רישיונו של הרופא שביצע שאיבות שומן ללא היתר נשלל לחצי שנה

למרות שד"ר בדראן הוא רופא כללי ללא הכשרה כמנתח פלסטי - הוא ביצע את ההליך • התוצאה: נשים אושפזו עם סכנת חיים בשל זיהומים • ועדת הבדיקה של משרד הבריאות: "נמנע לקחת אחריות ולטפל בסיבוכים"

שאב 5 ל' במקום 500 סמ"ק. ד"ר בדראן, צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ד"ר אחמד בדראן

משרד הבריאות שלל למשך חצי שנה את רישיון העיסוק ברפואה של ד"ר אחמד בדראן, רופא כללי שעוסק בביצוע שאיבות שומן וניתוחים פלסטיים על אף שאינו מומחה לתחום, וגרם לסיבוכים ואשפוזים של לפחות שבע נשים וגבר אחד שבהם טיפל.

חברי ועדת הבדיקה לא חסכו ביקורת על "התנהלותו הנפסדת" של הרופא, שביצוע פעולות ניתוחיות מורכבות לרבות הרדמה, מבלי שהוא מומחה להן, ובשל כך סיכן חיי מטופלות ונמנע מלקחת אחריות ולטפל בסיבוכים שלהם גרם.

רישניון הרופא נשלל. הכנות לניתוח שאיבת שומן, אילוסטרציה, צילום: GettyImages

המקרים נחשפו ב"ישראל היום", ובהם מקרה של אישה בת 43 ממזרח ירושלים שאושפזה במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הדסה בעיר במשך מספר חודשים כשהיא בסכנת חיים, בעקבות זיהומים וסיבוכים בשאיבות שומן שביצע ד"ר בדראן ברמאללה.

לאור ריבוי המקרים מינה משרד הבריאות ועדה מיוחדת שדנה בהתליית או הגבלת רישיונו של בדראן. ועדת המשמעת קבעה בעניינו של ד"ר בדראן כי "הסיבוכים המתוארים קשים ביותר, הביאו לתחלואה משמעותית וסיכנו את חיי המטופלות".

פרסום טיפול של שאיבת שומן, צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ד"ר אחמד בדראן

עוד ציינו חברי הוועדה כי ד"ר בדראן ביצע פעולות ניתוחיות מבלי שהוא מבין את המשמעויות הרפואיות ו"ללא כל נטילת אחריות רפואית במקרי סיבוך חוזרים ונשנים". עוד צוין כי הוא ביצע פעולות כירורגיות שחלקן בהרדמה כללית מבלי שיש לו הכשרה מתאימה. "כל אלה מעידים לכאורה על שיקול דעת פגום ונטילת סיכונים בלתי סבירה", פסקה הוועדה.

הרדמה מסוכנת

בראש הוועדה עמד פרופ' יהודה סקורניק והחברים בה הם ד"ר יואב גרונוביץ' ועו"ד אריה רוטר. ועדת הבדיקה התבקשה לדון במקרה לפי סעיף בפקודת הרופאים שמאפשר לשלול רישיון עד לחצי שנה במקרה שבו רופא גרם למוות או פגיעה חמורה של מטופל.

ד"ר בדראן הוא רופא מאז 2017 ללא מומחיות מוכרת. מספטמבר 2021 התקבלו במשרד הבריאות דיווחים על שבע מטופלות ומטופל אחד שסבלו מסיבוכים כתוצאה משאיבת שומן שביצע.

לגבי תושבת מזרח ירושלים שאושפזה בטיפול נמרץ, מתואר בהליך המשמעתי כי סבלה משבעה נקבים של המעי וכן מזיהום ונמק עורי מפושט, ונזקקה למספר ניתוחים.

"הרופא פעל בניגוד להנחיות משרד הבריאות", צילום: אורן בן חקון

לא משתף פעולה

למרות הממצאים והשימועים שבוצעו לו, ציינו חברי הוועדה כי "ד"ר בדראן איננו משתף פעולה עם הבקרה והבירור ונתפס באי אמירת אמת. הוא הפעיל מרפאות וביצע בהן פעולות בניגוד לחוק תוך סיכון משמעותי של המטופלים. הפרות שיכולות להסביר את הזיהומים שמהם סבלו המטופלים". עוד נטען שהוא הטעה את הציבור כשהשתמש בתואר "מומחה" בעוד שאינו מומחה כלל, וביצע פעולות שלא בתחום מומחיותו, שכן הוא לא בקיא בהנחיות המקצועיות שנוגעות לשאיבת שומן. כך למשל מהאישה שאושפזה במצב קשה נשאבו 5 ליטר שומן, בעוד שהמקסימום המותר במקרה שלה היה 500 סמ"ק בלבד.

עבר לרשות הפלשתינית

באוקטובר 2021 בעקבות ביקורות במרפאה שהפעיל בנוף הגליל, נמצא כי הוא ממשיך בפעולת שאיבת שומן ומרפאתו נסגרה בצו סגירה מנהלי מיידי. בשלב זה העתיק את פעולתו לשטחי הרשות הפלשתינית.

במכתב סיכום של משרד הבריאות בעקבות הביקורת במרפאה נכתב כי ד"ר בדראן פועל "בניגוד לסטנדרטים רפואיים מקובלים ובניגוד להנחיות משרד הבריאות, באופן רשלני המסכן את חייהם ובריאותם של מטופליו, מפר את הנחיות משרד הבריאות אינו דובר אמת בעדותו ופועל בחוסר שיתוף פעולה מכוון".

בין הליקויים שהציגו במשרד הבריאות: ביצע הסרת שומות וגושי שומן - כאשר אינו שולח את הדגימות לבדיקה פתלוגית כנדרש, מבצע טיפולים לכיווץ קיבה בחומר שאינו מאושר, נרשמו ליקויים במרפאתו בתהליכי סטריליזציה ותרופות אוחסנו במקרר לא תקני יחד עם משקאות. הוא לא ניהל רשומה רפואית כנדרש ולא החתים את מטופליו על טופס הסכמה לטיפול.

לאחר סגירת מרפאתו, ביקש ד"ר בדראן להעביר את מכשיר הלייזר שבו ביצע שאיבות שומן לבית חולים ברמאללה. משרד הבריאות אישר זאת רק בתנאי שהשימוש יעשה על ידי כירורג ורופא מרדים שד"ר בדראן ציין בבקשתו. אך במשרד הבריאות הציגו עדות של רופא מרמאללה, שתיאר כי ד"ר בדראן עצמו הפעיל את המכשיר.

מזכירה בניתוח במקום אח

במסמך סיכום שהכין ד"ר בועז לב, הממונה על דין משמעתי במשרד הבריאות צויין כי ד"ר בדראן "סבור שבפעולה של שאיבת שומן הוא לא חייב להיעזר באח, אלא הוא יכול שמזכירה תעזור לו בכך".

ועדת הבדיקה אף מתחה ביקורת על משרד הבריאות, שהתיר לד"ר בדראן להעביר את מכשיר שאיבת השומן לרשות הפלשתינית. "היה בה לכאורה משום שימת מכשול, שכן היה בכך לתרום להבנה שפעולה שאסורה בישראל מותרת בשטחי הרשות", ציינה הוועדה.

עו"ד תמי אולמן, עו"ד אחמד דיב ועו"ד יעקב שלומוביץ שמייצגים את ד"ר בדראן מסרו בתגובה: "מדובר בהשעיה זמנית בלבד, ואנחנו משוכנעים שבקרוב יחזור לעבודתו כרופא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר