תרחישי פינוי ועלטה: כך נערכת מערכת הבריאות למלחמה

אחד מהתרחישים הוא הפעלה של בתי החולים כ"אי בודד" בשל קושי לנוע בצירים • תרחיש מאיים נוסף שאליו נערכים במשותף משרד הבריאות, פיקוד העורף, קופות החולים והרשויות המקומיות - הפסקות חשמל ממושכות באזורים נרחבים • בין היתר, מרפאות ביישובים סמוכי־גבול צוידו בגנרטורים ונערכו לפעול כ"מרפאות אחודות" שמשרתות את כלל מבוטחי הקופות

הפעלה כ"אי בודד". מבנה ממוגן בביה"ח זיו בצפת. צילום: אייל מרגולין/ג'יני

בבית החולים לגליל בנהריה מאשפזים חולים זה שמונה חודשים בתנאים לא מיטביים, במבנה ממוגן שמספיק לכ־300 מיטות אשפוז בלבד - פחות מחצי מיכולותיו. במתכונת זו פועלים בתי החולים בצפת ובנהריה כבר חודשים, וזו רק חלק מהיערכות מערכת הבריאות לתרחישים של מלחמה בצפון.

שר הביטחון גלנט בתרגיל של ועדת המשק לשעת חירום לתרחיש מלחמה בזירת הצפון (15.02.24) // שירה קינן

אחד מהתרחישים הללו הוא הפעלה של בתי החולים כ"אי בודד" בשל קושי לנוע בצירים. במסגרת היערכות זו, חוזקו יכולות בתי החולים בצפון ובדרום בתחום הטראומה, לרבות קליטת מומחים לתחומים נדרשים - כירורגיית לב־חזה, נוירוכירורגיה ועוד.

תרחיש מאיים נוסף שאליו נערכים במשותף משרד הבריאות, פיקוד העורף, קופות החולים והרשויות המקומיות - הוא הפסקות חשמל ממושכות באזורים נרחבים, שחלקם עלולים להיות במקביל תחת אש. במסגרת זו, מרפאות ביישובים סמוכי־גבול צוידו בגנרטורים ונערכו לפעול כ"מרפאות אחודות" שמשרתות את כלל מבוטחי הקופות.

נפילה בצפון (ארכיון), צילום: ללא

האיומים מתרחבים

לצד זאת, בוצע מיפוי של כ־3,000 חולים מונשמים או מטופלים שנעזרים במחוללי חמצן בבתיהם, כדי שיפונו בעת מלחמה למוסדות גריאטריים, לבתי מלון או למתקנים אחרים - במטרה שלא "לפקוק" את בתי החולים במונשמים. חולים נוספים שיזדקקו למענה הם קשישים שמרותקים לבתיהם וחולים נוספים עם צרכים מיוחדים.

יצוין שתוכניות פינוי אלו, לצד הפעלת מרפאות אחודות, נלמדו במערכת הבריאות כלקחים עוד ממלחמת לבנון השנייה. נושא פינוי מונשמים בעת הפסקת חשמל ממושכת מוכר למערכת הבריאות מאז סופת השלג הארוכה של 2013 באזור ירושלים. תוכניות הפינוי ב"תרחיש עלטה" תורגלו בעזרת גיבוי שאינו ממוחשב, כדי שאכן ניתן יהיה לפעול ולהגיע לאותם חולים גם בהפסקות חשמל.

פינוי פצועים בלחימה בעזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

את מידת ההיערכות וחשיבותה ביטא במדויק שר הבריאות, אוריאל בוסו, כשאמר בכנס של השלטון המקומי שנערך בתחילת החודש כי "עקב האיומים המתרחבים, אנו עובדים בימים אלו יחד עם השלטון המקומי על היערכות לתרחיש עלטה, שמאתגר מאוד את המערכת בכל הקשור לטיפול בחולים עם צרכים רפואיים מיוחדים, ובהם מונשמים ונתמכי נשימה.

"בכל רגע נתון מטופלים בביתם יותר מ־45 אלף בני אדם, מתוכם כ־3,000 מונשמים. אם ניקלע חלילה לתרחיש העלטה, המשימות על כל הארגונים במערכת הבריאות יהיו אדירות ואינסופיות. העבודה המשותפת עם ראשי הרשויות היא צורך קיומי - מציל חיים, במלוא מובן המילה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר