פלודה סיב: מתכון פרסי לשבירת הצום מטריף את הרשת, ובצדק

ללירון ספיר יש מעל 100K עוקבים, אבל לטירוף הזה גם היא לא ציפתה • מתכון לצאת הצום שעובר במשפחתה מדור לדור שיגע את העוקבים • בדקנו איתה מה בדיוק הסיפור (וגם קיבלנו את המתכון)

פלודה סיב. צילום: לירון ספיר

יום הכיפורים, היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, הוא יום של צום, תפילה וחשבון נפש. כפי שנאמר בתורה: “וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם” (ויקרא ט"ז, כ"ט), הצום נועד לטהר את הנפש ולהתקרב לאלוהים, ובמהלכו נמנעים מאכילה, שתייה, רחצה ושאר תענוגות גופניים.

שבירת צום יום הכיפורים הוא רגע של התחדשות והתחברות מחדש, והמשקה פַאלוּדֶה סיב או פאלוּדַה (فالوده – בפרסית) המזוהה עם צפון הודו, פקיסטן ואיראן הוא בחירה מושלמת לרגע זה.

כל הטיפים לקראת צום יום כיפור

בבסיסו, הפלודה הוא משקה תפוחים חמוץ מתוק (ישנה גם גרסה בה התפוח מוחלף באטריות), מתובל בלימון ומי זהר (פריחת הדרים) ומקורו במסורת הפרסית העתיקה. שבירת הצום עם הפלודה, מסמלת את החזרה לחיים הרגילים ומזכירה לנו את האיזון שבין עינוי הנפש לבין השמחה והחיים.

"זו מסורת שמרגשת אותי ואני רוצה להעביר"

"לא תאמיני כמה זה תפס גם בארץ", מספרת לנו בהתרגשות לא מוסתרת בלוגרית האוכל המצליחה לירון ספיר המתחזקת עמוד אינסטגרם עם 105 אלף עוקבים, ששיתפה בתחילת השבוע סרטון המתעד אותה מכינה את הגרסה שלה למאכל המתקתק, המלווה את משפחתה כבר דורות וצבר תוך שעות ספורות מאות אלפי צפיות. "קיבלתי מאות תגובות מפרגנות מצד עוקבים שאמרו שהם חייבים לנסות את זה והתלהבו מאוד, גם מכמה שזה פשוט להכנה, וזו למעשה המטרה שלי - להנגיש מתכונים לעוקבים שלי ועל הדרך גם להכניס אותם לעולם המופלא של המטבח הפרסי. חשוב לי להכיר לילדים שלי את המטבח הפרסי שעליו גדלתי עם הניחוחות והתבשילים המסורתיים".

את יכולה לשתף אותנו במקורות המתכון לטובת מי שפחות מכיר את המטבח הפרסי?

"אצלי במשפחה זה משהו שהולך דורות אחורה. עוד באיראן, סבתא של סבתא של סבתא... של סבתא הכינו אותו (צוחקת) והיום אני ממשיכה את הדרך שלהן. יש כל מיני סוגים. יש את הסוג שמוכרים לדוגמה בשוק לוינסקי שהוא ברד מתוק עם איטריות אורז, ויש את הפלודה השני, זה מתפוחי עץ מגורדים שאני מכינה, שרוב הזמן אוכלים אותו בצאת יום הכיפורים כששוברים את הצום, כי יש בו משהו מאוד מרווה ומחייה. מי ורדים זה משהו שמאוד מרים את הנפש. גם בבתי כנסת כשאנשים לא מרגישים טוב, נותנים להם להריח את מי הוורדים כדי להחיות קצת את הנפש והגוף. אצלנו זה מנהג שקיים כבר שנים. כולנו מחכים לזה כל הצום. לנסוע לבית של ההורים שלי, לשבת יחד מסביב לשולחן ולשבור ביחד את הצום. אותי אישית זה ממש מרגש".

זה משהו שגם ילדים יכולים לאכול?

"בוודאי. אמנם צריך לבוא לשולחן בראש פתוח כי בכל זאת זה מתכון עם טעמים לא שגרתיים כמו מי ורדים יחד עם לימון ותפוחים, אבל אני יכולה לספר לך שהבת הקטנה שלי מתה על זה ואכלה שלוש צלחות מלאות. אני משדרגת את המתכון לילדים שלי עם גזר בנוסף לתפוחים והכנתי את זה גם עם מיץ תפוזים. זה נשמע מוזר, אבל זה עבד. הם ליקקו את האצבעות ואת הצלחה (צוחקת). עוקבת שלי שדרגה עם אגסים וסיפרה שגם היה מוצלח מאוד. זה כיף לדעת שזה גם טעים וגם בריא".

יש משהו שאת רוצה לשתף לסיום לקראת יום הכיפורים?

"יש לנו עם מדהים שאין בשום מקום אחר בעולם ואני באמת מאמינה שבסוף יהיה טוב. אסור לאבד תקווה. אני נושאת תפילה להשבת החטופים בכל יום ומבטיחה להכין פלודה לכולם כשישובו".

פלודה סיב, סיום מתוק לצום, צילום: לירון ספיר

פלודה סיב

מצרכים:

  • 5-6 תפוחי עץ אדומים וירוקים
  • 3 כפות אבקת סוכר
  • מיץ מ-1/4 לימון
  • 5-6 טיפות מי ורדים
  • מים קרים 
  • קוביות קרח

אופן ההכנה:

  1. מגרדים על פומפייה את תפוחי העץ ומעבירים לקערה.
  2. מוסיפים את הלימון ומערבבים.
  3. מוסיפים את הסוכר ואז את המים הקרים, עד לכיסוי.
  4. מוסיפים קוביות קרח ומוזגים לקערות הגשה.
     

View this post on Instagram

           

A post shared by לירון יהודאי ספיר (@liron_sapir_food)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר