ממתקי בקבוקי שעווה. צילום: GettyImages

בטיקטוק אוכלים עכשיו ממתקים משעווה, האם זה מסוכן?

רשת הטיקטוק לא מפסיקה לייצר טרנדים, מוזרים יותר או פחות, אבל יש מצב שהפעם נשבר כאן שיא (ואולי גם כמה שיניים)

[object Object]

הטרנדים הוויראלים בטיקטוק לא עוצרים לרגע, אחרי הקריסטלים האכילים, מגיע תורו של טרנד חדש, מוזר הרבה יותר: ממתקי שעווה. וכן, מדובר בשעווה אמיתית.

מאות גולשים מרחבי העולם (גם מישראל) כבר הספיקו לתעד עצמם בסרטוני הכנה וטעימה של הממתקים המדוברים, חלקם עם מאות אלפי צפיות, חלקם גם עם מיליונים. אז מה בדיוק הסיפור?

על אף שממתקי השעווה מגיעים בשלל צורות (דובים, כוכבים, לבבות, שפתיים, צפרדעים, הלו קיטי ועוד עשרות רבות) השם הגנרי והנפוץ ביותר לממתק הזה הוא Wax Bottle Candy - "ממתק בקבוק שעווה", כיוון שזו הגרסה הוותיקה והמוכרת יותר. הממתק עשוי למעשה מדונג (שעוות דבורים) הממולא בריבות, סירופ או נוזלים פירותיים.

הרעיון הוא שהשעווה יוצרת מעין "כלי קיבול" ש"מחזיק ומבקבק" את הסירופ ומכאן מקור שמו. למרות שהטרנד נפוץ מאוד היום במדינות כמו סין וטאיוואן והפך לוויראלי ברשת, המקור של הממתקים האלו הוא בכלל בארצות הברית, כשבצורתם הבסיסית והמוכרת כבקבוקים בשם Nik L Nips הם נמכרים כבר שנים רבות (גם בארץ, בקבוקי השעווה אינם דבר חדש וניתן למצוא אותם בחנויות ממתקים שונות – למשל כאן).

@lifeoflanie

כיצד צורכים אותם והאם שעווה בטוחה לאכילה?

השאלה ששבה ועולה במאות הסרטונים שמציפים את הרשת היא האם מותר לאכול את הממתקים בשלמותם, כלומר גם את חלק השעווה. בגדול, התשובה היא לא. שעווה, גם אם מדובר בשעוות דבורים אמיתית, בממתקים שנקנו מגורם המוסמך למכור ממתקים אלו ושומר על כל כללי ותקני הבטיחות (שחומרתם משתנה כמובן ממדינה למדינה), אינה מומלצת כדבר מאכל ויכולה לגרום לתופעות לוואי או סתם להרגשה לא נעימה שכדאי להימנע ממנה מראש.

אז איך בכל זאת אוכלים את זה? פשוט נוגסים בקצה, יוצרים מעין חור ואז "שואבים" דרכו את המילוי הנוזלי המתוק. את השעווה, שהיא כמובן הציפוי החיצוני, יורקים (יש כאלה הלועסים אותה לפני כמו מסטיק ורק אז יורקים). בדומה לטרנד ממתקי הקריסטל, גם כאן השכבה החיצונית של הממתק היא קראנצ'ית והפנים הוא במרקם ג'לי רך (כשחייבים להודות שבחלק מהמקרים בשל הצורות והצבעים, אם לא היינו יודעים שמדובר בממתק היינו כנראה טועים לרגע לחשוב שמדובר בסבונים).

במקרה של הטרנד הנוכחי התגובות מתחלקות כמעט באופן שווה בין אלו הטוענים שמדובר בדבר הכי דוחה שטעמו בחיים לאלו שדווקא מפרגנים לחוויית הטעם הייחודית, כשההתלהבות נבעה לרוב מטעמים מסוימים.

@channelnewsasia

האם זה מסוכן?

על פי דיווח של העיתון China Daily הרשויות בסין פועלות נגד הממתקים שהפכו ויראליים בעקבות חששות שעלו בנושא בטיחות מזון. על אף שהחלק שעשוי משעווה בממתקים אמור להיות דונג דבורים אכיל ואינו רעיל, קיים חשש שיצרנים משתמשים בשעווה תעשייתית שעשויה להכיל מתכות כבדות רעילות ואינה בטוחה לצריכה. בנוסף, ישנה בעיה נרחבת של חוסר סימון נכון, היעדר תעודות איכות, פרטי יצרן ותאריכי ייצור, מה שהופך את הממתקים למסוכנים פוטנציאלית לאכילה. החשש הגובר מאיכות הממתקים והדאגה לבריאות הצרכנים הביאה את הרשויות לבצע בדיקות נרחבות במחוזות רבים במדינה, כשבעשרות מהם בהם נמצאה תוצרת לקויה, הוחרמו קילוגרמים רבים של המוצר, הונפקו אזהרות וקנסות ובמקרים חמורים אף הוצאו צווי סגירה לבתי העסק שסיפקו אותם.

אם למרות כל האמור, עדיין מתחשק לכם לנסות

בארץ לא ניתן למצוא את המגוון העצום שיש בחו"ל. אנחנו מצאנו ב- Sweetime ובקנדי מול את בקבוקי השעווה הוותיקים. בחו"ל יש מגוון של ממתקים בשלל טעמים וצורות, אך לא הכל זמין למשלוח לארץ. ניתן למצוא משלוחים לארץ באתרים כמו etsy ו- Aliexpress, אך כמו בכל דבר מאכל, טרם הרכישה שימו לב למרכיבים.

Make wax candy at home~👩‍🔬

ואם חשקה נפשכם בהכנת הממתקים, כך תעשו את זה בבית. 

מרכיבים:

  • שעוות דבורים (ניתן לרכוש במגוון חנויות אונליין וחנויות טבע)
  • תבניות בשלל צורות (רצוי להשתמש בתבניות סילקון שקל יותר לחלץ מהן את התוצר המוגמר)
  • סירופים ותרכיזי פירות בשלל טעמים

אופן ההכנה:

  1. ממיסים את שעוות הדבורים בסיר קטן עד שמתקבל נוזל שרתח לחלוטין (יש להסירו מהגז לפני שנשרף).
  2. מוזגים את השעווה לתבניות (זכרו שמדובר בנוזל רותח שיכול לגרום לכוויות, אז לאט ובזהירות). יש לחזור על תהליך המילוי בין פעמים לשלוש, כשבכל פעם מסירים את עודפי השעווה עד למילוי של שקעי התבנית.
  3. אחרי שהשעווה מתייבשת מוסיפים את הסירופ או המיץ.
  4. מוזגים בזהירות שכבה נוספת של השעווה לתוך השקעים בתבניות כדי לאטום את הממתק ומניחים לממתקים להתייבש.
  5. מחלצים את הממתקים מתוך התבנית ונותנים ביס. זכרו שלא מומלץ לבלוע את השעווה אלא רק ליצור חור בממתק ואז ל"שאוב" את הנוזל.
    *יש שבוחרים גם להקפיא את הממתקים כדי להעצים את אפקט הקראנץ'. קחו בחשבון שהלעיסה שלו לאחר שהוא יוצא מההקפאה היא לעיתים על גבול הבלתי אפשרית ועלולה אף להוביל לשבירת שיניים, אז במידה ובחרתם בכל זאת להקפיא נגסו בממתק בזהירות ובסבלנות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו