אבוקדו, בשל?. צילום: GettyImages

השקע, העוקץ והקליפה: כל הדרכים לדעת אם האבוקדו בשל

אבוקדו שאינו במידת הבשלות הנכונה זה לא רק מבאס נורא, זה גם הרבה פחות בריא • איך תדעו אם האבוקדו שלכם טוב לאכילה ואיך אפשר "לעזור" לו להבשיל? • כל מה שצריך לדעת על הפרי הירוק והחמקמק

[object Object]

למרות שאפשר למצוא אבוקדו כמעט בכל ימות השנה, עונת הסתיו-חורף היא שעתו היפה של הפרי הירוק, הטעים והנחשק. הוא מלא כמובן בסגולות חיוביות ונדמה שבשנים האחרונות קרנו רק עולה ועולה.

יחד עם זאת, לא תמיד האבוקדו מגיע אל הדוכנים בזמן הנכון לו ולמרות שהוא יכול להראות מצוין, אין דבר יותר מבאס מליפול על אבוקדו לא בשל, או בשל מדי.

כמובן שאין בעיה לקנות אבוקדו שאינו בשל עדיין, ולתת לו להבשיל בבית כמה ימים, אפילו רצוי, רק חשוב לא לפתוח אותו לפני שהוא בשל לחלוטין. באופן כללי, פרי האבוקדו אינו מבשיל על העץ, אלא רק אחרי קטיפתו. הפרי בדרך כלל נמכר כשהוא עדיין קשה, והוא מתרכך תוך ימים אחדים. כדי "לעזור" לאבוקדו להבשיל, ניתן לשמור אותו עטוף בשקית נייר או בקרטון עם בננות או תפוחים. הפירות הללו מפרישים הורמון צמחי הנקרא אתילן, המאיץ את תהליך ההבשלה של הפרי. בכל מקרה – אם רוצים לגרום לאבוקדו להבשיל – חשוב לא לשמור אותו במקרר.

למרות הקילוף: זאת הטעות שאתם עושים עם האבוקדו

אבוקדו בדוכנים, המנעו מקליפה עם כתמים, צילום: יהושע יוסף

לאכול אבוקדו בבשלות הנכונה זה לא רק עניין של טעם, על פי לירון פז ורוני עמיצור לוי, דיאטניות קליניות ומייסדות חברת דיאט אנג'ל, גם מבחינת ערך תזונתי, ההמלצה היא לאכול את האבוקדו רק כאשר הוא מגיע לרמת הבשלות המושלמת, כלומר כאשר הוא רך מספיק אך לא מדי. "מבחינת הערך התזונתי שלו, האבוקדו הבשל ביותר יכיל את כמות הוויטמינים והשומנים הבריאים הגבוהה ביותר, והוא גם יהיה הטעים ביותר. בנוסף, כאשר הוא בשל במידה הנכונה, שומנים חד-בלתי רוויים באבוקדו נספגים טוב יותר – והם יתרמו לספיגה טובה יותר של הוויטמינים מסיסי השומן", הן אומרות.

אבל איך יודעים?

"אבוקדו בשל ירגיש רך, אך לא ישדר לנו תחושת ריקבון. אם הוא מרגיש רך מדי או משאיר שקע עמוק לאחר הלחיצה, ייתכן שהוא כבר בשל יתר על המידה" הן אומרות.

בנוסף, קיימת בדיקת העוקץ, אשר מהווה מדד נוסף לבשלות: "אם מסירים בעדינות את העוקץ שבקצה האבוקדו, ניתן להסתכל על הצבע של אזור הבשר. אם הוא צהוב הוא עדיין לא בשל, ירוק - האבוקדו בשל. אם הוא חום, ייתכן שהוא כבר בשל יתר על המידה".

טוסט אבוקדו, צילום: GettyImages

צבע הקליפה דווקא עלול לעיתים להטעות לגבי מידת הבשלות. בזנים מסוימים, האס למשל, האבוקדו משנה את צבעו מירוק בהיר לירוק כהה או אפילו לשחור, כשהוא בשל. לעומת זאת, בזנים אחרים צבע הקליפה משתנה פחות – לכן הוא לא מהווה בהכרח מדד למידת בשלות האבוקדו, על פי התזונאיות.

עם זאת, מומלץ לבדוק את איכות הקליפה, חשוב לשים לב לסימנים כמו קליפה בעלת צבע אחיד ונטולת פגמים. אם ישנם סדקים או כתמים כהים על הקליפה – מומלץ לוותר.

"כשחותכים את האבוקדו, המרקם הפנימי שלו צריך להיות רך, חלק ואחיד בצבע, ללא כתמים חומים נרחבים שמעידים על בשלות יתר", הן מוסיפות. 

אבוקדו האס, צילום: GettyImages

העונה הנכונה

עוד דבר שחשוב להקדיש לו תשומת לב, הוא שזן האבוקדו שקונים, נמצא בעונה הנכונה לו. הנה כמה זנים בולטים בארץ: 

  • אבוקדו האס הוא הזן הנפוץ והפופולרי ברחבי העולם וגם כאן בארץ. הוא בעל צורה ביצתית, קטן יחסית, יש לו קליפה קשה ומחוספסת וכשהוא מבשיל, כאמור, הוא משנה את צבעו מירוק לשחור, העונה שלו היא מנובמבר עד אפריל, יש לו טעם אגוזי ומרקם חלק.
  • אבוקדו אטינגר, הוא זן אבוקדו פופולרי נוסף, הוא זן סתווי, שהקטיף שלו יכול להתחיל בסוף אוגוסט והוא מסתיים בדרך כלל בנובמבר - דצמבר. יש לו צורה אליפטית וקליפה ירוקה מנוקדת שאינה מחליפה את צבעה בעת ההבשלה.
  • אבוקדו פוארטה, נקטף מאוקטובר-נובמבר ועד סוף מרץ- תחילת אפריל, יש לו צורה אגסית, קליפה דקה וחלקה בצבע ירוק כהה. פינקרטון נקטף מאמצע נובמבר ועד מרץ, יש לו צורה מוארכת מעט וקליפה ירוקה מחוספסת בעובי בינוני.
  • אבוקדו ריד, מתאפיין בצורה עגולה עם קליפה עבה ומחוספסת קלות, הוא נקטף בדרך כלל מסוף מרץ ועוד אוגוסט.
  • אבוקדו גליל, נקטף בין סוף אוגוסט לסוף ספטמבר, יש לו קליפה דקה בצבע ירוק בהיר ובעל צורה מוארכת. 

כמובן שזה נתון לשינויים, בהתאם לאקלים ולמשתנים נוספים ויש עוד זנים, אבל אלו הם הזנים הבולטים בארץ. נתקלתם בזן שאתם לא מכירים? מומלץ לבדוק ולקרוא אודותיו, אם הוא נמצא בעונה ואם המראה שלו תואם לתיאור. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו