מסביב לעולם: מאכלים שמביאים מזל

אם אי אפשר לשלוט בגורל, אפשר לפחות לשלוט במה שמגיע לצלחת • בראש השנה הממשמש ובא, נהוג לאכול מאכלים לברכה והצלחה - כך גם במדינות נוספות ברחבי תבל • הנה כמה שאולי יפתחו לכם את הצ'אקרות

דגים למזל. צילום: GettyImages

המצב לא משהו, המזל גם ככה מתרחק, ובואו נגיד את האמת – השנה האחרונה לא בדיוק הייתה מה שהזמנו. אבל היי, אם אי אפשר לשלוט בגורל, לפחות אפשר לשלוט במה שמגיע לצלחת. קצת מזל על הצלחת נשמע כמו רעיון לא רע בכלל עם מנות שמשדרות בריאות, שפע ואפילו אריכות ימים. כדי שתוכלו להתארגן על כמה מאכלים שאולי יפתחו לכם את הצ'אקרות וישנו לכם את המזל – ריכזנו את אלה שנחשבים לכאלה במקומות שונים בעולם.

דגים

הדג תופס מקום של כבוד על שולחן ראש השנה כסמל לפוריות, ברכה וריבוי, כאשר המנהג מלווה באיחול "שנהיה לראש ולא לזנב". בסקנדינביה, נהוג לאכול הרינג כסמל למזל טוב בשל תפקידו התרבותי והכלכלי. במזרח אירופה, הקשקשים מסמלים כסף ובסין העתיקה, דגים נחשבו בעלי סגולות לגירוש שדים. שם, גם קרפיון ושפמנון מזוהים עם מזל ועושר. רק הקפידו לא להפוך את הדגים לאחר שסיימתם לאכול צד אחד, כיוון שבתרבות הסינית זה מזוהה עם חוסר מזל.

גפילטע פיש, צילום: איתיאל ציון

רימונים

הרימון עם גרעיניו הרבים מסמל ביהדות פריון ושפע, ובראש השנה מלווה בברכה: "שירבו זכויותינו כרימון". במסורת היוונית, רימון נשבר או נזרק על הרצפה בחצות הלילה, והפיצוץ של הגרגרים מסמל כמה שופעת תהיה השנה החדשה.

שירבו זכויותנו, צילום: אורן בן חקון

אטריות ארוכות

בסין אטריות ארוכות נחשבות למאכל עם סגולות לאריכות ימים. ככל שהאטריות ארוכות, עמידות יותר ואינן נשברות במהלך האכילה, כך, לפי האמונה, המזל יימשך לזמן ארוך יותר. גם ביפן אכילת אטריות נחשבת כסגולה למזל. שם אכילת אטריות בערב השנה האזרחית החדשה היא מנהג נפוץ במקדשים בודהיסטיים שמסמל מזל טוב לשנה הבאה.

לאריכות ימים, צילום: איתיאל ציון

עדשים

באיטליה, עדשים נאכלות בליל השנה החדשה כסמל לעושר, שכן צורתן דומה למטבעות קטנים. גם בברזיל יש מסורת דומה, שם אוכלים עדשים כדי לפתוח את השנה עם שפע כלכלי.

לשפע כלכלי, צילום: איתיאל ציון

ענבים

בספרד ובמדינות לטיניות רבות, נהוג לאכול 12 ענבים בחצות ליל השנה החדשה. כל ענב מסמל חודש בשנה. אמונה רווחת היא שמי שיסיים את כל 12 הענבים לפני הצלצול האחרון, יזכה במזל טוב במשך השנה כולה.

לכל חודש בשנה, צילום: אורן בן חקון

תמרים

באסלאם, תמרים הם סמל לשפע ופריון, ונוהגים לאכול אותם בסיום צום הרמדאן. הם נחשבים פרי קדוש ומוזכרים גם בקוראן. הנביא מוחמד נהג לשבור כל ערב את צום הרמדאן באכילת תמר אחד או שלושה (ובמקורות מסוימים שני תמרים). לאחר מכן לשתות, לנוח ואז להתפלל ולאכול. לפי האמונה, אכילת תמרים לאחר הצום תביא ברכה, ושתיית מים תביא טהרה. בבואכם לאכול תמרים, הקפידו לא לאכול מספר זוגי שלהם, שכן לפי הספרות המוסלמית והמסורת - מספר זוגי של תמרים אינו נחשב כטוב לבריאות.

לברכה, צילום: אורן בן חקון

אפונה שחורה - Black Eyed Peas

לא, לא הלהקה המצליחה - לוביה. האפונה שחורת העין היא קטנייה קטנה ועגולה עם כתם כהה במרכזה (ומכאן מקור שמה) והיא נפוצה בעיקר בדרום ארצות הברית ובמטבחים אפריקאים וקריביים. הקשר שלה להבאת מזל מגיע ממסורת ארוכת שנים בדרום ארצות הברית, במיוחד בהקשר של חגיגות ראש השנה האזרחית. על פי האמונה, אכילת אפונה שחורת עין ביום הראשון של השנה החדשה מביאה מזל טוב, שפע, וברכה לשנה הקרובה. המנה הזו מוגשת לרוב כחלק ממאכל שנקרא "Hoppin' John" – תבשיל לוביה עם אורז ולעיתים בשר או ירקות.

לוביה, צילום: GettyImages

קינג קייק (King Cake)

זהו מאפה מסורתי שנפוץ בעיקר באזורים בדרום ארצות הברית ובאמריקה הלטינית, במיוחד לקראת חגיגות מרדי גרא (Mardi Gras). המאפה הוא חלק בלתי נפרד מהחגיגות הנוצריות המסמלות את סיום תקופת חג המולד ותחילת עונת הקרנבל, והוא מוגש בדרך כלל בין התאריך 6 בינואר (יום שלושת המלכים) ועד מרדי גרא עצמו. הקינג קייק עשוי בצק שמרים מתוק, לפעמים ממולא בקרם או פירות, ומעוטר בסוכר צבעוני בשלושה צבעים: סגול, ירוק וזהב, המסמלים צדק, אמונה וכוח, הם גם צבעים המזוהים עם מרדי גרא. מה שמייחד את העוגה הוא בובת פלסטיק קטנה או תינוק עשוי מחומר אחר המוסתר בתוכה. המסורת אומרת שמי שמוצא את התינוק בפרוסת העוגה שלו נחשב לבעל מזל, אך יש לו גם אחריות – הוא זה שצריך לארח את מסיבת הקינג קייק או להביא עוגה נוספת בשנה הבאה.

עוגת המלכים, צילום: GettyImages

ירקות ירוקים

אחד המאכלים המזוהים עם הבאת מזל טוב בראש השנה האזרחית באירופה ובארצות הברית הוא ירקות ירוקים עליים, כמו כרוב עלים ותרד, המסמלים כסף ועושר. בגרמניה ומזרח אירופה מאמינים שאכילת כרוב מותסס, הידוע בשם כרוב כבוש, תביא עושר בשנה החדשה. כמו כן, מאמינים שהחוטים הארוכים של הכרוב מסמלים אריכות ימים.

גם שורשים ותרד, צילום: איתיאל ציון

שורשים

על פי המסורת האיורוודית בהודו, השורשים של הצמח הם מקור היציבות והאיזון שלו ולכן אם רוצים להתחיל את השנה החדשה בתחושת יציבות, מומלץ להוסיף תפוחי אדמה, גזר, סלק או ירקות שורש אחרים לתפריט של יום השנה החדשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר