"פעלנו כמו חומה ומגדל": זו לא עוד כתבה על בית קפה

"בסוף – הכל מתחיל מחלום, מי שאין לו תשוקה שלא יעשה את זה": דותן גרינברג, בעלי "קפה 51", מספר על הדרך שעבר מבית קפה בוטיקי בתל אביב, קהל המכורים שנוצר וההחלטה המפחידה להתרחב לכיוון בית קלייה מרשים ברמת גן

דותן גרינברג, בעלי "קפה 51". צילום: אמיר יעקבי

לא, זו לא עוד כתבה שתספר לכם על כל השינויים שחלו בשנים האחרונות בעולמות הקפה, הספשלטי, הקלייה המיוחדת ובעיקר השינוי הקיצוני, לטובה, שעבר על החך הישראלי - מ"קפה פלצני תל אביב" למשהו אלמנטרי שהפך למובן מאליו בכל בית קפה שמכבד את עצמו, בתל אביב כמובן - אבל גם מחוץ לה, למקומות שפעם היו משויכים בעיקר לחובבי ה"נס מורות".

דותן גרינברג, קפה 51, צילום: אמיר יעקבי

אז על מה כן הכתבה? על עסק קטן ועצמאי, שהתחיל כבית קפה תל אביבי בוטיקי, חלק בלתי נפרד מאותה "מהפכת גל שלישי" שגרמה לאנשים שעד אז פחדו, להגיד עכשיו בפה מלא "כו*אומו הסטיגמות, האספרסו בתל אביב יותר טעים מבאיטליה", ובשיא ההצלחה והפריחה להמר על כיוון אחר לגמרי, הרבה יותר ריסקי.

וזו, אם לומר את האמת, בדיוק המהות של המדור הזה, שנוסד בעיקר בתקופת הקורונה, המשיך קצת אחריה, וחוזר כעת: להרים לאנשים האמיצים האלה שבוחרים, בתקופות שהכל פה קשוח ונוראי, וזה עוד לפני המלחמה, לייצר וליזום עסק עצמאי. זה לא מובן מאליו, ואם אתם עצמאים אתם בטוח מבינים עד כמה.

חומה ומגדל

אם כך, מוקד העיסוק שלנו הפעם הוא דותן גרינברג, חובב קפה רגיל לכל הדעות, כמוני וכמוכם, שפתח בשנת 2016, בעודו בן 24 בלבד, את "קפה 51", בית קפה ובית קלייה קטן ברחוב אחד העם מספר 51, למקרה שתהיתם בעניין ההשראה לשם.

קפה 51, צילום: אמיר יעקבי

כמו כל עסק שעומדים מאחוריו אנשים שיודעים לנהל אותו כמו שצריך, על קפה 51 עבר התהליך המוצלח שעובר על עסקים מוצלחים - הוא עבר מפה לאוזן ואט אט בנה לעצמו קהל חובבי קפה קבוע שהורכב תחילה מתושבי השכונה (וזה, אגב, ממש לא פשוט, כי באזור שוכנים המון בתי קפה טובים) ומשם לקהל נוסף, שהגיע בגלל הקפה.

"מגיל 21 אני עובד בבתי קפה", מספר גרינברג. "למעשה, זו העבודה היחידה שהייתה לי אי פעם, אבל תמיד חתרתי לעצמאות - וברור שהיא תהיה בתחום הזה". לימודים מקצועיים? קורס? הצחקתם אותו. "לימדתי את עצמי קלייה, עם המון ניסוי ותהיה, וגם ניסוי וטעיה. קראתי ספרים, ראיתי סרטונים, ערכתי טעימות ועוד. לקח המון זמן עד שיצאו מוצרים שהייתי מרוצה מהם".

אוקיי, וכשבית הקפה מצליח - לא פשוט פותחים עוד אחד?

"אחרי חמש שנים של קלייה יומיומית בבית הקפה הבנתי שהגיע הזמן להתרחב, אבל לא ל'סניף' נוסף כי לא ראיתי בזה טעם, אלא לכיוון שעניין אותי הרבה יותר. הבנתי שיש לי מוצר טוב ושווה, היה ביקוש ועניין, ולכן התבקש שהצעד הגדול הבא הוא הפרדה בין התפעול היומי של בית הקפה לבין קליית הקפה".

קפה 51, צילום: אמיר יעקבי

"ברגע שיש מוצר טוב ויש רצון ויכולת - שווה להשקיע בבית קלייה ומפעל ייצור כדי שנוכל גם לספק קפה לבית הקפה, וגם לספק 'החוצה' - לבתי קפה נוספים, לעסקים, למגזר הפרטי, ולצד זה, חשוב ומעניין לא פחות, גם סדנאות שמשלבות קפה עם תחומים נוספים שמתחברים אליו, כמו קולינריה, ולא רק".

מאיפה מתחילים? 

"בסוף, סליחה על הקלישאה, הכל מתחיל מחלום. מי שזה לא בוער בו, שלא יפתח מקום. אחרי החלום מוצאים שפה, ומשם הכל זוטות, גם הדברים הקשים והמורכבים יותר. אצלי עמדו בראש הערכים, הרצון לארח ולהציג גישה חדשה לקפה".

"בפתיחה של בית הקפה באחד העם פעלנו כמו חומה ומגדל, מקבלת המפתח ועד הפתיחה ללקוחות לא עברו אפילו שבועיים. לא השקעתי במיתוג, יחצ ואפילו ביותר מדי שיפוצים, אלא בעיקר במכונות, ובדאוג ליכולות שלי ושל העובדים שהגיעו להפיק קפה מצויין. בבית הקלייה הסיפור היה כבר שונה לגמרי".

באמצע ההשקה השקטה: מלחמה

ב"סיבוב" הקודם של המדור, באופן קבוע ובכל כתבה, הגיע החלק המאוס אך המתבקש לשאול של "ואז הגיעה הקורונה", הפעם המצב חמור יותר, עם "ואז הגיע השבעה באוקטובר", על אחת כמה וכמה כשחלק מהעסקים חוו, ועדיין חווים, את שתי הסיטואציות.

אצל גרינברג, אותה "כאפה" הייתה משמעותית הרבה יותר, כי למעשה הוא היה באמצע התרחבות כפולה, כאשר לצד פתיחת בית הקלייה החדש ברמת גן, הוא חגג התרחבות משמעותית הרבה יותר, תינוקת ראשונה נולדה לו ולזוגתו. וכן, גם לי עבר "מי המשוגע שפותח עסק חדש במקביל ללידה?", התשובה היא כנראה דותן גרינברג. 

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎קפה חמישים ואחד‎‏ (@‏‎coffeeshop51‎‏)‎‏

"המלחמה תפסה אותנו לאחר חודשיים של הרצה שקטה בבית הקלייה שרק סיימנו לשפץ", הוא נזכר. תיכננו השקה רשמית וחגיגית ממש אחרי החגים, אבל המלחמה שינתה לנו את התוכניות, הכל נדחה, ולמעשה ההשקה החגיגית הגדולה עדיין לא קרתה, היא תתקיים כשיהיה אפשר לחגוג".

העסק בכלל מצליח לתפקד בזמן כזה? גם הרצה וגם מלחמה?

"בהתחלה היה קשה מאוד, גם מוראלית וגם עסקית. השקענו הרבה בבית קלייה בבורסה, שיפצנו חלל של 240 מ"ר, בנינו אתר חדש, מיתגנו את האריזות והשקיות שלנו וחיכינו לרגע ההשקה אחרי החגים לצאת עם הבשורה מה שבסוף לא קרה. במקביל בתקופה הזו בית הקפה באחד העם היה פתוח. לאחר השוק הראשוני של כולם, אנשים שבו להתארח".

ומה הלאה?

השאלה הזו מתעסקת ב"מה מנת הדגל שלך", אבל זה קצת מוזר לשאול את זה, אז ספר לנו על הרגלי הקפה שלך.

"אם כבר מנת דגל, שהיא שילוב מושלם בעיניי, אז כוס קפה ועוגת שמרים ליד. אם אתה שואל אותי, אני אישית שותה ארבע כוסות ביום לפחות, אבל לא מאותו סוג, כי רוצה ליהנות מהגיוון. אני מתחיל את היום באספרסו כדי להתניע ובהמשך היום שותה פילטרים למיניהם. אני נהנה מקפה פירותי ונקי, ואלה הטעמים שמאפיינים את פולי הקפה שלנו".

ולשאלה שהרבה בעלי עסקים שונאים לענות עליה: מה החזון שלך?

קפה 51, צילום: ללא

"התוכנית, לטווח הקרוב ולא רק, היא למלא את החלל החדש שלנו בעבודה, למצוא שותפים ברחבי הארץ שיגישו את הקפה שלנו, להמשיך לגדול ולהתפתח בבית הקפה באחד העם, לשמור על איכות המוצר שלנו ולהמשיך לקדם ולהרחיב את תרבות קפה הספיישלטי בישראל. ברמה האישית, מאחל בעיקר לראות את החטופים והחיילים שלנו חוזרים הביתה בריאים בגופם ונפשם, הכי חשוב ולפני הכל".

כל המידע הנחוץ

בית קלייה "קפה 51" - הרקון 17 רמת גן - לאיסוף משלוחים בתיאום מראש בלבד ולסדנאות.

בית קפה "קפה 51" - אחד העם 51 תל אביב

לאתר "קפה 51" לחצו כאן

לאינסטגרם לחצו כאן

שירות לקוחות - 055-9379151

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר