פצצה של בריאות: הפטריות שאתם חייבים להכיר

המאייטקה והשיטאקה, המגיעות במקור מאסיה, נחשבות למזינות ובעלות השפעות בריאותיות לא מעטות – וגם לטעימות במיוחד • לא לחינם השפים הגדולים בעולם משתמשים בהן – וכעת, אולי גם אתם תצרפו אותן לתפריט

פטריות שיטאקה. צילום: Getty Images

מזה שנים רבות פטריות לוקטו ונאספו ממקום גידולן הטבעי כדי שנשתמש בהן לטובת מאכלים ולריפוי. הן נחשבות למאכל טעים ומזין בעל השפעות בריאותיות לא מעטות. רק בשנות ה-70 של המאה הקודמת החלו לגדל אותן באופן מסחרי לצרכים טיפוליים.

מתקופה זו, החלה התעניינות ברכיבים הפעילים שנמצאים בפטריות, כולל רכיבים מגוף הפרי, מהנבגים ומהתפטיר. כיום הן נחשבות, בין היתר, למקור לייצור תרופות כמו אנטיביוטיקה (פניצילין), סטטינים ועוד. שתיים מהפטריות הנודעות ביותר בתחום הזה הן פטריית המאייטקה והשיטאקה, שבין פעולותיהן לעזרה לגוף שלנו נמצאת פעילות המעלה את מסוגלות הגוף להתמודד בצורה אופטימלית במצבי לחץ, פעילות אנטי-ויראלית ואנטי-בקטריאלי, איזון רמות הסוכר והשומנים בדם, המרצת תהליכים מטאבוליים, ופעילות נוגדת חמצון.

פטריית המאייטקה גדלה פרא ביפן, בסין, בקנדה, באירופה ובצפון-מזרח ארצות הברית. מרקמה עדין וטעמה אדמתי ועשיר, והיא מאוד פופולרית במטבחים הסיניים והיפניים כבר אלפי שנים – ועם הזמן, הפכה להיות אהובה גם במטבחים ובמסעדות ברחבי העולם.

פטריות מאייטקה, צילום: Getty Images

המאייטקה נקראת גם "פטריית הריקודים" בשל העובדה שבעבר הרחוק, כאשר היפנים היו מוצאים אותה – הם היו יוצאים בריקודים בגלל השווי הכספי הרב שלה. האיטלקים מכנים אותה "סניורינה" בשל צורת גוף הפרי הדומה לקפלי שמלה.

בשנים האחרונות, היא ידועה כמזינה מאוד ומכילה קומפלקס ויטמינים ומינרלים, חומצות אמינו ורבי-סוכרים. נעשה בה שימוש מגוון כאדפטוגן, התורם לבריאות כללית, משפר חיסוניות ותורם לאריכות ימים. המאייטקה מכילה את הפוליסכאריד, בטא גלוקן שנמצא יעיל למניעת מחלות לב, כלי דם ומחלות אוטואימוניות.

פטריות מאייטקה, צילום: Getty Images

מדובר בפטרייה שגורמת לגוף שלנו להיות סתגלן למצבי סטרס, עוזרת בהתמודדות עם חרדה, מחלות מטבוליות שונות ועם יתר לחץ דם, וגם עוזר לסייע במאבק לסוכר בדם. נוסף על כך, היא מעוררת את הפעילות של התאים הלבנים, שמונעים התפשטות של וירוסים בגופינו. פטרייה זו היא גם אנטי דלקתית ומסייעת בריפוי של פגיעות בגוף לאחר תאונות ופציעות.

את פטריית המאייטקה ניתן לצרוך באבקה או לאכול אותה לאחר הבישול, וכדי שנרגיש את כל הטוב שבא איתה – חשוב לצרוך אותה לפחות ארבעה שבועות רצופים בצורה מסודרת יומיומית. כדי לייעל את סגולותיה, רצוי להוסיף את האבקה היבשה לתבשילים או לצרוך אותה באופן קבוע. האבקה מכילה את כל חלקי הפטרייה ולא רק את גוף הפרי שלה, וכאן נמצא היתרון הגדול שלה, מאחר ובנבגים וגם בתפטיר יש רכיבים ביו-אקטיביים רבים, לפעמים אפילו יותר מגוף הפרי עצמו.

מחזקת את המערכת החיסונית

לצדה של המאייטקה נמצאת גם פטריית השיטאקה, המגיעה מהאזורים המיוערים במזרח אסיה, שהפכה עם השנים לאחת הפטריות הפופולריות ביותר למאכל. בדרך כלל נמצא את הפטרייה, שלה טעם עשיר מאוד, בתבשילים אסיאתיים, ובשנים האחרונות אנחנו רואים שהיא זוכה להערכה רבה אפילו מצד מיטב השפים הגדולים ביותר, שמכניסים אותה לתבשילי הגורמה שלהם. השיטאקה גדלה בעבר בצורה טבעית על גזעים רקובים, אך כיום מגדלים אותה על גזעי עצים בצורה מלאכותית.

במשך אלפי שנים, השיטאקה הייתה חלק ברפואה המסורתית הסינית, וכיום משתמשים בה בכל העולם. זו פטרייה עשירה בנוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו, שמכילה את החומר הפעיל לנטינן, התורם לחיזוק המערכת החיסונית. בזכות הנבגים שלה, המכילים תרכובות נוגדי חמצון ואנטי דלקתיות ברמה מאוד גבוהה, השיטאקה מורידה סיכויים לחלות במחלות לב. אם זה לא מספיק לכם, אז דעו כי במחקר קליני שבוצע על חולדות שצרכו ממנה, גילו שהכולסטרול והשומן בכבד של המכרסמים ירד בצורה משמעותית.

פטריות שיטאקה, צילום: Getty Images

חומר נוסף שקיים בפטרייה הוא תרכובת ה"אריטה דנין", אשר ידוע כמוריד לחץ דם וכולסטרול בדם, עוזר להוריד טריגליצרידים ותומך בכבד. היא עשירה מאוד בוויטמין D, שחשוב מאוד לבריאות העצמות ולחיסוניות של הגוף.

כשמבשלים את הפטרייה הזו, רצוי לחתוך את הרגל שלה בשל מרקמה הסיבי הקשה לעיכול, אך ניתן להכניס אותה לצירים ולמרקים כדי להעניק להם תוספת של טעם עשיר ועמוק. ניתן לשלב את השיטאקה בצורת אבקה בתה, קפה, שייקים, מרקים, תבשילים ודייסות, וליהנות גם מהתכונות התראפויטיות וגם מטעמה המיוחד.

הכותבת היא נטורופתית ורואו-פוד שף ב"ברא צמחים"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר