שנה ושבעה חודשים חלפו מאז פרוץ הקורונה, מגפה שהשפיעה דרמטית על מצבם של עסקים קטנים ברחבי העולם. דו"ח עולמי חדש של פייסבוק מספטמבר 2021, מצביע על כך שהעסקים הקטנים ברחבי העולם עדיין מתקשים לעמוד על רגליהם.
הדו"ח של Global State of Small Business מספק תובנות על מצבם של עסקים בצל המשבר, בחודשים יולי-אוגוסט 2021. הדו"ח מבוסס על סקר שבוצע בקרב יותר מ-35,000 אלף עסקים קטנים ב-30 מדינות ברחבי העולם, המשתמשים בפלטפורמה.
לפי הדו"ח, 81% מהעסקים הקטנים, שפעילים בפייסבוק בישראל - זמינים לספק שירות כעת, כלומר מעורבים בפעילות בסחר. מתוכם, נמצא כי 30% מהעסקים הישראליים צמצמו את כוח העבודה, כתוצאה מהקורונה. נמצאה ירידה של 34% אחוזים בביקוש במהלך החודשים האחרונים, ו-27% צופים בעיות תזרימיות בתקופה הקרובה.
רק 58% דיווחו שהם בטוחים ביכולתם להמשיך לפעול לפחות בשנה הקרובה, אם הנסיבות והתנאים הנוכחיים יישארו כפי שהם. בנוסף, 31% דיווחו כי המכירות שלהם בחודש אוגוסט 2021 היו גבוהות יותר מאותו חודש בשנה שעברה, לעומת 45% שדיווחו כי היו נמוכות יותר. 37% דיווחו כי לפחות רבע מהמכירות שלהם בוצעו באונליין.
באשר לעסקים ברחבי העולם, עולה כי שיעור סגירת העסקים ירד מ-24% בתחילת השנה ל-18% כיום. 52% מהעסקים הקטנים והבינוניים מדווחים על ירידה במחזור ההכנסות. עם זאת, שיעור העסקים המדווחים על עלייה במכירות ב-30 הימים האחרונים, בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, עלה מ-16% במאי 2020 ל-28% ביולי 2021.
עסקים במדינות עם שיעור התחסנות גבוה נוטים לדווח פחות על ירידה במחזור ההכנסות, מאשר עסקים במדינות שאין להן שיעור התחסנות גבוה. נמצא הבדל גם מבחינת מגדר – כ-20% מהעסקים הקטנים והבינוניים בעולם בבעלות נשית דיווחו על סגירה. זאת, לעומת 16% מהעסקים בבעלות גברית.
במקביל, פייסבוק ישראל משיקה בימים אלו את המחזור השלישי של תכנית "העסק של כולנו", לקידום טרנספורמציה דיגיטלית של עסקים קטנים, הפועלת מאז פרוץ משבר הקורונה יחד עם הפורום הכלכלי-חברתי, בברכת נשיא המדינה ובשיתוף התאחדות הסטודנטים ומרכז השלטון המקומי. לצורך התוכנית, 150 סטודנטים ממוסדות חינוכיים ברחבי הארץ הוכשרו ללוות 150 עסקים קטנים משבע רשויות מקומיות: נהריה, תל אביב -יפו, חולון, ראשון לציון, שדרות, נתיבות ולוד.
לדברי יהודה בן יעקב, מנהל בצוות המדיניות של פייסבוק ישראל: "גם אם לפעמים נדמה לחלקנו שהטלטלה הכלכלית שהביאה הקורונה כבר מאחורינו, הדו"ח הזה מלמד אותנו שמגמת הדיגיטציה בתחום המסחר במגזר העסקים הקטנים ממשיכה להיות משמעותית. עסקים קטנים שיאחרו להבין שהלקוחות שלהם נמצאים יותר ויותר בדיגיטל יתקשו לשרוד בעתיד. חשוב מאוד שכל עסק קטן ישאל את עצמו מה הוא יכול להרוויח מהדיגיטל ואיך הוא הופך את המשבר להזדמנות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו