בשל מצב החולים: בשיבא שוקלים טיפול ניסיוני בקדחת הנילוס

חולים בקדחת שמצבם קשה מקבלים טיפול תומך בלבד מכיוון שאין תרופה או חיסון למחלה • מומחי הזיהומים בבית החולים שוקלים מתן זריקות אינטרפרון לחולים הקשים

בית החולים שיבא . צילום: גדעון מרקוביץ'

על רקע ריבוי מקרי התחלואה בקדחת הנילוס המערבי, בבית החולים שיבא שוקלים להתחיל לתת לחולים הקשים טיפול חמלה נסיוני למחלה הנגיפית, שאין לה כרגע שום טיפול תרופתי. עד כה השנה אובחנו בישראל 32 חולים בקדחת מערב הנילוס, המספר הגבוה ביותר לתקופה זו בעשור האחרון. 27 מטופלים בבתי החולים, כאשר שלושה מהם מונשמים ושתי מטופלות נפטרו

חולים בקדחת מערב הנילוס שמצבם קשה מקבלים טיפול תומך בלבד ומכיוון שאין תרופה או חיסון למחלה, עיקר ההמלצות מתמקדות במניעה: שימוש בחומר דוחה יתושים וטיפול במקורות מים עומדים.

ריבוי מקרי הידבקות של קדחת הנילוס המערבי, צילום: ויקיפדיה

עם זאת, בבית החולים שיבא בתל השומר, דנים בימים אלו במתן טיפולי חמלה לחולים קשים מאד עם קדחת הנילוס המערבי, תחת פרוטוקול טיפול שיקבע בשיבא. האפשרות הטיפולית המועדפת כעת היא מתן זריקות אינטרפרון. מדובר בחומר שמופרש על ידי הגוף בזמן זיהום. זריקות אינטרפרון משמות למגוון טיפולים. מזיהומים ועד טרשת נפוצה ויש עדויות מניסויים בבעלי חיים שיש לחומר יכולת לסייע להחלמה מקדחת הנילוס המערבי.

ההערכה היא שמספר הנדבקים בנגיף, שלא פיתחו כל סימפטומים עשוי להגיע למאות. זאת משום שכ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים.

לכידת יתושים נגועים בקדחת הנילוס, צילום: המשרד להגנת הסביבה

על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהיה.
במשרד הבריאות מציינים כי "תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין החודשים יוני לנובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה. הסיכון לתחלואה משמעותית היא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני".

עוד הוסיפו כי "במקרים של תחלואה בקדחת מערב הנילוס מקיים משרד הבריאות חקירה אפידמיולוגית והמידע מועבר למשרד להגנת הסביבה לצורך פעילויות מניעה והדברה מקומית ע״י הרשויות. בנוסף, משרדי הבריאות והגנת הסביבה מיידעים את הציבור על אזורים בהם נלכדים יתושים נגועים בנגיף".

מחקר קליני חדש לטיפול בקדחת הנילוס המערבי מתחיל באיכילוב

לאור מצב התחלואה החריג הוקם באיכילוב צוות משימה מיוחד להתמודדות עם קדחת הנילוס המערבי, כאשר עד היום לא ידוע על טיפול למחלה זו. כחלק מפעולות הצוות הוחלט על התחלה של מחקר קליני בתרופה שנקראת אינטרפרון. תרופה זו מחזקת את התגובה האימונית של הגוף נגד הנגיף וקיים ניסיון איתה ממגפת הקורונה. על מנת להבין אם קיים יתרון לשימוש בתרופה זו בקדחת הנילוס המערבי, הוחלט כי התרופה תינתן תחילה במסגרת מחקר קליני, על פי נוהלי מחקר קליני מקובלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר