שאובחנו השנה עד כה הוא הגבוה ביותר מאז 2018 (שבה אובחנו כ-130 חולים בכל השנה) והגבוה ביותר בעשור האחרון ביחס לנתונים עד לחודש יוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר