קודים אתיים הם חלופה לעשייה מהותית. פלסטר יחסי ציבור שמסמן מה אין, לא מה יש. תשאלו את אהוד ברק: באינתיפאדה הראשונה, כשנפער שסע בין צה"ל לבין השמאל הישראלי, ברק ביקש באמצעות אסא כשר (מי שהיה אז האידיאולוג של "יש גבול") לייצר "התיידדות" בין צה"ל לבין הורי החיילים שנשאו אז בנטל באמצעות קוד אתי שיעניק חותמת של לגיטימציה למשימה המורכבת של השירות בשטחים. זה לא עזר. מי שהיו אמורים אז להשתכנע כי השירות הפך "לפתע" מוסרי וכשר רק משום שפרופ' כשר - מי שהיה באותה עת הסמכות המוסרית של סרבני לבנון, נתן חותם אתי לפעילות צה"ל - לא הסתפקו בכך. היום בניהם משרתים ביחידות הסייבר.
לו היה צה"ל מעוניין לבצע פעילות מהותית ולא יחצ"נית - לא היה מסתפק בעיצוב קוד באמצעות פילוסוף־סלבריטאי, אלא מבצע אז פעולות מהותיות, כמו העלאת גיל המשרתים (באמצעות העברת הפעילות מחיילי החובה לאנשי קבע) וביצוע סדנאות, סימולציות והדרכות מורכבות. אבל למה לעשות את כל זאת כאשר ניתן לייצר קוד שלאחריו ניתן לטעון שהמשימה הפכה... אתית? הנה, עתה הכיל הרמטכ"ל כוכבי את ערך הממלכתיות בקוד הצה"לי.
כדי לא להיחשב רדוד ויחצ"ני אלא כמי שפועל מתוך כנות ורצינות, אמליץ לו כך: אחת הבעיות בהצהרות עמומות היא שכל קהילה יכולה לתפוס אותן כרצונה. כך גם בתחום האתיקה והממלכתיות. הנה שלוש פרשנויות קונקרטיות, נגזרות התנהגותיות ממשיות, שראוי יהיה שכוכבי יכתוב בחוזר רמטכ"ל שיפרש את ערך הממלכתיות:
1. מעתה אסור יהיה לשום קצין לקחת חלק בשום קמפיין או שיח ציבורי על תקציב הביטחון. 2. מעתה לשום קצין אסור יהיה לקחת חלק בשום קמפיין או פעילות ציבורית על שכר אנשי הקבע.
3. ליחידת דובר צה"ל ולדו"צ עצמו אסור יהיה לעסוק בקידום תדמית הרמטכ"ל או קצינים בכירים, אלא רק בתדמיתו של צה"ל בכללותו. יחסי ציבור לקצין פרטי הם בניית תדמית לקצין בטווח הקצר, אך פגיעה בתדמית הצבא בטווח הארוך. כל שלוש ההמלצות הן לטובת קידום הממלכתיות.
אך מה לעשות ששלושתן הן מורשת הקרב של כהונת כוכבי, מי שהחל את כהונתו ברמטכ"לות בקמפיין צעקני להשבת ערך הניצחון, שעם ישראל מצפה לו עד היום; מי שכשהמשק הישראלי היה "על הקרשים" לאחר הקורונה ואמון הציבור בצה"ל היה הנמוך בכל הזמנים - בחר להירתם לקמפיין "תוספות הרמטכ"ל" להקפצת פנסיות אנשי הקבע; מי שבימים אלה ממש דובר צה"ל עורך עבורו יח"צ פרטי לקמפיין "בימים הקרובים יבקר הרמטכ"ל במדינה ערבית", "בימים הקרובים יבקר הרמטכ"ל במרוקו" - הבילד־אפ הזה, שנעשה כמו למי שתכף יימצא בקמפיין בחירות, עם תמונה מרוטשת ומלוטשת שהוכנה במשרד פרסום יוקרתי, הוא סיום נהדר לקדנציה שהחלה עם "קמפיין ערך הניצחון" ונגמרת עם "תמונת ניצחון" על "כרזות בחירות" של יחידת דו"צ. אכן הממלכתיות בשיאה. קמפיין הממלכתיות - יותר משנועד להפוך את צה"ל לממלכתי - נועד לצבוע ככזה את הרמטכ"ל. הציניות בשיאה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו