כנראה שאפילו גאוני האסטרטגיה של מפלגת הימין החדש לא דמיינו תסריט שבו המפלגה החדשה והנוצצת מהניילונים שהקימו תתנדנד על סף אחוז החסימה. כנראה שהם לא דמיינו מצב שבו שני נערי הפוסטר – איילת שקד ונפתלי בנט – לא ימשכו את קולותיהם של מצביע הימין, כי את הסרטון החדש מבית היוצר של מפלגת הימין החדש אפשר להסביר רק כאקט של נואשות לנוכח הירידה בסקרים.
בסרטון מופיעה איילת שקד – שרת המשפטים למי שבמקרה שכח – כנערת פיתוי במקרה הרע וכדוגמנית להשכיר במקרה הפחות גרוע. "לו 'ארץ נהדרת' היו מוציאים סרטון זהה לסרטון שהוציאה הערב איילת שקד היו מאשימים אותם בסקסיזם, החפצה וכמובן הסתה נגד שקד בגלל ההשוואה לפאשיזם", כתב ציון נאנוס מחדשות 12 בטוויטר. "אז גם האישה הכי בכירה בישראל מוכרת את דעותיה דרך עפעוף, ניעור שיער וליטוף תנוך האוזן?", תוהה באוויר חן סרור ארצי, סופרת, עיתונאית וכותבת דעות ב'ידיעות אחרונות'. "החפצה שהיא פרסומת לפאשיזם שהיא פרסומת לדמוקרטיה שהיא פרסומת לימין החדש. איכס".
הסרטון הזה מקולקל בכל כך הרבה רמות שבוודאי לא ניתן בציוץ אחד, אפילו לא בפוסט אחד וספק אם במאמר אחד, למנות את כולן. אבל בואו נתחיל מכך ששקד היא שרת המשפטים של מדינת ישראל. עדיין שרת משפטים, עד שתוקם ממשלה חדשה אחרי הבחירות. בתוקף תפקידה היא לא רק ממונה על כל מערכת המשפט, שקד היא האישה היחידה בקבינט המדיני ביטחוני, ואחת נשים היחידות סביב שולחן הממשלה. כחברת קבינט היא משתתפות בדיונים הסודיים ביותר, החשובים ביותר והמכריעים ביותר לקיומנו ולביטחוננו. היא מרימה את ידה בעד או נגד מבצעים צבאיים, מהלכים מדיניים, פעילות בזירה הבינלאומית. היא האישה שנערות צעירות מביטות אליה ורואות בה מודל לחיקוי. זו האישה שהן מסתכלות עליה ויודעות שזה אפשרי. שאם ירצו, גם הן יוכלו יום אחד להיות ״איילת שקד״ ולהשתתף בתהליכים שיקבעו את דמותה וצביונה של המדינה.
ואז יוצא לאוויר הסרטון שמודיע להן בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: לא חשוב כמה מוצלחת, חכמה, ומוכשרת שתהיי, בסוף את בסך הכול אובייקט מיני ומפתה שאפשר לעשות בו שימוש למטרות מסחריות או פוליטיות. כל ההישגים שלך רודדו לכמה את יפה והאם את מצליחה לעפעף באופן מפתה מספיק. הנזק שסרטון כזה עושה למאבק לשוויון מגדרי שאיילת שקד מתיימרת להיות חלק ממנו הוא כמעט בלתי הפיך. כמובן שזכותה של איילת שקד להחליט שהיא הופכת עצמה לאישה פתיינית. אבל ההשלכות של ההחלטה הזאת על כלל הנשים יכולות להיות קשות ושליליות.
לסרטון הזה יש רובד נוסף, עמוק וחשוב לא פחות: הרובד הרעיוני. הסרטון הזה נועד לקדם רעיונות, את הפרוגרמה הפוליטית של מפלגת הימין החדש ומאבקה במערכת המשפט. החלשת כוחו של בית המשפט העליון, וטשטוש ההפרדה בין הרשויות. במדינת ישראל אין חוקה שתגן על ערכי הדמוקרטיה. אצלנו יש מערכת של חוקי יסוד שאמורים – אי שם באחרית הימים – להצטרף לחוקה מקיפה. אבל גם חוקי היסוד הללו אינם יושבים על תשתית איתנה מספיק ואת רובם ניתן לשנות בהחלטה של רוב רגיל בכנסת. מעמדם אינו מעוגן ומחוזק מעבר לכותרת שמגדירה אותם כחוקי יסוד. ולא פחות מדאיג, אחד הסעיפים המובילים במהפכה שמתכננת שקד במשרד המשפטים, אם תמשיך בתפקידה גם אחרי הבחירות, הוא ״פיסקת ההתגברות״.

איילת שקד בסרטון הבחירות. צילום מסך מתוך יוטיוב
מדובר שאותו מנגנון שיאפשר לחברי הכנסת לבטל בחוק רגיל פסיקה של בג״ץ כדי לאזן בין הרשות השופטת למחוקקת. השאלה המורכבת והחשובה אינה פיסקת ההתגברות עצמה, אלא מה הרוב שעל בסיסו ניתן יהיה להתגבר על פסיקת בג״ץ: ככל שמדובר ברוב רגיל, החשש הוא שהרוב שנבחר בבחירות הדמוקרטיות יוכל להשתמש בכוחו לרעה ולרמוס את זכויות המיעוט. המטרה מאחורי הדרישה לרוב גדול יותר מ-61 (למשל 65) כדי להתגבר על פסיקת בג״ץ, היא שיהיה צורך להישען גם על קולות המיעוט שנציגיו בכנסת הם חברי האופוזיציה.
אבל ספק אם אפשר לרדת כל כך עמוק בסרטון של 30 שניות. בשדה שבו מצטופפים הבית היהודי, עוצמה לישראל, האיחוד הלאומי, הליכוד ופייגלין – קשה עד בלתי אפשרי למפלגה חדשה לגרוף קולות. וגם הם מבינים שהדרך היחידה היא לבלוט, לצעוק, להסית ולשנוא. אבל כל האחרים עושים את הרבה יותר טוב מהם, אז למה לא להשתמש ב״נשק״ היחיד שיש לימין החדש ואין לכל האחרים: אישה יפה.
כך או כך, סרטון הבושם מבית היוצר של בנט ושקד מעיד יותר מכל על פאניקה. פאניקה מהתחזקות הימין הכהניסטי, פאניקה מהתרת הרסן בקמפיין של הליכוד, פאניקה מהמהלך של הקמת מפלגה חדשה בכוונה לשתות קולות ממאוכזבי נתניהו – מהלך שלא מוכיח את עצמו בסקרים. בפאניקה הזאת הותר כל רסן ואת הנזק קשה יהיה לתקן. כי מעבר לכול, הופך הסרטון הזה את הדמוקרטיה – שיטת ממשל עם סט גדול של ערכים – שווה ערך לבקבוק בושם.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר onlife https://www.onlife.co.il/?p=186094
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו