איך נשמעת הפסטה שלכם? מיזם חדש יצר "תיבול קולי" שמשדרג את המנה

אם ספגטי, ריגטוני או פטוצ'יני - אין מנה מפנקת ומנחמת יותר מזו שהפקידה בידינו איטליה • עכשיו מתברר, שאפשר אפילו לשפר את חוויית האכילה שלה - באמצעות צלילים ספציפיים • החוקר צ'ארלס ספנס, זוכה פרס האמי כריסטובל טפיה דה-ויר וחברת ברילה, יצרו יחד פסקול מותאם

פסטה ברוטב עגבניות. צילום: לירון אלמוג

לפעמים אין מנה מנחמת ומפנקת יותר מקערה מהבילה של פסטה. הטעמים, הניחוחות, הצלילים... לא משנה אם מדובר במקרוני, ריגטוני, ספגטי, פטוצ'יני, פרפדלה, לינגוויני, לזניה או קנלוני - אנחנו מכירים לא מעט אנשים שהמאכל האיטלקי הפחממתי הוא הבחירה הראשונה שלהם בכל מסעדה, וגם בבית.

אז רגע, הצלילים?! אכן, גם הצלילים. נסביר:

מחקר מדעי קובע כי דבר שנקרא "תיבול קולי" (Sonic Seasoning) עשוי לשפר את הטעם ואת חוויית האכילה שלנו כולה. את המונח קבע הפסיכולוג הניסויי, צ'ארלס ספנס, מאוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה. הוא חקר כיצד מוזיקה, צלילים ואפקטים קוליים למיניהם, משפיעים על בלוטות הטעם שלנו - וכפועל יוצא על ההנאה מהמזון שאותו אנחנו אוכלים.

קולות הפסטה, צילום: יח"צ

כאן נכנס לתמונה מותג הפסטה האיטלקי ברילה, שהשיק אתמול (רביעי) בשיתוף עם ספנס וכחלק מקידום סדרת מוצרים חדשה בשם Al Bronzo, "פסקול" מותאם ובו שש רצועות מוזיקליות שאמורות להעצים את חוויית זלילת הפסטה שלנו. בעוד שספנס אמון על הצד המדעי של המיזם, את המוזיקה עצמה הלחין זוכה פרס האמי, כריסטובל טפיה דה-ויר, שאחראי בין היתר לנעימת הפתיחה המהפנטת של הסדרה "הלוטוס הלבן" מבית HBO.

"היה נחמד מאוד לעבוד עם ברילה כדי לעורר את המחקר שלי לחיים", אמר ספנס הנרגש למגזין הקולינריה הנחשב Food & Wine, והוסיף כי עלה בידו להתאים סוגי פסטה ורטבים שונים למאפיינים קוליים כמו מקצבים מהירים, טונים גבוהים ו"צלילים עזים וזוהרים", לדבריו. "אני לא מוזיקאי ולא שף, אבל עבדנו עם כריסטובל שהפך את הממצאים המדעיים למוזיקה - ושם הקסם האמיתי קרה".

התאימו את הפסקול לפסטה,

את הצלילים שמצא העביר כאמור ספנס למלחין הידוע, שעיבד ותרגם אותם לשש יצירות מוזיקליות שזכו בין היתר לשמות מעוררי תיאבון (ודי ספציפיים, חייבים להודות) כמו "Linguine", "Spaghetti" "Fusilli" ו-"Penne Rigate". תוכלו להאזין להן בהנאה כאן, אבל דיר באלק אם תערבבו סוג פסטה עם מוזיקה שלא מתאימה לה, כן?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר