הקמפיין שלא מפחד לחשוף כיצד אימהות טריות נראות באמת

רשת Mothercare למוצרי אימהות ותינוקות יצאה בקמפיין חדש שבו מככבים, תאמינו או לא, אימהות ותינוקות – ללא ריטוש, ללא פילטרים ועם מאה אחוז יופי  

רשת המוצרים הבריטית לאם ולתינוק Mothercare יצאה בקמפיין חדש שסוף סוף מדבר אל קהל היעד העיקרי שלו בגובה העיניים. הקמפיין מציג עשר אימהות טריות בדרך שאנחנו ממש לא רגילים לראות, כלומר בלי פילטרים, בלי הסתרות, בלי בגדים שיעטפו ויכסו ובלי ריטושים. פשוט, ככה, אימהות – עם בטן שעדיין לא חזרה למקום וסימני מתיחה שמעידים על רחם שנשא תינוק. וכל זאת במטרה המקודשת: לערער על הדימויים הלא ריאליסטים שמוצגים בפני אימהות טריות וגורמים להן לפקפק בעצמן.


לקמפיין, שנקרא Body Proud Mums, קדם סקר שערכה החברה, ושבמסגרתו התגלה כי למעלה ממחצית האימהות הטריות לא מסוגלות להרגיש תגאות בגוף שלהן לאחר הלידה. הסקר גם מצא שלמעלה מ-80 אחוז מהאימהות הטריות בבריטניה השוו את גופן לאחר הלידה למודלים לא מציאותיים, ורבע מהן הרגישו שהלחץ הגדול ביותר להידמות למודלים האלו מגיע מצד התקשורת.


At Mothercare, we believe all mums are beautiful and should feel proud and confident about their bodies #BodyProudMums Louise, 29 weeks after giving birth: “I wanted to do this partly for my own self-confidence, to help with acceptance of my scars and new life. Also, I wanted to bring some attention to post-natal disease and complications. Giving birth caused me to go into sudden liver failure, due to a rare pregnancy related disease. I had to have an emergency liver transplant and spent the first month of my daughter’s life in hospital in London away from her. My shape has changed since giving birth, my scar causes my stomach to be a little disfigured and I lost most of my muscles from being in the hospital bed so long. Sometimes my scar reminds me of the surgery and the difficult recovery I had in my daughter’s early months. However, it’s also a wonderful reminder of how generous other people can be, because without someone’s decision to donate organs I would not have survived to be here with my family now.”


A post shared by Mothercare UK (@mothercareuk) on Feb 26, 2019 at 3:01am PST



בנוסף לכך, 90 אחוזים מהנשים בגילאי 25-18 דיווחו שהן מצפות שהגוף שלהן יוכל להתחרות בגופן של מפורסמות ונשות תקשורת. כתוצאה מכך, יותר מ-51 אחוזים מהאימהות הטריות משתמשות בפילטרים כשהן מעלות תמונות לרשתות החברתיות, במטרה להסתיר ולטשטש חלקים מגופן שהן לא אוהבות. וככל שזה נוגע לייצוג, 61 אחוזים מהנשים מרגישות שהתקשורת לא משקפת נכונה את החוויות שלהן לפני ואחרי הלידה.


ליז דיי, המשמשת כיועצת בתחום ההורות עבור Mothercare, אמרה ל- CNN כי הרשת רצתה "לחגוג את העובדה שכל הנשים הן כל כך שונות, למרות שלעתים קרובות זה לא מוצג בפרסום ובצילום".


At Mothercare, we believe all mums are beautiful and should feel proud and confident about their bodies #BodyProudMums Tina, 27 weeks after giving birth: “I am not a fan of my new body. Before birth I was muscular and worked out a lot. Now I don’t have time to work out and everything feels saggier! I didn’t expect to feel suddenly so old and droopy! I know it will come back with time and dedication to exercise again, but right now all I want to do is cover up with baggy clothes. Every day I feel pressure to bounce back. Society, social media, people’s comments all make you feel that way. All over social media it shows these perfect bodies saying they’ve had children and now bounced back so quickly. I, myself remember being really surprised when Kate Middleton came out of the hospital holding Prince George. She had the baby bump, and I remember being surprised that your belly doesn’t just go down after giving birth. I also thought how stupid I was to have ever thought it would. I guess pre children you just have unrealistic expectations. I also put pressure on myself to try and get my body back, but as I slowly transition into motherhood I am realising that it’s actually not that important, and I just need to be OK in my own skin rather than worrying about what everyone else thinks.”


A post shared by Mothercare UK (@mothercareuk) on Feb 25, 2019 at 1:01am PST



הקמפיין רץ בימים אלו בתחנות הרכבת התחתית בלונדון, כמו גם ברשתות החברתיות – שם גם אפשר דברים שהדוגמניות/אימהות כתבו על עצמן. טשה, למשל, שהצטלמה לפרויקט 26 שבועות לאחר הלידה, סיפרה שהיא היתה "הרוסה" ו"מלאת בושה" מהגוף שלה לאחר הלידה. אבל עם הזמן "למדתי שזו אני החדשה. סימני המתיחה שלי לא הולכים לשום מקום וגם לא הצלקות. הם תזכורת לכך שבלעדיהם הבן שלי לא היה מגיע לעולם".


קסיה, שהצטלמה 17 שבועות לאחר הלידה, סיפרה שהיא תמיד ידעה שהגוף שלה ישתנה לאחר הלידה, "אבל לא ציפיתי שייקח לי כל כך הרבה זמן להתרגל לראות את עצמי ככה. רציתי לקחת חלק בפרויקט כדי להראות לנשים שזה נורמלי להיראות ככה אחרי שאת יולדת תינוק. אני רוצה להראות שהתינוק חשוב יותר מהסימנים!".


At Mothercare, we believe all mums are beautiful and should feel proud and confident about their bodies #BodyProudMums Eleanor, 14 weeks after giving birth: “The inspiration behind being part of this project is to show those around me that stretch marks and weight gain don’t define us, that we should embrace our strength and beauty. I am a young mother with many influential people around me, and together we can see the beauty of motherhood. I have always loved my body no matter what, and my friends would look up to me for that. Pre-pregnancy, I had nice curves and my skin was smooth. During pregnancy my body changed dramatically, not just in weight – but also my breasts and skin, in the ways that aren’t considered to be beautiful. I’ve seen people on social media bounce back significantly and speedily to their pre-pregnancy weight, so of course I feel the pressure to do so too. I have found it difficult to see my body in the same way, but as the days go by, I am a few steps closer. I didn’t expect my body to change as much as it did, but I would most definitely do it all over again.”


A post shared by Mothercare UK (@mothercareuk) on Feb 25, 2019 at 3:01am PST



הקמפיין של Mothercare נולד כחלק מתחרות שייסדה חברת התחבורה הציבורית של לונדון, תחת הסלוגן "הנשים שאנחנו רואים". תחרות קראה למתחרים לייצר מודעות ש"משקפות את המגוון של לונדון, מציגות נשים מכל הסוגים ומתרחקות מהסטריאוטיפים המגדריים המזיקים". כזוכה של התחרות, Mothercare קיבלה שטחי פרסום בשווי 50,000 ליש"ט.


At Mothercare, we believe all mums are beautiful and should feel proud and confident about their bodies #BodyProudMums Harriet, 26 weeks after giving birth: “I loved the idea of celebrating postpartum bodies. I have always struggled internally with my weight and how I feel about myself. I put on 4 ½ stone in pregnancy and have lost about 2 ½ so far. How can I hate my body when it has given me my beautiful baby boy? My body has done something amazing, and to me that’s the most empowering thing. I feel like I’m doing this for all the mums who wear baggy tops or cry when they look in the mirror. To say: you are amazing! I just say to people it took me 9 months to make him – he’s my priority. It will come off, it just takes time. It’s the people who don’t have children who judge the most. Other mums support each other and tell them they are awesome!”


A post shared by Mothercare UK (@mothercareuk) on Feb 27, 2019 at 12:30am PST



כל המשתתפות בקמפיין צולמו על ידי הצלמת הבריטית סופי מאיין. בראיון ל-CNN היא סיפרה: "רצינו שהתמונות יהיו אותנטיות וכנות, ורצינו לתעד את מגוון האימהות שיש. יש הרבה מבני גוף שאנחנו לא רואים ייצוג שלהם במדיה". כבר ב-2017 מאיין הצהירה שהיא לא תעשה מניפולציות דיגיטליות כדי לרטש גוף או עור בעבודות שלה. היא אמרה שהיא קיבלה את ההחלטה הזו לאחר שיחה שניהלה עם דוגמנית על נושאי משקל ודימוי גוף, והבינה איזה נזק יש בדימויים האלו, שאנחנו מוצפות בהם. "בזמן שצילמתי אותה, הייתי די חדשה בתחום, וערכתי את התמונות בדומה לאיך שראיתי שכולם עורכים. אחרי השיחה איתה החלטתי שאני לא ממשיכה יותר לתרום לדימוי גוף שלילי. אני חושבת שזה נהדר לראות פרסומות שיגרמו לנשים לחייך ולהרגיש יותר בטוחות בעצמן".


 




הכתבה פורסמה לראשונה באתר onlife https://www.onlife.co.il/?p=183878

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר